Hoeveel auto’s mag iemand in de straat parkeren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Krulpeterselie, 13 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Wij ergeren ons het laatste jaar groen en geel aan onze overburen. Zij wonen met drie personen in één huis maar hebben 5 auto’s in hun bezit plus een caravan die ze van mei tot oktober voor het huis laten staan. Nu hebben wij op een rijtje van 18 huizen, 18 parkeerplaatsen. Vier huizen hebben een eigen oprit voor twee auto’s.
    Huis een heeft het hele jaar de camper daar staan en 1 auto in de straat. Huis twee dus vanaf mei tot oktober de caravan en daarmee dus 5 auto’s in de straat. De caravan wordt iedere dag gepoetst, deuren open, luifel uitgeklapt waavoor ze de buren vragen hun oprit (opritten grenzen aan elkaar) leeg te maken omdat ze anders de luifel niet in en uit kunnen klappen. Als de caravan er niet is, is hun oprit altijd leeg. Dat betekend dat bijna de helft van de parkeerplaatsen in beslag wordt genomen door dit gezin. Mijn man heeft een werkbus vol gereedschap en die is al twee keer leeggehaald plus poging tot inbraak in de woning. Nu hebben we sinds die tijd een beveiligingscamera opgehangen en willen de bus dus het liefste op een van de parkeervakken in de camera parkeren (vier stuks) maar in de praktijk is dat onmogelijk.
    Persoonlijk vind ik het echt asociaal naar de andere bewoners om 5 (of door jouw toedoen 7) auto’s aan de weg te parkeren en je oprit niet te gebruiken. Los van het feit dat je hier in de gemeente je caravan niet zo lang op je oprit mag hebben en wij een bus met gereedschap hebben want dat is niet hun probleem. Maar wij hebben onderhand echt de neiging om onze auto’s maar op hun oprit te zetten ipv andersom.
     
  2. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Herkenbaar. Hier ook net voldoende parkeerplaatsen maar is de overbuurman hobbymatig met auto’s bezig. Hij heeft een werkbusje, een jeep-achtige auto die maandne op de parkeerplaats staat waar hij wekelijks aan klust, en nog 3 oldtimers die gewoon stof staan te vangen. Ongelofelijk vind ik het maar aanspreken doen we ook niet. Maar vind het njet kunnen.
     
  3. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Ik snap dat je je eraan ergert, klinkt wel erg asociaal wat ze doen. Ik vrees alleen dat je er niet zoveel aan kunt doen behalve eens een melding maken van hun caravan die langdurig op de oprit gestalt wordt?

    Kun je het niet bespreekbaar maken en aangeven dat jullie graag de werkbus bij jullie voor de deur willen hebben?
     
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
    Ik zou er eens een telefoontje naar de gemeente aan wagen. Misschien kunnen die met je meedenken. Werken alle buren ook mee aan dat luifelgebeuren?
     
  5. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113

    Maak het bespreekbaar al denk ik dat het wel lastig is.
    Zijn er meer buren die er zo over denken?

    Hier vind ik het ook vaak aso, als ik avonddienst heb gehad dan staat ook de hele straat vol, de zijstraat hier parkeert voor onze deur al hun werkbussen en auto's. Ook de plekken waar geen auto officieel mag staan staat dan vol en mag ik aan het einde van de straat parkeren. Vond het vooral lastig als ik nog moest sjouwen met de maxi cosi en tassen.

    Zelfde met afval in ondergrondse containers, hele buurt komt hier dumpen en zetten het er zelfs gewoon naast, ook al is ie niet leeg. Maar wil je zelf je afval weggooien is ie weer vol.
    Zo vaak de gemeente gebeld en komen ze het extra legen maar vind het ook echt aso.

    Al vind ik ook dat gemeenten er rekening mee moet houden, maak meer parkeerplaatsen, belast evt 2e of 3e auto's meer en geef pasjes voor de ondergrondse container maar goed is allemaal moeilijk.

    Maatschappij is al erg ieder voor zich. Vind ik.
     
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    #6 MadeInUSA, 13 apr 2021
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021
    Oh blij dat het bij ons anders gaat. Tot een paar maanden terug was er helemaal geen parkeerprobleem. We hadden een rijtje fileparkeervakken voor de deur en een grote puinstrook waar auto's naast elkaar konden staan. De tweede auto's stonden meestal op de puinstrook.
    De puinstrook is bouwplaats geworden, dus toen hadden we ineens veel minder plek. Maar zonder iets te zeggen hield bijna iedereen zich eraan: 1 auto recht voor je eigen huis, en de andere iets verderop (grootste deel van de week is dat pakweg 50 meter maximaal, maar als de afvalcontainers op die plekken moeten sta je wel wat verder weg, zeg 150 meter). Ook bezoek parkeert niet op de zes "eigen" plekken.
    Als straks alle nieuwbouw af is, komt er wel een groot probleem denk ik.
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat je er niet veel aan kan doen, al is het wel asociaal inderdaad, maar het mag wel gewoon volgens mij.
    Maar zover ik weet mag je niet de openbare weg filmen (die parkeerplaatsen).
     
    Paris91, zonnetje2015, Zeebra en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Prive-bezit: Zolang ze verzekerd zijn en geldige APK-keuring hebben en wegenbelasting betalen mogen ze van de wet eindeloos blijven staan helaas. Wel zit er een limiet aan "barrels". Autos met een klein defect (accu stuk of lekke band, iig simpel te maken) vallen onder bovenstaande regeling. Zo kan iemand die zijn rijbewijs kwijt is voor bijv 1 jaar makkelijk zijn auto 1j laten staan (behoudens apk, verzekering etc). Binnen dat jaar zal eerst de accu leeg gaan, en vervolgens ws dood. Dat mag.
    Maar.... als het een echte "opknapper" is, waar veel aan moet gebeuren dan is het maximaal (iig in 2020) 3 maanden dat ze mogen staan meen ik. Tevens zijn er limieten en beperkingen voor caravans en aanhangers op openbare parkeervakken. Ik heb het wel gelezen maar het zou kunnen dat er zelfs officieel niet een aantal weken een bouw-afval-container mag staan. Dat dat onder gedogen valt (of misschien vergunning).

    Hoe het zit als iemand meer dan X autos op zijn naam heeft weet ik even niet, ik kan me voorstellen dat er een limiet aan zit maar dat heeft niets met parkeren te maken.

    Verder zijn mensen met een eigen oprit niet eens verplicht om hun auto op de oprit te zetten, ze mogen net zo hard gebruik maken van de openbare parkeervakken.

    Dit staat in de Nederlandse wet en regelgeving (verkeerswet?). Er kunnen wel per gemeente plaatselijke verordeningen zijn die een strenger beleid er op nahouden, dat zou je kunnen opvragen of zelf online nakijken, dat is openbaar.

    Voor handelaren of anderszins niet als-prive-bezit en gebruik van autos en parkeren gelden andere regels sowieso.

    Ik heb diverse dingen opgezocht de afgelopen jaren, van het leveren en laten staan van een bouwcontainer en bouwmateriaal tot het langer laten staan van een auto ivm niet kunnen rijden, alsmede me groen en geel ge-ergerd aan diverse overburen die op hun oprit plaats hebben voor 3 autos (plus evt 1 ervoor op de stoep), waarbij de hele oprit leeg is en de eerste auto die aankomt van het huis hem pontificaal op een openbaar vak neerzet. (En direct komen klagen als ik met slapende kinderen thuis kom en dus even half op stoep/weg parkeer wegens parkeergebrek). Het beste is een gesprek als je dat aan kan.

    Heeft hier goed uitgepakt met een open gesprek. Ik bedoel, we hebben zelf ook 2 autos dus dragen ook bij aan het algehele probleem. Ook wetende dat wij niet meer rechten hebben dan zij.

    Je zou ook bij de gemeente kunnen vragen of ze ernaar kunnen kijken en meer vakken kunnen creëeren.
    Buurtbemiddeling hebben we hier niet maar kan ook nog. Wijkagent misschien? Of in je rijtjeshuis zelf een ontheffing aanvragen om in je tuin te parkeren (hier 1x gelukt bij iemand in hoekhuis en 1x niet in tussenwoning).

    Met onze directe buren hebben we afgesproken om in principe niet van 1 huis allebei de autos op "onze" plekken voor de deur te hebben, de buren kwamen hier zelf mee en werkt prima.

    Sterkte
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Helaas weinig aan te doen. Hoogstens aan die caravan. Die mag maar een bepaalde tijd in de straat staan.
    Maar zolang auto gekeurd en verzekerd is mag deze er staan.
    Hier ook parkeerellende. Een paar hebben er 2-3 Auto's. Er worden hier Auto's van 2 straten verderop geparkeerd omdat ze daar ruimte tekort komen. Of Auto's van bewoners van de binnenstad.
    Overbuurman heeft een invalide parkeerplaats op kenteken en belazerd de boel maar houd die plek wel continu bezet. Plek die meerdere weken per jaar leeg staat omdat ze op vakantie zijn.
    Verder veel bezoekers en personeel van het plaatselijke verpleeghuis die hier allemaal parkeren.
    En nog niet te spreken over die k*t bedrijfsbussen die ze voor je huis planten. Echt, dat mogen ze voor mij helemaal verbieden. Lekker op eigen grond neerzetten of buiten de bebouwde kom of zo maar niet in een woonwijk. Zit nu al dagen tegen een grote stedin bus van 4 meter lang te kijken en nog een andere bedrijfsbus. Zet die zooi lekker bij je eigen voor de deuro_O
    En daarnaast nemen die bussen gerust 2-3 plekken in. Te asociaal.
    Helaas kunnen ze er weinig aan doen.
     
  10. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Hier in de binnenstad heb je parkeervergunning nodig, voor zone A Max. 1 auto, 2e auto mag enkel in zone B geparkeerd worden.
    Dat klinkt goed op papier, werkelijkheid:
    Je doet eerst auto 1 weg, en daarna auto 2 en je neemt een bakfiets. Reden: je zoekt 30 min voor een parkeerplek. En dan kan je 20/25 min lopen naar huis.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw
    Openbare plekken mag je net zo vaak en net zo lang parkeren als je gewoon alles netjes betaald.




    Wel vind ik dat ze iets aan de parkeervakken moeten doen. Hier in de straat zijn ze smal, deze kunnen ze makkelijk verbreden. In het hofje heb je een inimini stoepje. NIEMAND loopt daar, echt nog nooit iemand zien doen. Sinds kort mag je daar niet meer met je wiel op parkeren.. alle banden moeten op de weg. Parkeer je er niet mis je 6/7 plekken. Parkeer je er wel zoals 'hoort' kun je de normale vak amper uit..
     
  12. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Volgens mij weinig aan te doen, gelukkig zelf geen last van. Wij kunnen 3 auto’s naast elkaar kwijt op onze oprit ( hebben er 2) Maar mijn man zet hem altijd zo achterlijk neer dat bezoek alsnog ergens anders mag parkeren :|
    Maar snap je ergernis heeel goed!
    Wat kunnen mensen vreselijk asociaal zijn. Mijn vader parkeert zijn werkbusje altijd in een zijstraatje zodat niemand er ‘s avonds of in het weekend tegenaan zit te kijken. Dat vindt ik echt heel netjes van hem.
     
    Marsepein en YaelStone vinden dit leuk.
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zou het met ze bespreken.
    Vind het wel behoorlijk asociaal.

    hier hebben we een ongeschreven regel in de straat.
    Iedereen mag zijn eigen auto op de parkeerplek voor het huis parkeren.
    De andere auto(s) worden op de parkeerplaats aan de zijkant geparkeerd.
    En iedereen houd zich hier aan.
    Ik heb dus altijd plek voor de deur.
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  14. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.582
    6.274
    113
    Ik snap dat je het vervelend vind maar er is niks aan te doen. Bij onze vorige woning stond ik ook vaak 3 straten verderop. En hadden veel mensen in de straat 2 of 3 auto’s. Wij hebben er ook 2 en als er voor beide plek voor de deur was, dan stonden ze daar ook.
    Nu zijn we verhuisd, in de buurt hiernaast is sinds kort betaald parkeren, veel van die mensen parkeren hun auto nu bij ons in de wijk, ook vervelend want er is voor ons minder plek, maar het is niet verboden. Ik kan mij er dus “druk” om maken maar daar schiet ik niks mee op. En ook hier zetten we beide auto’s gewoon voor de deur als dat kan. De rest van de straat doet dit overigens ook.
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Inderdaad weinig aan te doen, het enige wat je kan proberen is in gesprek gaan en het uitleggen over die bus van je man. Maar ja, zul je zien dat die buurman dan zijn auto niet op een vak voor jullie huis zet, maar een ander wél - schiet je er nog niks mee op...

    Hier zijn parkeervergunningen regelmatig waardeloos, want veel medewerkers van een groot bedrijf vlakbij parkeren hier in de wijk en tijdens vakanties en weekenden staat het vol met auto’s van toeristen...
     
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Gaan ze nooit weg met hun caravan dan? Weekendjes en vakanties? Ze camperen op de oprit?
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Hier een rijtjeswoning en onze voortuin MOET gebruikt worden als parkeerplaats voor de auto. Sinds vorig jaar heb ik t autootje van mn moeder (waar ik nu wel heeeeel blij mee ben want mijn mobiliteit gaat straks rap achteruit) hij staat nu op de parkeerplaats nabij, passen er net geen 2 bij ons (uitdraai lukt niet).

    Ook veel bedrijfsbusjes maar die staan niet in t zicht van een woning. Tenzij er echt geen plek is, dan staat er hier 1 voor de woning (waar de bus ook van is).

    Het zou fijn zijn dat de plekken die jullie hebben gewoon aan de woning toegewezen zouden worden, zeker als t 18 om 18 is. Desnoods voor een symbolisch bedrag. Met gewoon "openbare weg" blijf je die ellende houden namelijk en na toewijzing is het "hun probleem".

    Of akkoord voor ombouwen van voortuin naar parkeerplaats. Ik zou niet anders meer willen, heerlijk met boodschappen.
     
  18. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Bij ons in de straat is het ook dramatisch. Het is een wijk gebouwd in de jaren '70, gebaseerd op 1 auto per gezin. De parkeerplaatsen zijn redelijk smal, dus veel mensen maken daar geen gebruik van en parkeren aan de overzijde, waardoor de straat nauwelijks door de komen is. Een half jaar geleden kon de brandweer er niet langs toe dat nodig was.
    Wij wonen aan een pad en veel mensen parkeren hun auto aan de uiteinden van ons ons pad, op de stoep. Als er ooit een noodgeval staat kunnen de hulpdiensten er onmogelijk bij.
    Mensen met een rolstoel of kinderwagen kunnen onze wijk niet door, omdat alle stoepen dus vol staan. Twee straten verder is er ruimte genoeg, maar mensen willen per se voor de deur parkeren. Wij hebben onze auto weg gedaan. Scheelt een hoop frustraties.

    Overigens hebben veel mensen een garage, maar die worden gebruikt voor opslag.
     
  19. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Zo heerlijk ! Wij zijn net verhuisd en hebben nu een oprit en garage.

    Maar daarvoor... oh ellende. Wij hadden zelfs buren die perse de caravan op die plek wilde hebben staan omdat anders de electriciteitssnoer het niet haalde. Okay best redelijk..
    Maar om nou je kleine 2e auto de 4 weken dat je op vakantie bent echt dubbel in het parkeervak te zetten vind ik asociaal !
     
  20. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Ooo zwaar irritant. Je kan mischien vragen of andere buren er ook last van hebben en dan samen heen gaan.

    Zo stond er 2 x per jaar 2 auto's van familieleden van onze buren op de Parkeerplaatsen als die mensen op vakantie waren. Niet 1 week maar vaak weken. Een grote bus en grote auto. Op een gegeven moment met een buurvrouw heen gegaan en om uitleg gevraagd want het is geen Schiphol parkeren hier. De buren hebben ook 2 auto's en die stonden ook doodleuk voor de deur. De buurvrouw was schappelijk en begreep de overlast maar de buurman minder hoorde ik later van een andere buurman die hem ook had aangesproken.
     

Deel Deze Pagina