Salade recepten en dressing

Discussie in 'De lounge' gestart door Krulpeterselie, 11 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Wij eten als het warm is graag salades. Nu hebben wij wel een aantal favorieten maar dat zijn er maar een paar. Soms krijg je in een restaurant oid een salade en daar zit dan een donker gekleurde zoete dressing over. Wie weet wat dit voor smaak dressing is?

Ook recepten voor salades zijn welkom het liefst zonder kaassoorten.

2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Bedoel je een balsamicodressing? Ik vind de balsamicocreme (deze is dikker) met aardbeien heel lekker.

3. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.339
    1.821
    113
    Vrouw
    Ik denk ook dat je balsamico bedoelt. Die heb je in tig varianten, met dadel e/of vijg gezoet is ook lekker. Zelf meng ik de 'gewone' dunne met honing en klein beetje mosterd en olie. Heerlijk bij mozzarella, tomaat, basilicum

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ik ben ook dol op salades en dressings. Ik heb ook wel wat recepten, maar bij dit soort dingen niet echt hoeveelheden. Gaat vaak op gevoel en met proeven de smaak aanpassen, dus ik noem alleen de ingrediënten, en dan is het vette ingrediënt altijd meer dan het zurige ingrediënt.

Balsamicodressing:
    Balasamico azijn, extra vierge olijfolie, honing of suiker, peper en zout

Ook lekker om balsamicoazijn in te koken met suiker tot een siroop.

Honing-mosterd dressing:
    Witte wijnazijn (of witte balsamico)
    Extra vierge olijfolie
    Honing
    Grove Zaanse mosterd
    Peper en zout

En wat ik ook vaak doe is mayonaise voor dressings gebruiken.
    Bv mayonaise verdunnen met wat citroen- of limoensap (evt nog wat water) en kruiden met peper, zout en verse of gedroogde kruiden.
    Zo heb ik een zelfgemaakte ranchdressing mix van gedroogde kruiden staan (o.a. met bieslook, dille, peterselie, uipoeder) en dat gooi ik gewoon door de mayo en verdun met wat water.

Of een simpele versie van 1000 island dressing:
    Mayo, ketchup, sriracha, fijngesneden augurk, sjalotje, en wat augurknat (of scheitje azijn of citroensap), beetje suiker.

Yoghurtdressing:
    Yoghurt
    Mayo
    Mosterd
    Suiker
    Citroensap
    Peper en zout

En verder is het makkelijk variëren met een basisvinaigrette (olie, azijn, suiker, evt mosterd) door bv voor de azijn frambozenazijn oid te pakken, of bij de olie voor een walnotenolie te gaan, etc, of suiker te vervangen door bruine suiker/ahornsiroop, etc. En door het toevoegen van (verse) kruiden of specerijen

5. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.278
    8.723
    113
    Vrouw
    Ik vind Nar erg lekker in een salade. Is van granaatappel. Te vinden in Turkse winkels. o7-1.jpg

6. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.623
    113
    Ik hou heel erg van salades met een zure dressing. Als basis neem ik dan olie, azijn en mosterd. Liefst even wat sjalotjes in de azijn leggen voordat je alles mengt.

Mijn all time favorite blijft toch wel sla met spekjes, walnoten en roquefort.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Nar betekent granaatappel. De tekst op deze fles vertaalt volgens mij als "saus met granaatappel aroma".
    Je kan dan ook eens kijken voor granaatappelmelasse. Dat is het natuurproduct dat ze hiermee waarschijnlijk proberen na te bootsen. Een heel rijke zoetzure smaak.

8. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.278
    8.723
    113
    Vrouw
    Klopt :)

Deel Deze Pagina