Gynaecoloog en verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Toverfee, 15 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toverfee

Toverfee Nieuw lid

11 feb 2010
    4
    0
    0
    Hoi Allemaal!

Ik ben nu ongeveer 7 weken zwanger van ons eerste kindje. Alles is dus nog erg pril. Ik word wegens medische indicatie begeleid door een gynaecoloog en heb vorige week mijn eerste echo gehad. Dat was overigens een geweldige ervaring! Nu is mijn vraag: moet je, wanneer je begeleid wordt door de gyn ook een verloskundige nemen? Of is het de één of de ander? Ik kan hier niets over vinden en het is voor ons allemaal nieuw...kunnen jullie mij hierin adviseren? Ik kan het natuurlijk volgende week aan de gyn vragen maar ik kan niet zo lang wachten haha!

Liefs van Toverfee.

2. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

het is meestal als er niks aan de hand is
    vanzelfsprekend dat je een Vk neemt
    wanneer het dus medisch is , wordt het dus de Gyneacoloog
    ik ben allebij de keren eerst bij de Vk gestart en tijdens deze en vorige zwangerschap doorverwezen naar de gyn en sta nu daar volledig onder controle

3. Bibi23

Bibi23 Actief lid

4 jan 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Als je door een gyn begeleid wordt hoef je geen verloskundige te zoeken. Wellicht dat er enkele controles gedaan worden door de verloskundige van het ziekenhuis, onder verantwoordelijkheid van de gyneacoloog.
    Maar zelf een praktijk zoeken hoeft niet, tenzij je niet meer medisch bent (bijv. als je dmv hormoonbehandelingen zwanger bent geworden en daarna blijkt dat je gezond zwanger bent, dan kan het zijn dat je naar een gewone verloskundige mag de rest van je zwangerschap).

Suc6!!

4. Toverfee

Toverfee Nieuw lid

11 feb 2010
    4
    0
    0
    Hoi Trotsemama en Bibi,

Bedankt voor jullie antwoorden!!!

Liefs Toverfee.

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Heyhey,
    Zelf word ik ook de gehele zwangerschap door de gyn begeleid. Maar voor de nacontroles thuis, voor de hechtingen enzo moet je wel een verloskundige zoeken. Soms nemen zij ook de hielprik en de gehoortest af, maar dit verschilt per gemeente geloof ik. Dit zal de gyn je vanzelf ook vertellen.
    Zelf zit ik nu ook in mn eerste zwangerschap en ook alles bij de gyn. Bevalt me super goed, elke controle een uitgebreide echo, iets wat je bij de verloskundige niet hebt!

Fijne zwangerschap in elk geval!

6. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ook ik wordt op medische indicatie door de gyn begeleid, maar....
    wel om en om met de vk die op dezelfde plek in het zh zit. Dus ene keer gyn en andere keer de vk.

Het is wel handig contact op te nemen met de vkpraktijk in je buurt zodat ze wel op de hoogte zijn. Na de bevalling komt de vk nog een keer bij je langs namenlijk.

7. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Ik loop nu voor mijn tweede zwangerschap ook via de gynaecoloog in het ziekenhuis. De bevalling kan in het geval van geen bijzonderheden gedaan worden door een verloskundige in het ziekenhuis en indien nodig komt er een gynaecoloog aan te pas.

Ik moest wel een verloskundige zoeken voor de nazorg in de kraamperiode. Die verloskundige komt dan langs na de bevalling. Tijdens mijn eerste zwangerschap liep ik wel gewoon bij een verloskundige voor de controle's en daarom heb ik nu dan ook weer voor diezelfde praktijk gekozen voor de kraamperiode.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn nichtje heeft haar laatste 4 zwangerschappen bij de gynaecoloog én de verloskundige gelopen. Maar haar zwangerschap was op zich niet medisch, maar door wat er tijdens haar eerste zwangerschap was gebeurd wilde ze wel ook graag controles bij de gynaecoloog. Dus het kan wel allebei, maar dat zal wel in overleg gaan.

9. fafje

fafje Niet meer actief

Na mn missed abortion in aug...( werd toen dus van vk naar gyn gestuurd)...moest ik van gyn terugkomen als ik weer zwanger zou zijn...dus met 6 weken mocht ik gelijk op echo komen...daarna 10 dagen weer...alles bleek heel goed...nu mag ik met 12 weken nog 1x komen en als dan nog steeds alles goed is, wordt ik doorgestuurd door haar naar een vk!

liefs

10. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ligt eraan... sommige vrouwen lopen echt alleen bij de gyn ( ik loop alleen bij de gyn) en anderen alleen bij de vk, maar sommigen die niet echt een medische indactie hebben maar toch een "twijfel"geval om het zo maar te noemen zijn, staan onder begeleiding van de vk... maar af en toe even op controle bij de gyn.

11. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ligt denk ik ook aan de gyn zelf en het beleid van het betreffende zh.

12. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik woon in België en heb beiden. Bij de gynaecoloog is het vooral medisch en bij de verloskundige kan ik ook meer de wat emo-zaken kwijt. (Ik heb overigens wel een hele goede gyn, maar de afspraken zijn er vrij kort, dus is gewoon weinig tijd om verder op alles in te gaan). Bij de vk krijg ik soms afspraken van een uur, even lekker zwanger zijn en alles kunnen vragen etc.
    Ik vind die combi een aanrader.
    (Oh ja, ik loop wel echt om medische redenen bij een gyn, kan niet bij hem weg)

13. Toverfee

Toverfee Nieuw lid

11 feb 2010
    4
    0
    0
    Meiden,

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik zal in ieder geval de gehele zwangerschap onder begeleiding van de gyn staan. Ik ga bij haar wel eens navragen hoe het met de nazorg zit. Wellicht zal ik daarvoor contact met de VK opnemen. Overigens vind ik allebei ook geen slecht idee. Dit is mijn eerste zwangerschap en heb dus een heleboel vragen. Bij de gyn is hier niet altijd tijd voor...dus een combi zou wel mooi zijn. Al leer ik hier op het forum ook heel veel van jullie!

Bedankt!
    Liefs van Toverfee

Deel Deze Pagina