Ik ga vaak op de grond zitten vlakbij waar mijn zoontje speelt. Soms speel ik heel bewust met hem en laat ik me niet storen door bijv telefoon. Maar soms vind ik het ook belangrijk dat hij zichzelf vermaakt, hij vind het wel heel gezellig als ik vlakbij hem zit. Dan scharrelt ie lekker om mij heen, geeft me af en toe een knuffel en speelt dan weer verder. Heel zoet. Iedereen blij!
Als ik alleen ben heb ik vaste blokken (ik hou van structuur), 's ochtends eerst ontbijten dan speelt ze ongeveer 2 uurtjes terwijl ik opruim, een was draai, stofzuig en af en toe even bij haar kom zitten Dan eet ze wat fruit en gaan we even een rondje lopen of naar de winkel. Dan slaapt ze terwijl ik de was ophang en even wat voor mezelf doe. Meestal kijk ik een serie of zit ik wat op internet of doe nog wat afwas. Als ze dan wakker wordt eet ze een broodje en gaan we thuis iets doen en om de dag op pad (als het weer het toelaat) even naar de kinderboerderij of Ballorig. Lotte kan zichzelf goed vermaken, dat vind ik ook belangrijk, ik hou niet van kinderen die je constant moet vermaken. Ik herken het wel dat je snel afgeleid wordt door tv/telefoon/taptop/pc of tablet. Daarom heb ik besloten 's ochtends tot Lotte op bed ligt alles uit en leg te leggen, alleen dringende whatsappjes worden beantwoord en de rest moet wachten, Lotte en huishouden gaan voor.
Hier 3 kinderen van 1 jaar, 3 jaar en 6 jaar. Ik werk 20 uur, 2 nachten in de zorg per week. In ons ritme houden we de structuur van school aan. Ik moet dus elke ochtend alle 3 op tijd uit bed halen, wassen , eten en aankleden en naar buiten. Ik ga altijd lopend en de 2 oudste op de fiets en de jongste in de kinderwagen. Om 810 de deur uit, om 820 op school. Even uitgebreid afscheid nemen en op 2 dagen gaat de middelste in hetzelfde gebouw naar de peuters. En 1 dag in de week gaan de 2 jongsten naar het kdv waar ook de peutergroep in zit. Ik kies even een dag als voorbeeld waarbij ik de jongste 2 thuis heb. Na de oudste op school gebracht te hebben gaan we standaard boodschappen doen. Ik laat de middelste me altijd helpen. Hij zoekt de boodschappen, pakt ze en doet ze in zijn karretje. Dan gaan we via een wandelingetje (hij op zijn fietsje) terug naar huis. Daar pak ik koffie en geef mijn zoontje en dochtertje wat fruit en dat eten we dan. Na het fruit ga ik beginnen aan het huishouden en ze hobbelen achter me aan en helpen me. Als ik even klaar ben, kroelen we wat, dollen we, zetten we de cd aan en houden we disco. Dan moeten we racen naar school om de oudste op te halen. Wederom ga ik te voet, jongste kinderwagen en middelste op zijn fietsje. Weer naar huis, eten, en weer naar school. Dan komen we terug en gaat de jongste naar bed. Dan heb ik tijd om samen met de middelste op de bank te kruipen, samen tv kijken omdat hij eigenlijk nog wel een slaapje kan gebruiken maar dat niet meer doet. Rond 1430 maak ik de jongste wakker, moet haar weer aankleden en in de kinderwagen zetten en weer naar school toe. Regelmatig komen er vriendjes mee terug. Dan speelt de middelste ook mee en de jongste loopt dan lekker in de weg Ik ga dan beginnen aan het avondeten. Na het eten ga ik de kids douchen en op bed leggen. Dus eigenlijk ben ik de hele dag met ze in de weer en doe ik bar weinig met ze qua activiteiten. Ik kom niet verder dan wandelen, fietsen, in tuin spelen als ik de was ophang.
Zo denk ik ook maar. Het is soms enorm vermoeiend aar als ze 16 is dan denk ik er waarschijnlijk vaak aan terug hoe fijn het was om te koelen en wat hulp te krijgen. Al is het van de regen in de drup soms z (en soms van de drup in de regen haha)
Grappig, dat is precies wat ik denk als ik mijn ex met m'n zoon zie spelen... Die vergelijking.. Misschien toch een mannending om net even wat drukker te spelen. Een een vrouwending om het als negatief/onzeker punt naar zichzelf toe te zien.. En tijdens het huishouden gaat het er ook zo aan toe. Wel heb ik één regel voor mezelf gemaakt; iedere dag er even op uit... Is het geen boodschappen doen, is het wel lekker een wandeling (ook in de winter, gewoon lekker warm inpakken)!