Hoevaak ?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Behappy, Nov 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Behappy

Behappy Niet meer actief

Hoe vaak kwam jullie kindje uit zich zelf om te drinken de eerste week ?

Hier ben ik soms anderhalf uur bezig om J.aylin wakker te maken voor een voeding.
    Ze komt nu zelf wel wat vaker .. Dat noemen ze regendagen toch??

En ze drinkt tussen de 8 en 10 keer op een dag nu..
    Vaak om de 3 uur maar soms ook later omdat ze dan niet wakker te krijgen is.

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Mag je dan nu niet op vraag voeden?

Hoe zwaar is ze?

Is ze heel veel afgevallen of niet? Of alweer aan het stijgen?

Hoe zijn haar plasluiers en poepluiers? Is ze tevreden na een voeding en verder allert?

Ik zou als dit allemaal goed is eens kijken of je in overleg op vraag kan gaan voeden. Max 4 uur overdag ertussen als ze boven de 6 pond zit. En minimaal 6 voedingen per 24 uur, liefst minimaal 7.

Blijf dan goed de plasluiers in de gaten houden als je op vraag kan gaan voeden (tussen de 4 a 6 goede zware), de poepluiers of ze allert blijft en hoe tevreden ze is.

Hoe drinkt ze verder? 1 kant, 2 kanten? En hoe lang? Hoor je haar effectief drinken?

Een kindje dat uit zichzelf wakker wordt drinkt vaak beter dan een half slapend kind.

Dek je haar niet te warm toe tijdens het voeden, dat is een garantie om in slaap te vallen? Evt. broekje uit, kietelen onder de voetjes, nat washandje.

En in het begin moeten ze vaak echt nog bijkomen van de bevalling waardoor ze meer slapen nog en moeilijker wakker te krijgen zijn.

Is ze niet te geel?

Regeldagen zie je vaak pas tussen dag 10 en 14, rond de 6 weken en 3 a 4 maanden, en dan soms ook nog als ze bijv. een groeispurtje krijgen, niet lekker zijn of jij veel stress hebt.

Misschien hebben andere nog aanvullingen?

3. Behappy

Behappy Niet meer actief

Ze was bij de geboorte 3110 en eergister 3040.
    Morgen word ze weer gewogen.

Het is dus ook geen ernst als ze een keer maar 1 borst neemt ?

Ze heeft goede plas en poep luiers en is heel tevreden, tenminste nade voeding slaapt ze eigenlijk gelijk ..
    Ze is soms helder wakker en is dan heel geduldig .. Begint niet gauw te huilen als t even te lang duurt .. ( t aanleggen gaat soms wat lastig)

Sorry voor al mn vragen maar ben er nog erg onzeker over.

En bedankt voor al je info !!!

4. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ze is niet veel afgevallen. Meestal hebben ze op dag 4/5 een dieptepunt qua afvallen en gaat ze daarna weer stijgen.

Op zich bied je 2 borsten aan. 1 borst laat je zo lang drinken totdat ze zelf los laat of niet meer effectief drinkt, daarna ga je naar de andere kant en kijk je of ze die nog wil drinken. Zo nee, je kan haar niet dwingen.

Wat je nog wel kan proberen is 1 borst laten drinken, dan verschonen en dan 2de kant. Vaak worden ze dan weer wakker genoeg om de 2de kant te drinken. Zo nee, dan zal ze echt genoeg hebben aan die ene borst.

Zoals ik het zie doet ze het erg goed, maar ik kan dat niet zo goed beoordelen vanuit hier, ik zie haar en jou niet.

Overleg anders even met de vk en je kraamverzorgende morgen of je echt op vraag kan gaan voeden.

Het kan dan zijn dat ze bijv. zich de ene keer na 4 uur pas meld en de keer erop na 2 uur. Zit ze gemiddeld nog op 3 uur.

Maar dan moet verder wel alles goed zijn natuurlijk (plas, peop, groei, allert en tevreden, niet te geel/suf).

Succes. Het is idd ook heel moeilijk om bij borstvoeding vertrouwen erin te krijgen dat je kindje zelf wel over het algemeen goed aangeeft wanneer ze honger hebben en of dit goed gaat en ze voldoende drinkt om te groeien. Je hebt nu eenmaal er geen maten erop staan hoeveel eruit is.

Maar leer naar je kindje te kijken en te vertrouwen erop dat zij het wel aangeeft. Je zal zien als je een paar weken verder bent dat je veel meer vertrouwen hebt.

Het is straks ook fijn om 1x per week naar het weeguurtje te gaan van jouw gemeente. Kan je vrijblijvend heen gaan om haar even te wegen en te kijken of ze goed groeit en/of je misschien iets moet bijstellen in je borstvoedingsbeleid.

Ze mag overigens zeg maar 310 gram afvallen. Dan zit ze op 10% (2800 gram weegt ze dan). Liever niet natuurlijk, bij 7% afvallen gaan ze wat dingen aanpassen enzo.
    Maar daar zit ze vooralsnog nog lang niet op.

5. Behappy

Behappy Niet meer actief

Helemaal super ! Echt bedankt :)
    Voel me gelijk een stuk zekerder na jou berichten !

Heb je ook nog tips qua aanleggen ?
    Soms lukt dat zo slecht tenminste het duurt soms ff voordat ze goed aanhapt (dat frustreert me op dat moment best wel:( )en rechts gaat beter dan links.

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Voor je productie is het wel goed om in de eerste week veel voedingen te geven. Max 3 uur tussen de voedingen. Maar als ze hier ook aan komt als je op verzoek voedt, zou ik het liever op verzoek doen. Omdat kindjes die er zelf om komen idd beter drinken.

De komende tijd wel 2 borsten aanbieden hoor! Dat is belangrijk voor een goede productie. Eerst de 1, dan verschonen, dan de 2e aanbieden. En de voeding erna beginnen bij de kant die je als laatste hebt aangeboden. Maar als ze een keer wat minder drinken is het niet erg, maar biedt het wel aan!

Heb je goede stuwing gehad? Zo niet, zou ik nog een paar dagen zorgen voor goed veel voedingen.

Qua aanleggen zou ik eens contact opnemen met een lactatiekundige. Goed aanleggen maakt een wereld van verschil!

7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Heb je het idee dat je kraamhulp verstand van bv heeft? Laat haar dan nog eens meekijken met aanleggen.. of iemand anders in je omgeving. En als je twijfelt kan je altijd een lactatiekundige bellen.

Je zegt dat jij gefrustreerd raakt. Maar je meisje dus niet? Mooi.. houden zo.. niets zo vervelend als een gefrustreerd kindje. Voor veel kindjes is borstvoeding iets wat ze moeten leren. Je hebt natuurtalentjes, maar voor de meesten (mama's en baby's) is het hard werken.. je borsten zijn natuurlijk verschillend dus het kan goed zijn dat de ene kant beter gaat dan de anderen. Mocht het verschil erg groot zijn, dan zou je eens moeten opletten of ze ook een voorkeurshouding ontwikkeld.. dat kan namelijk samenhangen en dan kan er met een bezoek aan een osteopaat/manueel therapeut veel verbeteren. Maar goed, als ze verder rustig en tevreden is, zou ik daar niet meteen aan denken.

Tijdens de cursus die ik gevolgd heb, kregen we de ezelsbrug BONUS PLAK voor het aanleggen:
    Buik tegen Buik
    Ondersteunen (en dus niet met je hand dwingen)
    Neusje ten opzichte van tepel
    Uitlokken reflexen
    Sandwich-hap

Check: Pijn, Lipjes, Ademweg, Kin

Misschien heb je er wat aan?

8. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    De tips van hierboven is idd goed.

Hoe zijn je tepels? Kan ze goed vacuum zuigen?

Idd buik tegen buik, tepel moet omgeveer tegenover haar neusje liggen zodat ze naar boven meot happen, bovenlipje kriebelen met je tepel zodat ze haar mond wagen wijd open gaat doen (ze moet als het ware een grote hamburgerhap maken, je weet wel alsof je zelf in een big mac moet bijten ;) ), als ze haar mond dan wagenwijd open heeft moet je haar naar je toe halen met een stevige druk tegen haar rugje aan, niet haar hoofdje want dan kan ze op een gegeven moment een afkeer krijgen van de borst.

Als ze dan pakt moet je kijken of haar onderlipje naar buiten gekruld is en ze dus niet alleen de tepel vast heeft maar ook een groot stuk van de tepelhof. Neusje vrij (ligt wel aardig dicht tegen de borst aan), geen borst indrukken als je bang bent dat ze geen adem krijgt want dat kan ervoor zorgen dat je een verstopt melkkanaaltje krijgt omdat je die klier dan dicht drukt. Als ze geen adem krijgt laat ze vanzelf los want ze kan niet en drinken en niet ademen.

Idd anders een lactatiekundige mee laten kijken.

Heb je tepelkloven?

Na de voeding de tepels goed laten drogen en een druppeltje borstvoeding erom smeren, is antibacterieel.

9. Behappy

Behappy Niet meer actief

Thanks dames !

Vandaag kraamverzorgster geweest en ik mag meer op aanvraag voeden. Dan drinkt ze waarschijnlijk beter :)
    Ze is van 3040 naar 3100 gegaan in 3 dagen . Haar geboorte gewicht was 3110 dus dat gaat goed.

10. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Super meid!

Ik denk idd dat ze beter gaat drinken als je haar zelf laat komen voor een voeding.

Ze krijgt meer dan genoeg binnen aan haar groei te zien!
    Ze mag 2 weekjes doen om op haar geboortegewicht te komen en daar zit ze al weer bijna op!

Vertrouw op wat je kleintje aangeeft! Je doet het super goed!

11. Behappy

Behappy Niet meer actief

Dankjewel !!:)

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ach meid ik voel met je mee hoor.
    Aanleggen is de eerste weken best een gedoe, zelfs al is het je tweede.

Ik zou lekker je dochter laten slapen en haar zelf laten komen hoor.
    Het voeden gaat dan veel makkelijker en ze drinkt ook goed dan.
    Hier drinkt ze ook maar 1 kant leeg en wil daarna als een blok in slaap valt of gewoon niet meer wil en dan nog een slokje drinkt 2 uur later omdat ze moe is en wil slapen.

Ga op je gevoel af en als je twijfeld kun je altijd een LK bellen.
    Oh en wat ik doe is het weeguurtje op het cb bezoeken om te zien of ze goed groeid.
    Gewoon even voor de zekerheid en dat word dan steeds minder vaak

13. Behappy

Behappy Niet meer actief

J. Mag nu op
    Aanvraag komen :) Dat werkt echt veel beter omdat ze dan beter drinkt.

Gister kwam ze om:
    06:30
    11:00
    14:00
    Toen pas weer om
    19:30
    23:30
    03:00
    En vanochtend om
    Half 8 weer.

Is dit zo voldoende ?
    Ze heeft nog geen 1x gehuild van de honger ofzo..

Vannacht kwam ze dus maar 1x
    .. Vond ik wel heel lekker !!

En bij elke keer als ik haar verschoon met t voeden heeft ze flink wat plas en poepies haha

Sorry voor al mn vragen !!

@kimmeding ja precies ! Ga ik ook een x doen .

14. Behappy

Behappy Niet meer actief

Haha en onze dochters hebben de zelfde
    Naam ! Tenminste .. Wij met
    1 N

15. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Overdag moet je haar na 4 uur echt wakker maken, ook i.v.m. het glucosegehalte dat kan dan ineens te laag worden waardoor je suffe kindjes krijgt en dat wil je niet.

En minimaal 6 voedingen per 24 uur in het begin.

Zoals ik het nu zie had ze er gisteren maar 5.

En ik vind tussen 14.00 uur en 19,30 uur een hele lange tijd zitten.

Ze mag in principe 1x 6 uur door slapen, is wel lekker als dat in de nacht is dan.

Hoewel voor je productie is s'nachts voeden wel weer beter.

Ik zou haar groei en plas en poep luiers even in de gaten houden en hoe alert ze is.

Succes weer.

Is ze nog een keer gewogen?

16. Behappy

Behappy Niet meer actief

Oké .
    Ga ik dat doen vandaag.
    Ze heeft nu voor t laatst half 8 gehad .
    En om half 11 1 borst .. De andere wilde ze niet ..heb die wel
    Beetje gekloft want hij stond op
    Knappe..

Maandag word ze gewogen ..

17. Behappy

Behappy Niet meer actief

Het lijkt wel alsof ze in haalt wat ze gister niet gehad heeft..
    Ze kwam om half 1 , 2 uur . En half 4 weer
    :)

18. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Misschien regeldagje vandaag?

Enne niet te vaak kolven want dat stimuleert ook weer. Je borsten moeten zich aanpassen op haar behoefte. Alleen een beetje de druk eraf, maar niet te vaak.

Je zou bijv. wel in de ochtend (na de 1ste ochtendvoeding) je borsten leeg kunnen kolven om een voorraadje op te bouwen in de diepvries als je dat wilt.

19. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
  20. Behappy

Behappy Niet meer actief

Dankjullie !

Nu heeft ze om 6 uur gehad .. En slaapt nu nog.
    Ga haar zo wakker maken en daarna voeden.

Maandag komt het cb hier thuis voor een intake & ze nemen ook de weegschaal mee.
    Dan ga ij gelijk ff van alles vragen .. Haha maar jullie hebben me al een eind geholpen ! Heerlijk dat jullie er zoveel verstand van hebben !

@kolven ja deed ook alleen ff de druk eraf halen..

Ben gewoon erg onzeker er over .. Zeker omdat ze soms zo lang kan slapen !
    Maar als ze wakker is is ze ook super alert en lekker kijken enzo

Share This Page