Dag meiden, Mijn dochtertje is bijna 5 weken en ik wil beginnen met af en toe en flesje met borstvoeding te geven. Ik begin nu met kleine beetjes, maar als ze straks eens een hele voeding krijgt, hoeveel moet ze dan ongeveer drinken? Omdat ik borstvoeding geef, kan ik nooit precies weten hoeveel ze drinkt natuurlijk. Bedankt voor de reacties. xx Mary Jane Edit moderator: Goed kijken waar je iets plaatst.
ik zou gwoon de hele fles doen die je afgekolfd hebt; dan kan ze nemen zoveel ze wilt...te weinig kan dan niet want als ze uit je borst had gedronken had ze ook die hoeveelheid gehad.. ohja en wat overblijft wel weggooien..
Je kan de gekolfde melk beter in bijv 2 kleine flesjes geven dan in 1 grote fles, dit om weggooien van je melk te voorkomen. Gekolfde melk mag je namelijk 1x opwarmen en dan 1 uur bewaren. Als de fles niet leeggaat binnen dat uur moet je dus de rest weggooien. Dat is natuurlijk reuze zonde! Ook zou het kunnen zijn dat de kleine na het eerste kleine flesje tevreden is, dan is het ook goed. Dan bij de volgende voeding weer opnieuw met een klein flesje beginnen, kijken wat er gedronken word en dan evt een tweede klein flesje verwarmen en dit aanbieden. Er is een soort van richtlijn rekensommetje voor hoeveel cc een kindje per voeding ongeveer zou moeten drinken. 150cc per kilo lichaamsgewicht en dat delen door het aantal voedingen. Dus een baby van 6 kilo met 7 voedingen zou je krijgen: 6 x 150cc = 900cc op een dag 900cc : 7 = ongeveer 130cc per voeding. (tenminste, volgens mij is het sommetje zo, en anders word ik wel verbeterd)
dat is toch doodzonde zeg om het weg te gooien... ze kan beter de "richtlijn" aanhouden wat bolbuikje als zegt van 150 ml per kilo lichaamsgewicht, maar omdat je niet weet wat ze uit de borst drinkt liever 2x een klein flesje geven dan 1x een grote en dan weg te moeten gooien.... ik zou beginnen met een flesje van 90 cc en desnoods nog een kleintje erbij als je ziet dat ze nog meer wil.. gr.smoekie
Zo lang je oefent is een flesje van 20cc voldoende. Als je weg bent, hou dan de rekensom aan: 115 (max 150) cc x gewicht : aantal voedingen om de hoeveelheid per voeding te bepalen, en verdeel die hoeveelheid over 2 flesjes, zoals Bolbuikje schrijft. Weggooien is zonde. Liever kleine porties invriezen om later tekorten aan te vullen.
DM: die 150cc is dus eigenlijk het maximale dat ze op een dag mogen krijgen. Dat wist ik niet. Ik dacht dat je er nog wat mee mocht 'schommelen'.
Je kunt er mee schommelen omdat je nooit de hoeveelheden weet die ze bij de andere voedingen uit de borst halen. Daarom is het sommetje ook maar een vuistregel.
Op een gegeven moment weet je wel wat je kleintje wil. Eva drinkt eigenlijk altijd 150ml, nooit meer, soms iets minder, maar een paar ml weggooien vind ik niet erg. Ik heb ook ruim 3,5 liter in de vriezer en daar komt alleen maar meer bij .
dag meiden, Bedankt voor alle reacties! Ik ga inderdaad invriezen in kleine porties van 20 ml. Dat is voor het oefenen wel genoeg, want dan is het bovenop een 'gewone' voeding uit de borst. Volgens mij drinkt mijn dochter nooit meer dan 100 ml. Als ik zie hoe lang het duurt om dat uit de borst te kolven. Maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Ik zorg wel dat ik voldoende heb, maar dan wel in kleinere hoeveelheden. Vanaf welke leeftijd gingen jullie zonder kleine van huis, dat iemand anders moest voeden? Ik zie daar vreselijk tegenop! liefs
Als jij (nog) niet zonder kind weg wilt dan doe je dat toch nog niet ? Ik heb eigeniljk geen idee wanneer ik voor het eerst alleen weg ging.
Ik weet ook niet meer precies wanneer het was. Maar wel heeft het lang geduurd, zou het op moeten gaan zoeken. Ik moest namelijk naar een cursus voor mijn werk (nouja, moest niet, maar ik vond het belangrijk om wel te gaan). Ik denk dat dat in Januari of Februari is geweest, dus dat was pas met 4-5 maanden denk ik .
Morgen MOET ik naar de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling. Verder wil ik echt nog zo weinig mogelijk zonder haar weg, hoor. xx
Oei, dat is minder mooi nieuws! Heel veel succes vast morgen bij de tandarts! Is het de eerste afspraak of de tweede afspraak? Je kan natuurlijk ook de kleine meenemen (als je samen met iemand gaat) kan evt de behandeling even gestaakt worden om te voeden. Ja, sommige tandartsen zijn ook mensen hoor, en heel begaan !
Het is een wortelkanaalbehandeling die al helemaal af is gemaakt door mijn vorige tandarts, maar dat was niet helemaal goed gegaan. Daarom heb ik nu ook een andere tandarts. De oude tandarts had met een vijl door het wortelkanaal gevijld, de kaak in. Daar zit nu ook de vulling. De punt van het wortelkanaal is dus nog hol (als ik het goed begrepen heb). Daar is een andere tandarts per toeval achter gekomen. Gelukkig heb ik er geen last van, maar er moet wel wat aan gebeuren volgens mijn huidige tandarts. Hij gaat proberen om het te repareren. Ik ben benieuwd. Spuit mij maar plat! Mijn meisje meenemen lijkt mij geen optie. Ik probeer haar te voeden vlak voordat ik wegga. Het liefst heb ik dat ze slaapt als ik vertrek, maar of dat gaat lukken......? Gelukkig slaapt ze 's ochtends wel aardig goed. Rond deze tijd is het meer een probleem. Vriendjelief zit nu met dochtertjelief op de arm...
Aha, soort van herbehandeling zegmaar! Succes he! Meenemen niet doen, als je het zelf niet ziet zitten! Platspuiten zal wel meevallen, zijn een paar prikjes (zeg degene die zelf bang is voor naalden )
hee bolbuikje, Het is allemaal gelukkig reuze meegevallen! Ik moest om 9 uur bij de tandarts zijn en het is 20 minuten rijden. Het liefst wou ik dat Jadyn gevoed was en sliep tegen de tijd dat ik weg moest en mijn moeder kwam oppassen. Ze had om 6 uur nog gedronken en ik wou haar om 8 uur graag weer voeden. Toevallig begon ze toen ook net te pruttelen. Normaal gesproken had ik haar dan laten liggen en was ze vast wel weer in slaap gevallen, maar nu haalde ik haar uit bed om te voeden. Maar mevrouw had nog helemaal geen honger of zin om te drinken! Shit man. Dan zou ze waarschijnlijk 'komen' als ik bij de tandarts lag. En ik had wel bv gekolft, maar nog bijna nooit geoefend met een flesje. Nou ja, ik had geen keus. Mevrouw dus maar weer in bed gelegd en ze sliep gelukkig bijna meteen weer. Om ongeveer 8:40 stapte ik in de auto naar de tandarts. De wortelkanaalbehandeling heb ik gehad zonder verdoving! Dat is voor mij uniek. Maar de zenuw was immers al vrij lang dood, dus het moest kunnen. Ik heb wel pijn gehad, maar dat kwam omdat de vorige tandarts het fout gedaan had. Er zat gewoon een stuk vulling in het bot van mijn kaak! Maar de pijn was wel te houden, duurde niet lang. Om tien voor tien was ik klaar. Joepie! Tien minuten eerder dan gepland. Ik scheurde meteen weer naar huis en kwam erachter dat ik ook in 12 minuten naar de tandarts kon rijden. Maar dan moet ik wel de snelheidslimiet overschrijden! Toen ik thuis kwam had mijn moeder net het flesje uit de koelkast gehaald, want Jadyn begon te huilen. Wat een timing! Natuurlijk gewoon de borst gegeven. Al met al een grote meevaller! Het heeft vast geholpen dat jij met mij meeleefde! Thanks! xx MJ
Mooi dat het zonder verdoving is gegaan. Idd de zenuw was al dood, maar omdat je vertelde dat het in de wortelpunt was, durfde ik niet te stellen dat het zonder verdoving zou gebeuren. Je kaak is gewoon nog gevoelig, ook al is de tand ontzenuwd. De stukjes waarbij je het nog voelde zou idd kunnen zijn dat de vorige ta het niet helemaal goed heeft gedaan, dat er nog een klein stukje zenuw was achtergebleven, waarschijnlijk hebben ze dat nu even weggevijlt, wat jij dus weer gevoeld hebt . Maar gelukkig is het je mee gevallen en heb je de kleine lekker zelf kunnen voeden. Owja, bij de meeste mensen duurt de heenweg veeeeeel langer als de terugweg, omdat er op de heenweg nog lood in de schoenen zit, en op de terugweg er weer uit is!