Tot welke leeftijd vinden jullie nachtvoedingen acceptabel?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cowgirl80, 8 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

tot welke leeftijd vinden jullie nachvoedingen acceptabel?

1. rond 6 maanden

2. rond 1 jaar

3. rond 1,5 jaar

4. rond 2 jaar

5. rond 3 jaar

6. zolang doorgaan tot kindje zelf door gaat slapen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.010
    6.754
    113
    zuid-holland zuid
    Een beetje in het verlengde van het topic over gewenning...
    Mijn oudste heb ik tot 2,5 jaar nachtvoedingen gegeven en achteraf vond ik dat toch wel een beetje erg lang. Nu bij nummer 2 wil ik er veel aan doen om het niet zo ver te laten komen. Maar wat is een acceptabel moment om te stoppen met nachtvoedingen, als je kindje niet zelf aangeeft dat hij ze niet nodig heeft?

2. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor mij persoonlijk is er dus geen acceptabel moment om te stoppen met nachtvoedingen :) Ik volg zoveel mogelijk haar ritme, dus zij zal wel aangeven als ze klaar is om door te slapen. Nu is ze 11 maanden en wisselt het hoe vaak ze drinkt. Sinds we samen slapen vind ik het ook niet zo'n punt meer.

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48

Dit.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zodra het niet meer fysiek nodig is en dat is veelal ruim voor 6 mnd

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mijn dochter ging doorslapen vanaf 10 maanden en daarna nog wel af en toe eens een nachtvoeding. Het was niet ideaal maar zolang ze er zelf om vroeg zal ze het wel nodig hebben. Het is dus niet voor ieder kind dat ze het niet meer nodig hebben vanaf 6 maand, bv is zeer lichtverteerbaar dus mijn meisje had het gewoon nodig (ook qua gewicht)

Hoop dat een eventuele tweede max een jaar om nachtvoedingen vraagt maar mocht het langer zijn dan is het zo..

6. Jolina

Jolina Niet meer actief

Dit

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Zo stond ik er ook in, ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer ze er mee stopte. Ze heeft twee en een half jaar borstvoeding gehad dus ik kan me voorstellen ongeveer zo lang. We vonden het nooit zo'n issue eigenlijk.

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Zolang als mijn dl zelf het gevoel heeft dat ze dit nodig heeft. Ze is nu 21 mnd en drinkt nog s nachts.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier nachtvoedingen gegeven tot ze er geen behoefte meer aan hadden en dat was bij alle 3 de kinderen zo rond de 3-4 jaar.

Maar wat is een nachtvoeding want ook nu worden ze soms wakker snachts en hebben ze dorst, dat kan ook als nachtvoeding gezien worden haha. Maar vooruit dan krijg ik ook nog altijd een nachtvoeding want ik drink elke nacht een paar keer haha.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.199
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is denk ik heel persoonlijk. Zo lang je als moeder niet omvalt van de slaap, is het acceptabel. Zelf denk ik dat er vanaf een maand of 9 wel gewenning kan optreden. Als het gewicht verder goed is, kan ik me goed voorstellen dat je ergens tussen 9 mnd en 1,5 jaar wel zegt dat het genoeg is geweest. En als je dus wel omvalt van de slaap denk ik dat een kind op die leeftijd misschien nog wel graag 's nachts even terug-in-slaap drinkt, maar het met wat hulp ook best zonder kan.

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik denk dat het ook ligt aan hoeveel bijvoeding ze overdag eten. Ik heb overigens 1 jaar gestemd. Uitzonderingen daar gelaten met ziekte etc. Hier vroeg ze trouwens tot ze 6maanden is om een nachtvoeding.

12. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dit op zich een goed argument maar hoe weet je dit? Studies laten toch gemengde resultaten hierover zien.

13. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    voor mij waren de nachtvoedingen acceptabel tot het moment dat ik door kreeg dat het geen echte dorst meer was en de gebroken nachten te vermoeiend werden voor mij. het is dus niet leeftijds gebonden voor mij. ze is nu 13 maanden en we zijn nu bezig de nachtvoedingen voorzichtig af te bouwen.

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Is per kind en per moeder verschillend. Ik denk dat op het moment dat een van beiden er niet meer goed op reageert je grenze mag gaan stellen, maar daarbij moet je bepaalde zaken wel in ogenschouw houden. Blijft de productie goed genoeg, groeit het kindje voldoende, gaat er genoeg eten in enz. Ik denk wel dat 6 maanden een minimum is als een kindje er nog om vraagt. Zelf ben ik pas vanaf een jaar gaan overwegen in te grijpen bij de jongste en toen duurde het nog wel even voor we ons ertoe zetten.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat voor een studies?
    Ik heb persoonlijk niet zoveel met studies. Ik geloof in:
    - leren overdag voldoende te eten (en dus op verzoek van mama)
    - leren 's nachts te slapen (en niet teveel overdag)
    - voldoende lichaamsgewicht
    - medisch gezond
    - 1 minuut 'regel'.. ik wacht 1 minuut voordat ik naar mijn kindje toe ga (of als hij naast me ligt, ik iets ga doen).. Dat begint met 30 sec als ze heel klein zijn en dat neemt wat toe. Het kind de kans geven om zelf weer in te slapen... werkt heel goed..

Zoon 1: 6,5 week
    dochter: 7,2 week
    zoon 2: 11 weken (hier mee het e.e.a. op zijn beloop gelaten ivm de andere kinderen en keizersnee)

Maar volgens mij zijn nachtvoedingen acceptabel zolang mama dat ok vindt.

16. Jolina

Jolina Niet meer actief

Dat speelt zeker ook een rol denk ik als je kindje erg lang nachtvoedingen nodig heeft.

17. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Mijn dochter krijgt nog wel eens een nachtvoeding. Last van tandjes, nachtmerrie etc. Het is meer troost dan voeding. Zodra de borstvoeding gedaan is, zal ik het niet vervangen met een andere soort melk, dan krijgt ze dus gewoon geen nachtvoeding meer.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou ik betwijfel of veel kinderen die na 6 maanden ook daadwerkelijk die nachtvoeding 'nodig' hebben (zoals ik nodig definieer) maar zolang mama het geen probleem vindt, dan IS het toch geen probleem lijkt me?

Mensen denken vaak dat ik nachtvoedingen niet goed vind.. dat is niet zo. Ik vind ze niet nodig maar dat is wat anders dat ik ook maar iemand veroordeel om het geven van voeding en aandacht aan haar kind. Het wordt wat anders als er over 'gezeurd / geklaagd' wordt (structureel)

19. Jolina

Jolina Niet meer actief

Ja vindt ik ook hoor ;) wat je als moeder goed vindt voor je eigen kindje en wat je doet moet je ook helemaal zelf weten. Maar in principe heeft een kindje van 1 jaar echt geen nachtvoeding meer nodig...lichamelijk dan.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

uitzonderingen daar gelaten:D

Deel Deze Pagina