Hoeveel bbq (vlees) eet jij

Discussion in 'De lounge' started by din0, Jul 18, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Hoeveel stuks eet jij? Incl groente/brood

1. Tot 3

78 vote(s)
    56.9%
  2. Tot 5

41 vote(s)
    29.9%
  3. Tot 7

9 vote(s)
    6.6%
  4. Ik ben een kleine t-rex en eet alleen maar vlees tot 5 stuks.

3 vote(s)
    2.2%
  5. Ik ben een grote t-rex en eet alleen maar vlees tot 7 stuks.

6 vote(s)
    4.4%
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,375
    30,674
    113
    Female
    Ik snap het nooit zo goed.
    Als ik binnen kook dan heeft iedereen gewoon genoeg aan 1 stukje vlees. Maar leg je het buiten op een bbc, dan moet je ineens 5 keer de normale hoeveelheid maken.

Ik vind verschillende gerechtjes op een bbc wel gezellig. Maar dan gewoon kleinere porties en ook groenten en/of fruit.

Maar we dien het steeds minder. Kolen stoken past niet meer echt bij de overgang naar groener leven.

Op de camping hebben we wel een kleintje op campingaz. Ook heel geschikt voor vis .

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,184
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben sws nooit zo van de bbq, we doen het ook zelden en als we het dan eens doen dan neem ik ongeveer 3 stukjes vlees. Ik zit dan ook wel vol want eet dan veel liever wat stokbrood met salade enzo
    Ik vind een hamburger en een sateetje altijd wel lekker van de bbq.

3. mamabri

mamabri Fanatiek lid

Aug 15, 2021
    3,241
    4,197
    113
    Female
    Ja dat kan idd. Maar hier bbq wij niet alleen vanwege het gemak ( vinden wij tenminste) maar ook omdat wij het gezelliger vinden

Zxcvb likes this.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Maar heeft dan niet meer te maken met die "typisch Nederlandse manier" van bbq'en? Dus dat het meer een soort van evenement wordt, ipv simpelweg een bereidingswijze.
    Ik weet trouwens niet wat minder groen is: bbq op kolen of koken op gas? Wij doen het sowieso amper zelf, mijn man vindt het gedoe en mijn longen reageren er nogal op. Dus als we bbq willen laten we het doen, meestal met vis.
    Maar dat is gewoon per persoon wat we anders ook zouden eten.

mamabri likes this.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,375
    30,674
    113
    Female
    Co2 zal niet veel uitmaken enk ik.
    Fijnstof wel. Dat merk jij ook aan je longen.

Verder nadenkend. Een gasbbc zet je na afloop uit. En dan stop je dus ook direct met uitstoot.
    Wanneer je kolen stookt heb je nog de hele avond hitte (en uitstoot). Dus denk dat gas dan zeker wel groener is.

En idd. Als hier wordt gezegd "we gaan barbecuen, dan is het groot vreetfestijn met vrienden , familie etc.

Gaan we op de camping barbecuen, dan is het gewoon de bereidingswijze. Met gewoon 1 portie vlees/vis/vega per persoon.

citroenrasp likes this.
  6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,334
    113
    Amsterdam
    Als je het goed doet gaat de bbq ook snel uit. Je moet hem gewoon helemaal dichtdoen dan gaat de zuurstof eruit en houdt hij snel op met branden.

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    TotalBella likes this.
  8. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,265
    25,723
    113
    De marinade is maar 6 ingrediënten, die heb je zo door elkaar gemikt. En het kan nog minder. Ketjap is uiteindelijk gewoon gemaakt van sojasaus met suiker, dus die zijn toch een beetje dubbelop. Dan laat je de sojasaus en javaanse suiker gewoon weg en doe je iets meer ketjap.
    Dan koop je knoflook- en gemberpuree in een potje en ben je eigenlijk al klaar. Limoen- of citroensap kan ook uit een flesje. Maar je zou voor het zuurtje ook een scheutje azijn kunnen nemen.

En afmeten is ook niet nodig. Een flinke kneep ketjap, een schepje knoflook en gember. Kneepje limoensap. Roeren, proeven en klaar :p

Evt met specerijen: je kan ook een ‘sate mixje’ maken en in een potje bewaren, wat je door de ketjap gooit. Bv wat gemberpoeder, knoflookpoeder, gemalen koriander en komijn. En dan hoef je alleen een schepje daarvan door de ketjap te gooien. Dan heb je ook al een snelle marinade.

En als dat ook te veel werk is: de AH verkoopt een ketjap marinade van eigen merk.

citroenrasp, MadeInUSA and din0 like this.
  9. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,121
    1,824
    113
    Ik weet ook niet wat meer troep geeft maar wij koken en hebben heet water en natuurlijk de verwarming op gas.
    Wij zijn nog zoekende wat is goed(koop) en snel goed klaar.

En de bbq zo bevalt goed.

10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Kijk, dat zoek ik! Die ingrediënten die allemaal genoemd worden, worden hier dan 1x gebruikt. Zo zonde als ik dat uiteindelijk weg moet gooien. Maar die van AH ga ik zoeken :D

Adje likes this.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,821
    113
    Gisteren de bbq aangehad. Wij hadden supergoedkope hamburgers uit de diepvries (oh wat slecht zeg). Die vind onze dochter zo lekker. Verder had ik spareribs voor zoon, biefstuk voor mijn vader en zusje, karbonades voor man. En voor mijzelf heerlijke speklapjes. Kan ik het hele jaar naar uitkijken, want die eten we verder nooit.
    Verder maak ik zelf kipsaté en varkenshaassate. Ik eet dan zeker wel een stuk of 5/6 stukjes vlees. De stokjes zijn nooit zo groot en heb altijd dunne speklapjes. Ik vind biefstuk/ossehaas etc helemaal niet lekker brr. Vooral dat rode vlees, jak.

din0 and lorreke like this.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Dit is eigenlijk ook mijn standaard kipmarinade: sojasaus (wel zelfgemaakte, omdat kant en klaar hier niet wordt verkocht), knoflook en gember. Vindt iedereen het lekkerst!

Adje likes this.
  13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Ik vind rood vlees ook niet lekker van de bbq, behalve iets van kofta misschien (gehakt). Gewoon uit de pan lust ik het wel. Dus als we bbq eten dan is dat vis of kip, is naar mijn ervaring ook sneller klaar.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,821
    113
    Ik eet het ook niet uit de pan haha, kofta vind ik dan wel lekker. Dat had mijn zusje laatst gemaakt voor de bbq en was een groot succes. Maar een biefstukje vind ik echt een gruwel. Ik eet sowieso niet zo veel vlees, dus als we een bbq hebben maak ik een uitzondering. In een pan ga je niet 5 soorten klaarmaken, maar op de bbq vind ik dat niet zo'n probleem en dan kies ik iets wat ik lekker vind, maar anders niet zo vaak eet.

lorreke and citroenrasp like this.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Dat heb ik dus nog nooit gegeten geloof ik :oops:

suus1983 likes this.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,821
    113
    Nou je mist niks haha (al denken meer mensen daar anders over denk ik). Was bij ons vaste prik thuis, maar vind het zo vies

citroenrasp likes this.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Ik ben pas echt vlees gaan eten rond mijn 20e, en ben toen met kip begonnen. Langzaamaan andere dingen gaan proberen, maar de keren dat ik rund at, vond ik het niet zo geweldig. Heb pas eens weer rundergehakt gekocht, voor het eerst in 5 jaar.
    Maar ja, ik lust dan wel geit/schaap/kameel, dat vinden sommigen weer raar geloof ik :D Dat vind ik echt een betere structuur hebben dan rund.

suus1983 likes this.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,669
    18,737
    113
    Female
    De soort (welk stuk van her beest) en uw kooktalenten bepalen hierin veel.
    Bij ons thuis was dat vroeger van die familie steak en mijn moeder kan niet zo goed koken.
    Op basis van wat ik vroeger at vond ik het vreselijk.
    Nu weet ik beter :roflmao:

citroenrasp likes this.
  19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Misschien dus toch nog maar eens proberen :roflmao:

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,821
    113
    Mijn moeder kan heerlijk koken, maar biefstuk vind ik gewoon vies. Ook in een restaurant. De enige manier waarop ik het eet, is doorbakken, maar dat schijnt zonde te zijn. Ik eet gewoon niks wat ook nog maar enigszins rauw is/lijkt.
    Maar biefstuk bakken is toch heel simpel? Dat lijkt me lastig te verpesten

citroenrasp likes this.

Share This Page