Vloerverwarming op radiator afstemmen

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 21 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    #1 julia80, 21 feb 2024
    Laatst bewerkt: 21 feb 2024
    Wij hebben 2 weken geleden vloerverwarming laten aanleggen in de woonkamer. In de woonkeuken en gang zitten echter nog radiatoren. Waarschijnlijk willen we die laten zitten. We hebben tot nu toe moeite om de verwarming goed af te regelen en ik ben benieuwd naar tips. We zijn niet super tevreden over het vloerverwarmingsbedrijf en hebben ook nog niet heel veel tips van hen gekregen.
    Ik heb het idee dat de verwarming/ketel 's ochtends vrij lang staat te loeien om in de woonkamer (waar ook de thermostaat hangt) de vloer op temperatuur te krijgen. Het wordt dan in de woonkeuken erg warm. later wanneer de woonkamer op temperatuur is, blijft de warmte daar vrij lang hangen vanwege de vloerverwarming en heb ik het idee dat het in de woonkeuken juist weer vrij koud wordt.

2. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.568
    113
    Ik heb nu ruim een jaar vloerverwarming. En in het begin heb ik eerst heel rustig de temperatuur van de thermostaat van de vloerverwarming moeten verhogen. Hebben jullie dat niet hoeven te doen?

3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Jawel dat hebben we wel gedaan; de vloerverwarming ligt er inmiddels twee weken dus dat stukje hebben we gehad. (Of duurde dat bij jou langer?) We zijn dus nu aan het zoeken hoe we de radiatoren en de vloerverwarming op de juiste manier kunnen afstemmen zodat het overal dezelfde temperatuur wordt.
    Heb je daar tips voor?

4. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Als het goed is, is je vloerverwarming in zones verdeeld, ik zou even kijken wat voor aansluiting je hebt en of dit mogelijk is en anders even googlen.
    En ik zou echt even kijken of hij echt zo lang staat te loeien want te warm is ook niet lekker.

5. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.568
    113
    Bij mij moest het volgens mij langer, maar zaten daar ook wat problemen bij. Bij mij hadden ze een aparte thermostaat geleverd waarmee ik de temperatuur op de onderste verdieping kon regelen, maar dat bleek niet te werken i.v.m. stadsverwarming. Dus ik heb nu weer 1 thermostaat waarmee ik zowel onder als boven (waar geen vloerverwarming is) mee kan regelen.
    Dus ik heb geen ervaring met radiatoren en vloerwarming op dezelfde verdieping.

julia80 vindt dit leuk.
  6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Het klinkt alsof je ‘s nachts de thermostaat in de woonkamer ver omlaag zet? Bij lage temperatuurverwarming (zoals vloerverwarming) is dat geen goed idee. Het kost namelijk minder energie om de ruimte op temperatuur te houden dan om hem af te laten koelen en op hoger vermogen op te warmen. Afhankelijk van de isolatie kun je de temperatuur ‘s nachts maximaal 2 graden lager zetten. Maar in veel gevallen is het beter om helemaal geen temperatuurverschillen te doen.
    Voordeel hiervan is dus dat je niet met dat hoge vermogen in de ochtend zit en de ketel gelijkmatiger werkt, waardoor het ook iets makkelijker wordt de radiatoren af te stellen.

bluedrake en julia80 vinden dit leuk.
  7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    We zijn nog een beetje aan het experimenteren dus hebben nog niet een vast plan voor 's nachts maar als we het maar twee graden lagen 's nachts zouden zetten dan betekent dat dat je de woonkeuken en gang ook aan het verwarmen bent en ik vraag me af of dat onder de streep dan echt voordeliger is?

8. Sjanani

Sjanani Bekend lid

1 aug 2019
    504
    272
    63
    Vrouw
    Kan je de radiatoren niet op een lage stand zetten?

Wij hebben alles apart geschakelde met verschillende thermostaten. Vloerverwarming staat dag en nacht op vrijwel dezelfde temperatuur en keuken kunnen we apart instellen en snachts dus stuk lager zetten.

julia80 vindt dit leuk.
  9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Jazeker kan dat maar dan is het dus op sommige mensen nu weer te koud. We kunnen ook inderdaad als jullie doen aparte thermostaatknoppen aanschaffen maar dat is natuurlijk ook wel weer kostbaar maar zou wel kunnen

Sjanani vindt dit leuk.
  10. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Wij hebben dit ook gehad en helaas was het met 1 thermostaat niet op te lossen.
    Vloerverwarming warmt langzaam op en blijft lang warmte afgeven in tegenstelling tot een radiator. Die is snel warm maar koelt ook snel af.
    Je zou kunnen kijken naar een zoneregeling voor op de cv ketel. Dan kun je zowel de ruimte met vloerverwarming als de ruimte met radiator los van elkaar regelen.

11. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    daar ben ik idd ook bang voor...

hoe hebben jullie het uiteindelijk opgelost?

12. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    We hebben het huis verkocht. ( niet daarom hoor maar kwamen een leuk nieuw verbouwingsproject tegen. Maar we hadden wel besloten om nooit meer een combi tussen gedeeltelijk vloerverwarming en gedeeltelijk radiatoren te maken)

julia80 vindt dit leuk.
  13. MissXray

MissXray Niet meer actief

Wij hebben vloerverwarming beneden. Alleen in de hal en speelkamer hebben we nog een extra radiator, maar daar heeft mijn man speciale knoppen opgezet. Mrt die knop is alles los te regelen. Radiator in de speelkamer springt bijvoorbeeld alleen aan na schooltijd en gaat voor bedtijd van de kids weer uit. Ik heb het idee dat deze knoppen geen mega investering waren.

Vloerverwarming gaat hier s nachts maar 1 graad omlaag. Bij meer omlaag duurde het opstoken in de ochtend echt te lang.

julia80 vindt dit leuk.
  14. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Oh jee dat klinkt niet bepaald bemoedigend...

15. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    #15 zeilbootje, 21 feb 2024
    Laatst bewerkt: 21 feb 2024
    Mijn ervaring in het oude huis is ook dat het niet werkt.
    De radiatoren hebben heet water nodig om warmte af te geven (bijv 55 of 65 graden), de vloerverwarming maar 30 (of in ons nieuwe energie zuinige huis zelfs maar 20 graden). Dus dat is al een lastige combinatie.
    Daarnaast hangt ergens in huis (woonkamer?) de thermostaat. Als je die instelt op 20 graden, blijft hij verwarmen totdat het daar 20 graden is. Als je de woonkamer 20 graden wil stoken, blijft hij dus uren bezig voordat de vloerverwarming het op 20 graden krijgt en wordt de keuken te warm. Andersom: als je de thermostaat in de keuken hangt, wordt je keuken 20 graden en je woonkamer krijgt hem niet meer warm. Dus óf je moet de thermostaatknoppen in de keuken bijna helemaal dichtzetten zodat het niet te warm wordt, maar hij wel door kan blijven verwarmen. Of je moet de warmte in de CV ketel verlagen naar bijvoorbeeld maximaal 35 graden, dan worden de radiatoren niet meer zo heet. Of accepteren dat je de woonkamer koud laat en de thermostaat in de keuken hangen. Maar echt lekker werkt het niet op deze manier en energiezuinig wordt het ook niet (behalve als je een koude woonkamer accepteert).
    Wij hebben uiteindelijk radiator knoppen besteld die op afstand (met de app) aangezet konden worden en waarin je een programma kon instellen zodat ze bijv alleen in de ochtend een uurtje aangingen en in de avond.

julia80 en Jessi79 vinden dit leuk.
  16. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Het kan alleen gaan werken als de zone van de vloerverwarming helemaal los gekoppeld gaat worden van de radiatoren. En je dan in de rest van het huis thermostaat knoppen neemt dat deze weer apart zijn te regelen. Ik denk eerlijk gezegd dat het op 1 verdieping heel moeilijk gaat worden om het te splitsen. Wij hadden in ons vorige huis beneden vloerverwarming en die was dus los gekoppeld van boven. Zodat ook al was het beneden warm genoeg we boven de radiatoren los konden bedienen.
    Maar heeft degene die het gelegd heeft hier geen advies op gegeven?

julia80 vindt dit leuk.
  17. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Bij ons gaat de vloerverwarming nooit lager 's nachts. Het duurt bijna 24 uur om er één graad bij te krijgen en een hoop extra energie.

We hebben alleen een losse electrische radiator op de badkamer, die gaat in de winter 's ochtends een uurtje aan met een timer.

julia80 vindt dit leuk.
  18. MissXray

MissXray Niet meer actief

Wat is eigenlijk de reden dat je die radiatoren wilt laten hangen? Bang dat je het anders niet warm genoeg krijgt?

Ik herken bovenstaande problemen dus helemaal niet. Wij hebben knoppen van tado op de enige 2 radiatoren die we nog hebben. Regelen zelf dat ze bijspringen als de temperatuur lager is dan wat wij wensen en anders doen ze niks.

julia80 vindt dit leuk.
  19. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Bij ons is de vloerverwarming bij verwarming. Wij hebben ook nog gewoon radiatoren in de woonkamer hangen en we hebben maar 1thermostaat in de woonkamer.
    Bij ons is het nooit te warm maar wellicht is bij ons de aanvoertemperatuur van de vloerwarming lager.
    Bij ons was dit allemaal al zo toen wij hier kwamen wonen en we wonen hier nu al wel 10 jaar.
    Kan het niet zijn dat er ook wat instellingen niet goed staan omdat zoals ik begrijp de vloer warming bij verwarming is maar t lijkt nu ingesteld als de 'normale' verwarming maar je hebt natuurlijk ook nog radiators hangen

julia80 vindt dit leuk.
  20. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    @MissXray en @aardbei1707
    De radiatoren die we beneden nog hebben hangen niet in dezelfde ruimte als de vloerverwarming, maar in de woonkeuken en gang.
    @Siepie85 en @zeilbootje. Dankjewel voor jullie input.
    Wij hadden in ons oude huis ook een combinatie Maar daar was alleen vloerverwarming in de keuken en dat was maar een klein stukje met korte leidingen. Daar hebben we nooit problemen gehad En bovendien lagen daar tegels waardoor je de watertemperatuur hoog kan houden dus we hadden we eigenlijk nooit gedacht dat we hier moeite zouden hebben met het afstemmen. We hebben destijds met het bedrijf gesproken over dat we nog twijfelden of in het andere deel van de woning ook vloerverwarming aan zouden willen leggen. En we hebben daar toen niet heel lang over gesproken of de combinatie van vloerverwarming in een deel van het huis en in de rest vh huis radiatoren een probleem zou kunnen vormen.Ik ben niet super tevreden over hoe het is gegaan. ga wel denk ik nog even bellen naar het bedrijf voor tips voor het afstemmen.

Deel Deze Pagina