Borstvoeding en werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door zonnetje2015, 12 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Goedemorgen,

Over 4 weken ga ik weer aan het werk. Ik ben best benieuwd hoe jullie dit doen met borstvoeding. Mijn idee ( los van t feit of dit haalbaar is) is om de ochtendvoeding, avond voeding en evt de nacht gewoon de borst te geven op de dagen dat ik werk. Ik heb inmiddels dankzij overproductie ruim 3 liter in de vriezer liggen en kolf nu alleen nog wanneer ik echt te vol zit. Dit is eens per 48 uur een volle borst ongeveer.
    Op mijn werk wil ik max 2 keer kolven. Vind het zelf niet prettig om mijn werk steeds t moeten onderbreken. Het evt tekort wat ontstaat aanvullen met de vriezer voorraad.
    Het flesje heeft ze al eens geprobeerd en ging er zonder problemen in.

De vraag is nu dus moet ik eea afbouwen of zou 1 a 2 keer kolven voldoende zijn om de werkdag ( 11 uur van vertrek tot thuiskomst) door te komen.
    Ik wil proberen minimaal 4-6 maanden volledig borstvoeding te geven.
    Hoe doen/deden jullie dit?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik kolfde om de ongeveer 3 uur. Verder heb je tot 9 maanden recht op een kwart van je werktijd om te voeden of te kolven. Ik kolfde 2 keer een half uurtje en ging een uurtje eerder naar huis. Heb 6 maanden volledige borstvoeding gegeven en in totaal 14 maanden gevoed. Met 9 maanden ben ik 1 keer in mijn pauze gaan kolven.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Idem
    2 x kolven en iets eerder naar huis👍

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zoon is nu zeven maand, ik werk sinds hij vier maand oud is. Ik geef thuis een voeding rond half acht. De volgende thuis is pas rond half zes. In tussentijd kolf ik sinds ik werk meestal slechts 1 keer tien minuten. Op dagen met een beetje een productiedip kolf ik twee keer.

Maar ik heb denk ik best geluk. Ik heb geen last van stuwing maar blijf toch genoeg melk hebben.

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ja, hier ook. Bij alledrie zo gedaan. En alledrie ongeveer 15 maanden gevoed, waarvan 9 maanden gekolfd op het werk.

Ik heb mezelf nooit druk gemaakt om het kolven. Ik heb het gezien al een logisch gevolg van een kindje krijgen. Iets wat erbij hoort. Ach, en dan is het prima te doen.

Succes!

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    1x kolven ga je het niet mee redden. Ik was ool zo'n 11 uur weg van huis bij mijn vorige baan (en eerste dochter) en daar kolfde ik thuis voor ik weg ging (dl sliep tot 9 terwijl ik om half 7 weg ging) en op het werk ook nog 3 keer. Alleen de 2 avond voedingen gaf ik dan live. Ondanks dat ik tijd kreeg kolfde ik 1x zo rond lunchtijd. Soms at ik tijdens het kolven, anders direct achter de lunch aan, dan is je werk toch al onderbroken. En de laatste was vaak vlak voor ik weg ging.
    Weet niet of je een laptop hebt op je werk? Ik ben namelijk van plan om bij mijn huidige werk mijn laptop mee te nemen als ik kolf en nog wat door te werken, bij mijn oude werk nam ik vaak wat papier werk mee.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Precies. En ik had een fijne, schone ,warme kolfruimte.
    Goed geregeld door mijn werkgever 👍

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik kolf 3 keer, op redelijk vaste tijden. Dat is expres omdat het dan weinig onderbreking geeft, je hebt vaak toch al vaste momenten waarop je even koffie haalt, bij een collega langsloopt enz, omdat je concentratie even minder wordt. Daarnaast weten mijn collega's dan ook waar ze aan toe zijn. Eerst probeerde ik te kolven als er tijd was, maar eigenlijk is er nooit tijd, er is altijd een telefoontje, een mailtje, of een klus, daarom nu gewoon redelijk vaste prik.

9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik werk in een winkel dus laptop oid meenemen zit er niet in.
    Ik heb een dubbele elektrische kolf en nu duurt t max 10-12 minuten dus zo gepiept. Vind t zelf alleen zon gedoe..

10. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ja, m'n hobby is het ook nooit geworden. Ik heb het altijd gerelativeerd: Zo'n tijdelijke periode in mijn leven, maar wel de periode van 'nu'. Als je kind 1 jaar is hoeft het niet meer en als ze ouder worden komt er ander gedoe voor ik de plaats.

Of je doet het helemaal niet en je bouwt borstvoeding af. Maar dat was het mij nooit waard.

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Afbouwen is geen optie..
    Ben aan t uitzoeken wat en hoe. Of 3x kolven noodzakelijk is om de productie stabiel te houden of dat dit met 2x ook lukt. Ik geef nu 6-8 voedingen per dag waarvan 2x 2 borsten en de rest maar 1 borst. Daarnaast kolf ik nu gemiddeld een volle borst per dag af. Dit is zo'n 120 cc wat de vriezer in gaat. Heb nu dus meer als voldoende voeding.
    Ik werk overigens maar 2 hele dagen van 11 uur en eentje van 7 uur.

Zijn jullie gewoon gaan uitproberen wat werkt? Stel ik ga starten met 2x kolven en m'n productie blijkt terug te lopen trekken die 4 andere dagen dit dan recht als ik dan weer op 6-8 voedingen zit?

12. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ik heb in het begin de tijden aangehouden dat zij dronk, was 3 keer per dag tijdens mn werk. Later bleek dat mijn opbrengst met 2 keer net zo hoog was en nu kolf ik nog maar 1 keer per dag op mn werk en dan gauw als ik thuis ben.
    Het is denk ik echt uitproberen, mijn productie was al vrij snel stabiel dus die trok dat wel maar dat kan bij iedereen anders zijn natuurlijk.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben inderdaad gewoon gaan ervaren wat werkte. Komt ook omdat er niet heel duidelijk ritme in zat, dus kon daar niet van uitgaan.
    Ik zie kolven ook wel beetje als noodzakelijk kwaad, maar ook als ticket to freedom. Zowel omdat ik daardoor kindvrij de deur uit kan, maar ook omdat ik heel even pauze heb op mijn werk. Ik probeer er dus bewust positief naar te kijken. Op het werk komt het ook echt ipv, thuis is het extra erbij, dat vind ik ook vervelender. Maar uiteindelijk moet het om te kunnen blijven voeden, en voeden vind ik oprecht 1 van de mooiste ervaringen in mijn leven als ouder. Ik vind het kunnen laten groeien van zo'n wezentje echt prachtig, daar heb ik het kolven graag voor over.

14. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Kwestie van uitproberen. Bij de oudste ben ik begonnen met 3 keer kolven maar ben algauw naar 2 keer gegaan. Hij dronk maar 2 keer op de opvang terwijl hij op dagen dat ik thuis was wel vaker dronk. Nu bij de jongste wel een aardig tijdje 3 keer gekolfd, voornamelijk omdat hij wel echt de melk nodig had op de opvang (en had niet zo'n grote voorraad). Inmiddels kolf ik in 2 keer meer dan hij drinkt. Binnenkort is hij 9 maanden en ga ik in mijn lunchpauze kolven. Ben benieuwd of ik dat ga redden met de stuwing, anders verzinnen we er wel weer wat op.
    Als het maar 2 werkdagen zijn denk ik dat je productie niet zo snel om zal vallen hoor. Zeker als je eerst overproductie had.

15. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ja, dit. Vooral nu de babyfase achter me ligt en ik er met 'afstand' naar kan kijken. Het is het me meer dan waard geweest.

Deel Deze Pagina