afbouwen borstvoeding bij overproductie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door guppymaaike, 25 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppymaaike

guppymaaike Actief lid

19 aug 2014
    499
    0
    16
    Vrouw
    militair
    Alblasserdam
    Hoi dames,

vandaag is ons zoontje precies 20 weken en hij groeit goed op moedermelk. Vaste voeding krijgt hij nog niet (als hij ongeveer 6 maanden is, beginnen we daarmee).

Het liefst ga ik door met borstvoeding tot hij een jaar is, maar we willen ook graag een broertje/zusje. Ik heb met mijn vriend afgesproken dat ik ga afbouwen als de kleine man 6 maanden is (in de hoop weer een cyclus te krijgen).

Maar... ik heb behoorlijke overproductie. Ik kolf zo'n 250-600ml extra op een dag. Dit gaat nu allemaal de vriezer in zodat hij tot hij een jaar is nog elke dag wat moedermelk kan krijgen (ik mag ivm lichte darmontsteking/medicatie niet doneren aan de moedermelkbank helaas). Ik heb denk ik ongeveer 25 liter in de vriezer nu en daar zal nog zo'n 5-10 liter bij komen.

Ik wil zo snel mogelijk afbouwen naar 2 voedingen per dag en dat volhouden tot de 7 maanden ongeveer om vervolgens helemaal te stoppen. Hij drinkt nu 7-10x per dag.

Maar als ik er alleen al aan denk om langer dan 5 uur niet te voeden/kolven voel ik mijn borsten al ontploffen. De keren dat ik door omstandigheden langer wachtte of kort kolfde, had ik een pijnlijke verstopping te pakken en kolfde ik vervolgens ruim 250ml uit 1 borst.

Hoe bouw ik af zonder dat ik gigantische stuwing/verstopping/borstontsteking riskeer?

2. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik had ook GIGA overproductie, maar ben er nu echt helemaal van af. Ik heb een lactatiekundige ingeschakeld want ik kon nog geen 3 uur tussen de voedingen laten, gigantisch lekken, verstopte melkkanalen en dreigende borstontstekingen, toeschietreflex van hier tot ginder, slapeloze nachten, etc.

Wat bij mij uiteindelijk de oplossing was, was 's ochtends helemaal leegkolven en daarna blokvoeden: telkens aan de ene borst voeden totdat de andere onprettig vol wordt, dan die aanbieden. In de praktijk was dat van borst wisselen per 3 uur (in eerste instantie) / 4 uur (later, toen de productie eindelijk wat minder werd) / 6 uur (nu). Zo een aantal dagen door totdat de stuwing weer ondraaglijk werd en dan weer helemaal leegkolven. Uiteindelijk heb ik in 3 weken tijd 4x helemaal leeggekolfd. Iedere keer kon ik er langer tussen laten, en nu heb ik al een paar weken niet meer helemaal leeggekolfd. De eerste keer leegkolven kolfde ik bijna een halve liter, en iedere daaropvolgende keer ongeveer 100 ml minder. Wat ze ook adviseerde en wat bij mij erg goed hielp: iets minder vaak aanleggen. Mijn kleintje was een periode lang dol op 10-14x per dag drinken, maar zelfs met blokvoeden slingerde dat de productie zo enorm aan. Ik ben toen op haar advies iets gaan rekken tussen de voedingen, tot ik in een paar weken op 6-8 voedingen per dag zit. Dat scheelt ook. Ik merk dat als ze nu een hangerig dagje heeft en ik haar zonder goed op te letten weer 10-12x aanleg, ik de volgende ochtend weer met ballonnen zit.. Ook al doe ik dat netjes in 'blokken'.

Bovenstaande 'procedure' schijnt wel een risico te hebben op een enorme productiedaling, dus als je niet helemaal zeker bent zou ik een lactatiekundige inschakelen. Je wil de boel niet morgen al om zeep helpen. En het 'rekken' van voedingen is ook een beetje omstreden i.v.m. de groei / behoeften van je baby. Hoewel de mijne alleen maar beter is gaan groeien, want i.p.v. volgesprayd te worden met alleen maar voormelk komt ze nu ook rustig aan de vettere achtermelk toe ;)

Ik heb toen gevraagd wat te doen bij afbouwen: het antwoord was dat als je het hiermee eenmaal rustig hebt gekregen, je af kunt bouwen zoals ieder ander. Dus: voedingen weg laten vallen, maximaal 1'tje per week.

3. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik heb toen kolvend afgebouwd en steeds een beetje meer tijd er tussen. Dus waar ik op werk om de drie uur deed kolven ging ik naar 3 3/4, toen naar om de 3,5 uur enz. Thuis gaf ik die voeding niet meer en kolfde ik die ook af. En ik lette op de ml, dat ik elke week minder afkolfde.

Nu nog in de fase overproductie onder controle krijgen. Er lastig dit keer met 1 baby ipv tweeling hihi. Maar ik denk dat ik het zo ook weer aan ga pakken.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.948
    113
    Vrouw
    Ter info, elke vrouw is anders.
    Ik zat nog op volledige borstvoeding toen ik, bij alledrie, met 6 maanden mijn 1e menstruatie weer kreeg, en meteen weer een regelmatige cyclus had. Jongste dochter was pas 7 maanden toen ik (oepsie) weer zwanger was. Het kan dus ook heel goed zijn dat stoppen helemaal niet nodig is.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik had bij de eerste met 7 maanden mijn menstruatie terug, bij de 2e rond de 9e maand, en toen gaf ik ook nog veel borstvoeding. Daarnaast, kan je ook zwanger raken als je zelfs nog geen menstruatie hebt gehad.

Is het geen optie om nu al te proberen zwanger te worden, en af te wachten hoe het loopt? Grote kans dat je binnen nu en 6 maanden alsnog je cyclus terug krijgt, zonder dat je stopt met borstvoeding. Dan kan je je kindje toch nog tot 1 jaar blijven voeden.

Rond 1 jaar geef je vaak nog maar relatief weinig voedingen per dag, en is de kans dat je je cyclus terug hebt terwijl je nog altijd voedt erg groot.

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Het is waarschijnlijk goed bedoeld, maar gezien het lange traject dat TS heeft moeten doorlopen om zwanger te raken, denk ik dat ze ervan uitgaat dat ze weer terug moet de MMM in voor een tweede kindje.
    TS, is stoppen met de BV vereist voor het MMM traject?

Wat super, een vriezer vol met melk! Mijn ogen rolden zowat uit mijn hoofd toen je over 25 liter begon.
    Ik heb nooit echte overproductie gehad (mijn productie was zeer ruim, maar ik had nooit de problemen die vaak met overproductie gepaard gaan).
    Het is sowieso aan te raden om geleidelijk aan af te bouwen om borstontstekingen en verstopte melkklieren te voorkomen, en dat is bij een normale productie. Bij jou lijkt me dit nog belangrijker in verband met overproductie. Ik ben bang dat de tijdlijn die je voor ogen hebt (binnen een maand van 7-10 voedingen plus kolven naar 2 voedingen) niet helemaal realistisch is en dat het waarschijnlijk langer duurt om zo ver af te bouwen. Steeds 1 voeding eraf en vervangen door een flesje, en dan wachten tot dat goed gaat. Daarna pas volgende voeding eraf. Een lactatiekundige met verstand van overproductie zou kunnen helpen.
    Succes!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor je echt beslist te stoppen kun je denk ik beter eerst contact opnemen met een lactatiekundige en iemand Freya. Heel vaak is stoppen met voeden helemaal niet nodig bij een vruchtbaarheidsbehandeling.
    Afgezien daarvan, 6 maanden is vrij vroeg om bij volledige borstvoeding een cyclus te krijgen, tussen de 9 en 14 maanden is normaler.
    Als je overproductie hebt is het zaak heel rustig aan af te bouwen en goed naar je borsten te luisteren. Trek echt 10-14 dagen per voeding die je vervangt of kolft uit!

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.948
    113
    Vrouw
    Ik zie het nu inderdaad, logisch dat het dan een totaal ander verhaal is

Deel Deze Pagina