Beste Heidi, Is het mogelijk om last te hebben van hyperlactatie zonder dat je zelf last hebt van stuwing of lekkende borsten? Mijn zoontje is vandaag precies 5 weken en helaas niet meer de tevreden baby die hij de eerste weken was. Hij heeft sinds 2-3 weken last van darmkrampjes en sinds 1-2 weken lijkt daar (verborgen) reflux bij te zijn gekomen. Hij dronk in het begin heel rustig, vanaf dag 1 kon hij zichzelf netjes aanleggen. In dezelfde periode als de darmkrampjes en refluxklachten zijn begonnen, begon hij echter enorm onrustig te drinken, hij hapt slordig aan, de melk loopt langs zijn mondje, veel verslikken, loslaten, spartelen en hij is vooral erg ongeduldig als hij mijn tepel even kwijt is. Daarnaast heeft hij tussen de voedingen door enorme zuigbehoefte. Mijn productie kwam in het begin langzaam op gang, maar ik produceer nu zoveel (te veel?) dat ik hem sinds 2-3 weken 1 borst per voeding aanbied en sinds anderhalve week ook blokvoeding toepas. Hij is hiermee in 16 dagen tijd 800 gram gegroeid. Als ik naar dit lijstje symptomen kijk, dan lijkt het er op dat ik overproductie heb. Ik heb alleen geen van de symptomen die bij de moeder horen. Ik heb vanaf het begin nauwelijks stuwing en lekkende borsten gehad. Ook komen er hooguit een paar druppels melk uit als mijn zoontje mijn borst los laat, ook net na de TSR, daarnaast krijg het niet voor elkaar om met de hand (zonder kolf) meer dan een paar druppels melk uit mijn borsten te kolven. Kan het kwaad om maatregelen te nemen tegen hyperlactatie (borsten 1 keer volledig leeg kolven voor eerste voeding en daarna blokvoeden) als toch blijkt dat ik geen last heb van hyperlactatie, maar zijn kwaaltjes ergens anders vandaan komen? Bedankt! Jetty
Nou even een update... Ik was gisteren zo radeloos dat ik het antwoord niet heb afgewacht en het gewoon geprobeerd heb en ik kan nog steeds niet geloven hoeveel verschil het maakt. Het kan toeval zijn, maar de onrust, het spugen, krijsen en ontroostbaar huilen van de afgelopen tijd is bijna helemaal verdwenen! Mijn zoontje hapt weer goed aan en drinkt weer rustig. Ook heeft hij helemaal geen behoefte meer aan zijn speentje. Ik heb ineens weer een super rustig en vredig mannetje! Hij was alleen bij de laatste voeding wat onrustig en een beetje aan het spugen, de borst die ik hem heb aangeboden was dan ook alweer behoorlijk vol. Dus ik wil nu proberen om de eerste 10-15 ml af te kolven voor zijn voeding. Hopelijk is de rust dan weer volledig terug. Ik hoop echt heel erg dat dit geen toeval was... Maar voor nu was een rustige nacht in ieder geval al heel fijn .
Goed dat je zelf al een oplossing hebt gezocht en gevonden! Je zit nog in de eerste weken van afstemmen op elkaar. Probeer of je het toeschieten weg kunt laten lopen (afhalen en wachten tot kracht van de straaltjes af is) en dan aanleggen. Op die manier hoef je niet iedere keer te kolven, wat een stap extra is en op den duur mogelijk belastend en daardoor juist tegenwerkend in het geven van borstvoeding. Dat zou jammer zijn. Wanneer je je productie iets wil bijstellen kun je 's ochtends eerst helemaal leeg kolven, dan aanleggen en van daaruit je productie opnieuw instellen. Dit doe je 1 keer, en dan kijken wat er gebeurt. Evt. een keer herhalen. Succes verder!