Opvolgmelk, hoelang?

Discussion in 'Voeding' started by zwelgje2000, Aug 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwelgje2000

zwelgje2000 Actief lid

Jun 9, 2009
    224
    0
    0
    Leerkracht
    Brabant
    Hallo,

Mijn meisje is bijna 1 jaar. Ze drinkt nog gewoon opvolgmelk, en vindt dat erg lekker.
    Nu is mijn vraag, wanneer zijn jullie overgestapt op 'gewone' melk, en vult dat wel genoeg (ivm de avondfles voor het slapen gaan).
    Alvast bedankt!

2. Streepje

Streepje Lid

Jul 28, 2009
    39
    1
    8
    NULL
    NULL
    Mijn dames zijn net 1 geworden. Ik ben 2 weken geleden begonnen met het introduceren van gewone melk. Ik heb dat gedaan bij de ochtend fles, dat is een papfles en leek mij een zachte overgang omdat het dan niet alleen puur de melk is. Dat gaat er meteen al van de eerste keer heel goed in. Sinds deze week is de groentehap verplaatst naar 18 uur en is daarmee de laatste fles vervallen. Na het toetje nog even spelen, knuffelen eventueel in bad en om 19 uur naar bed.

Alleen na de boterham krijgen ze nog een klein flesje opvolgmelk (90+3). Tot de bus op is denk ik en dan over op gewone melk.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij zijn met 11 maanden overgestapt naar volle melk en ondertussen het pak kunstvoeding opgemaakt. Ook zijn we gestopt met de fles voor het slapengaan de avond voor zijn verjaardag. Ons schema is:
    8:00 ontbijt (150 ml pap of boterham + 100ml melk)
    10:00 drinken
    12:30 lunch (1-2 boterhammen + fruit + 100ml melk)
    15:00 drinken en een rijstwafel / fruit / koekje
    18:00 warme maaltijd (200 gram) en yoghurt of kwark (100ml)

that's it en meneertje slaapt gewooon door hoor. Kinderen gaan rond een jaar echt minder eten dus die late flessen zijn vaak helemaal overbodig.

4. mikki

mikki Actief lid

Oct 1, 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Onze dochter is 19 maanden en we zijn nu pas gestopt met de opvolgmelk. Tot nu toe kreeg ze 's ochtends pap met opvolgmelk en voor het slapen gaan nog een fles opvolgmelk. Tussen de middag drinkt ze een beker gewone melk. In principe kan je vanaf 1 jaar de opvolgmelk vervangen door gewone melk. Opvolgmelk bevat veel meer calorien. Dus als je dochter goed groeit of lekker stevig/mollig is, zou ik overstappen op gewone melk. Onze dochter is een heel tenger poppetje (nu met 19 maanden weegt ze 9,5 kilo) en het CB adviseerde ons daarom om door te gaan met de opvolgmelk.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij zijn met 11 maanden langzaam overgestapt. En vanaf een jaar heeft hij geen opvolgmelk meer gehad.
    Hij kreeg dan 's ochtends melk door de pap, en 's avond lauwwarme halfvolle melk voor het slapengaan. Dat gaf geen enkel probleem met doorslapen.

Bij de lunch kreeg hij dan water, thee of sap..

6. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Vanaf een jaar is melk niet meer om te "vullen", maar wordt het een (belangrijk) bijproduct. Belangrijk is om te zorgen dat je dagmenu voldoende is, op die manier is je kindje "vol" genoeg om de nacht door te komen...

Opvolgmelk of gewone melk is een persoonlijke keuze. Qua vitamines halen ze voldoende uit hun gewone voeding, daarvoor hoef je geen opvolgmelk meer te geven. Sommige moeders vinden die extra vitamines een prettiger idee en geven langer groeimelk door, maar het hoeft dus echt niet. Gewone volle melk voldoet prima..

7. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij hebben die laatste fles eigenlijk vrij plotseling vervangen door thee of sap voor het naar bed gaan. En dat ging net zo goed. Blijkbaar was het meer gewoonte dan honger.

Wij zijn vanaf 1 jaar de pakken opvolgmelk op gaan maken. Ik had ook nog een pak dreumesmelk staan.
    M'n dochter krijgt nu smorgens als ze wakker (6.30 -7.00) een klein flesje melk 120/130 + 4
    en dan bij de boterham smiddags idem.
    En als ze hem bij de boterham niet krijgt (omdat we weg zijn ofzo, dan is sap makkelijker) dan krijgt ze hem alsnog s avonds.

Als de dreumesmelk straks op is, gaan we ook over op de volle melk. Ik heb niet het idee dat ze het nog echt nodig heeft voor de honger.
    Ik heb overigens ook een vrij klein meisje qua gewicht, met 1 jaar zat ze op 8400 gram. Dus vandaar dat ik heel erg zat te twijfelen met de melk en in een opwelling nog een pak dreumesmelk gekocht had met 11 maanden.

8. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij gaan bijna over op gewone melk. We hebben nu nog een vol pak nutrilon staan en zodra die bijna op is wil ik de halfvolle melk gaan introduceren.

9. zwelgje2000

zwelgje2000 Actief lid

Jun 9, 2009
    224
    0
    0
    Leerkracht
    Brabant
    Ik merk wel dat het idd een gewoonte is, lekker een fles voor het slapen gaan. Als ze 1 wordt, ga ik maar eens volle melk geven voor het slapen. Het is wel lekker knus zo samen...;)
    Kun je de papfles ook met volle melk maken?

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ja hoor, wij zijn ook zo overgestapt van poedermelk naar halfvolle melk in de papfles (halfvol, omdat ons kindje nogal stevig was)

11. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Wij zijn rond de 9,5 maand overgestapt op halfvolle melk...
    Tot de 10 maanden kreeg ze 's alleen 's avonds nog opvolgmelk, maar daarna halfvolle.
    Ik was ook benieuwd of het wel vulde, maar ze wordt nergens wakker van.

Wat ze nu krijgt soms is Pyjama papje, lijkt me goed vullen en ze vind t lekker.

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij zijn niet overgestapt ;)! Hier krijgen ze met bijna 2 jaar nog altijd opvolgmelk (Nutrilon HA2). En we gaan dus ook niet overstappen op koemelk. Voorlopig houden wij het op de opvolgmelk en daarna stoppen we helemaal met de melk.

13. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

Feb 11, 2008
    887
    0
    0
    Even nieuwsgierig, maar mag ik vragen waarom jij zolang doorgaat met de opvolgmelk en waarom je daarna helemaal met melk stopt?
    Wat ga je dan als alternatief geven?

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij geven 'zo lang' kunstvoeding en stoppen daarna met de melk omdat we onze kinderen geen melk willen geven die voor kalfjes is ;)! En ik weet dat kunstvoeding ook met koemelk is gemaakt maar toch voelt het anders. Heb er eerst over gedacht om rijstemelk of soyamelk te gaan geven maar bedacht later dat we net zo goed die kunstvoeding kunnen blijven geven.

En als alternatief? Je bedoeld kwa vocht? Gewoon water/thee en af en toe sap. Wij drinken zelf ook geen melk en zijn van mening dat kindjes met 3-4 jaar ook geen melk meer nodig hebben. Evt voedingstoffen die in de melk zitten kan je ook prima uit andere voeding halen ;). Ik moet er ook niet aan denken om een pak koeienmelk in mn koelkast te hebben overigens, haha, brrrr!

15. fam

fam Actief lid

Jul 1, 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Ik ben met een jaar begonnen met het overstappen naar gewone melk en dat gaat erg goed. Alleen de papfles is nog van groeimelk omdat de bus leeg moet. Verder geen fles meer voor het slapen gaan en dat gaat ook prima. Het was hier ook een gewoonte. Na het eten van 6 uur heeft mijn zoon niks meer nodig tot half 7 's morgens dus dat is wel lekker.

16. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

Apr 28, 2006
    2,084
    0
    0
    Noord Brabant
    Hier gaan we ook weer bijna overstappen op de gewone halfvolle melk. Vera krijgt sochtends een papfles, smiddag drinkt ze meestal nog een volle fles melk leeg en savonds na het eten (rond 19.00) geef ik een kleine fles (120/4) en die drinkt ze soms helemaal op en soms maar 1 slok.
    Als ze'm savonds overslaat wordt ze echt niet wakker vd honger en ze slaapt door tot ong 07.30 uur.
    Overigens ga ik net als bij de eerste in het begin de melk even te mengen met opvolgmelk (bv 50/50) en ook nog even warm maken. Als ze na een paar dagen helemaal op de gewone melk over is maak ik 'm steeds louwer tot ze 'm koud gaat drinken.
    Bij Isa hebben we tot 1,5 savonds een klein bekertje (warme of koude) gewone melk gegeven net voor het slapen gaan. Het zat in haar bedritueel even met een tuitbekertje op schoot beetje melk drinken en dan naar bed. Vond ze heerlijk (en wij ook want ze heeft niet zoveel rust in haar kontje :D) Toen ze 'm steeds vaker niet wilde zijn we er gewoon mee gestopt.

17. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij zijn begonnen met melk te geven en dat gaat best goed. Ze drinkt het gewoon koud, het gaat niet zo snel naar binnen als haar nutrilon maar ze drinkt het wel. Nu krijgt ze alleen 'smorgens nog nutrilon tot het pak leeg is, daarna ook gewone melk.
    De avondfles hebben we er ook afgehaald. Ze krijgt na het eten nog een beetje kwark/yoghurt of een bekertje melk, ze red het daarmee prima tot 7:30 de volgende dag.

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Zie je het dan als bijvoorbeeld borstvoeding van een andere moeder die jij jouw kindjes geeft? Of begrijp ik het nu verkeerd? :)

Nu ik erover nadenk, volgens mij heb ik als kind ook nooit melk gehad van mijn moeder. Ik hou er dan ook niet zo van en wij hebben het dus ook niet in huis op moment.

(Een vraagje tussendoor: welke theesoorten mag je je kind geven als het jonger is dan een jaar?)

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Die snap ik even niet, en ja ik ben blond! Of bedoel je het over het stukje wat je nu juist niet gequote hebt? Dat ik zeg dat kunstvoeding ook met koemelk is gemaakt maar dat anders voelt?

Want nee ik zie het zeer zeker niet als een andere moeder die mijn kindjes haar borstvoeding geeft (moet daar ook niet aan denken, met alle respect voor het moedermelknetwerk).

Kunstvoeding is een poedertje wat in een doos in de kast staat, als je er water bij doet krijg je 'melk'. Daarbij denk ik er niet aan, goh dat komt van een koe en verder hebben ze er in de fabriek allerlei dingen bij gedaan. Terwijl ik bij een pak/kan/glas/fles melk wel meteen denkt, gatver dat komt uit een koe.

Als je bijv een mergpijpje (koekje) eet, dan denk je ook niet aan de ingredieenten dat er dus ook koemelk in zit en misschien wel ei en weet ik veel wat, tenminste ik niet hoor. Maar met een pak koemelk, waar dus enkel die melk in zit, dan heb ik dat wel, brrr krijg gewoon kippevel bij het idee. (Bij yoghurt heb ik het een beetje en bij yoki drink een klein beetje ;), maar ik moet daar dus gewoon niet aan denken, wat me daarbij ook lukt maar bij die melk niet, daar griezel ik dus ook van. Stel dat de kinderen straks zelf melk willen drinken, mag dat natuurlijk en dan moeten we dus maar kijken wat we met mijn melkvrees en de koemelk in de koelkast gaan doen)!

Zo duidelijker? Als het tenminste over dat stukje gaat dat niet in je quote staat, anders moet je het me echt even duidelijker maken hoor!

Thee gaven (en geven nog steeds) wij altijd, rooibosthee, engelse melange, kamille thee. Maar je kan bijv ook speciale thee voor kindjes kopen, kabouterthee ;)!

Liefs, Hanneke!

20. san 14

san 14 Actief lid

Dec 22, 2008
    130
    0
    0
    Brabant
    maar ik heb nu nutrilon en op het pak staat dat het tot 18 mnd is? en daarna dacht ik die witte bussen die dreumesgroeimelk tot hun derde en dan pas gewone melk?
    weer wat geleerd hier! haha

Share This Page