hoi hoi ik ben een trotse mama van een dochter van 7 maanden. ik wil heel graag heel lang bv geven maar wil ook heel graag een derde kindje. wil heel graag en ben daarom af gaan bouwen omdat mijn cylus niet op gang kwam. ben af gaan bouwen naar 3 x bv maar kreeg nog geen cyclus Toen naar 2 keer bv nog geen cyclus helaas ben ik nu af gaan bouwen naar 1x voeden sinds een week en vind het zo erg zou graag weer op 3 x gaan zitten maar ja dan moet ik eerst weer zwanger worden. Heb ook nog steeds geen cyclus helaas nu is mijn vraag zou het in theorie mogelijk zijn om dan de bv door mijn dochter zelf weer" op te krikken" naar 3 voedingen als ik weer zwanger ben of is het een hopeloze zaak?
Hallo Lammetje, Tja, wat je beschrijft is altijd een lastig dilemma. Er is geen garantie dat je met afbouwen naar 1 voeding je prolactine gehalte ver genoeg kan laten zakken om je cyclus op gang te laten komen. Dit is erg vrouw afhankelijk. Er zijn vrouwen die volledig voeden en na 3 mnd weer menstrueren. Veel vrouwen krijgen rond een jaar ineens de cyclus terug. In pricipe wordt de melkproductie door zwangerschapshormonen onderdrukt. Als je productie hebt (moeders die nog volop voeden) ervaar je een enorme dip die lastig is op te vangen. Het pricipe van vraag en aanbod geld niet meer helemaal als je zwanger bent. Wat niet wil zeggen dat het niet een beetje hoger kan worden. Maar dat is per vrouw verschillend. Het zal ook afhangen van hoe lang het duurt voor je zwanger raakt, of met andere woorden hoe lang Romy met 1 voeding moet doen. Tijdens een zwangerschap veranderd de smaak van de melk. 70% van de vrouwen ervaren enorme gevoelige tepels (veel vrouwen denken in eerste instantie dat ze acute spruw op de tepel hebben). Afijn, ik weet niet of het dus echt gaat lukken om straks makkelijk van 1 naar 3 keer te gaan. Dat ahngt van veel factoren af. Eerst maar de bevruchting, dan komt de rest daarna. Ilse