Hallo, Weet iemand hoe je je toetsingsinkomen precies moet berekenen? Op de site van de belastingdienst word ik er namelijk niet echt wijs uit. Toetsingsinkomen is niet hetzelfde als je bruto jaarinkomen in ieder geval, maar verder weet ik het even niet meer. Ik wil graag berekenen wat het gezamelijk toetsingsinkomen van mijn man en mij is i.v.m. eventueel recht op toeslagen. Bedankt alvast!
volgens mij is het het bedrag wat overblijft onderaan da aanslag staat volgens mij dat is het verzamelinkomen . groetjes kim (dat was mij toen uitgelegt door de belastingdienst) ps ik zou ze effe bellen dan weet je het zeker
Doe je jaarlijks belastingaangifte? En heb je aftrekposten (is niet zoveel meer tegenwoordig, maar heb je bijvoorbeeld een eigen huis, dan is dat een aftrekpost). Ikzelf heb een mooi overzicht gekregen van degene die onze belasting invuld en kon zodoende goed zien wat bij ons een aftrekpost is (ons eigen huis). Bij ons is het het bruto loon van de aanvrager (mijn man) MIN de aftrekpost IS het toetsingsinkomen van de aanvrager. Van de toeslagpartner (ik dus) zijn er geen aftrekposten en wordt dus het gehele bruto loon gerekend... Dus stel; (fictieve bedragen) Aanvrager verdient 50.000 Toeslagpartner verdient 15.000 Aftrekpost 8.000; 50.000+15.000=65.000-8.000=57.000=jullie toetsingsinkomen.. Let erop dat je het wat ruimer naar boven afrond ivm eventuele loonsverhogingen oid.. Beter wat geld terugkrijgen, dan bijbetalen..
Wat hierboven staat. En aftrekposten zijn bijv. rente hypotheek, kosten studie ed, giften aan goede doelen, etc.
Voor de kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget, zorgtoeslag en huurtoeslag kun je inderdaad beter naar boven afronden. Maar voor de combinatiekorting en de alleenstaande ouderkorting kun je beter naar beneden afronden, omdat die kortingen (voor een deel) bestaan uit een bepaald percentage van je inkomen. Hoe hoger je inkomen, hoe meer je terugkrijgt. Dus als je een te hoog inkomen invult, krijg je over die toeslagen juist een navordering.