Hi, Ik wil een taart gaan maken. En dat wil ik in verschillende laagjes doen. Elke laag wil ik in een andere kleur. Kan ik dan een normale cake in een ronde bakvorm bakken en in plaats van het hele pak een half pak gebruiken per keer? En zo ja, moet ik de baktijd dan aanpassen.
Dat kan, maar dan krijg je wel een hele ‘zware’ taart. Baktijd moet je sowieso vaak aanpassen als volume en vorm verandert. Ik zou eerder voor een taart gaan van biscuitbeslag ipv van cake beslag. Dat is veel luchtiger. Een simpel recept voor biscuitbeslag: 1 ei, op 30 gram suiker en 30 gram bloem Dus voor een grotere hoeveelheid heb je dan bv 4 eieren nodig, 120, suiker en 120 gezeefde bloem. Eieren opkloppen met de suiker tot het heel lichtgeel is (pen als dik lint van je garde/spatel loopt. Dat kan echt wel even duren en is net fijnste met een keukenmachine, maar handmixer kan ook. Daarna in meerdere keren de bloem er voorzichtig door spatelen. Dus niet hard roeren, want gaat al je lucht eruit. Even uit mijn hoofd moet het zo’n 20 min op 180 graden, maar dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid en de vorm. Als je op de biscuit drukt moet hij zachtjes terugveren en een soort ‘zzzz’ geluid maken. Dan is hij gaar.
Ik maakte altijd het volledige beslag en dat verdeelde ik over een aantal bakjes. Per bakjevoegde ik kleurstof toe en dan bakte ik steeds een beetje. Baktijd is dan ongeveer 1/6 bij 6 kleuren.
Biscuit lagen bakken. Niet gewone cake mix nemen. Dat is erg zwaar. Kleurtjes kan je bestellen bij bak-shops. Daar hebben ze evt ook kant-en-klare bisquitmix tekoop. Zelf vind ik de Wilton vormen erg fijn om te gebruiken. Maar ik bak erg veel. Als je zo'n "regenboog taart" wil maken is daar van Wilton een set voor met kleinere dunnere bakvormen.
Biscuitdeegmix nemen van dr. Oetker en de mix verdelen over 2 kommen. Heb ik gedaan toen ik regenboogtaart ging bakken. Dr. Oetker verkoopt ook kleurstoftubetjes die je door het beslag kan doen. Baktijd is iets van 25 minuten
Ik heb dus gisteren cakejes gemaakt voor op het werk en ik dacht; ik doe bij de muffinmix wat rode kleurstof van dr Oetker. Na een half tubetje ben ik opgehouden want het deeg bleef roze en werd niet felrood. En na het bakken waren ze nog meer roze dan het deeg eruit zag toen het rauw was.
Mm hier was ik bang voor. Volgens mij is het officieel voor het kleuren van constant. Ik ga het er toch maar mee doen. En heb cakemix.. woepsss... nou ja ik ga het proberen. We shall see. Baktijd dus sowieso aanpassen. Hoop dat het lukt ..
Kleurstof druppels werken ,vind ik persoonlijk,beter als zo'n tube. Ik gebruik altijd die van Wilson.
Dit had ik dus ook. Die kleurstoffen van Dr Oetker zijn niet om mee te bakken. De kleuren worden niet mooi.
Ik heb kleuren pasta. Stel je wilt bijv ook de topping kleuren dan verdun je die er niet mee. De blikken van Wilton heb ik ook. Maar in de praktijk zijn vier blikken genoeg als je er telkens twee in de oven zet. Dan was je de eerste twee gewoon even voor de laatste ronde. Wat zijn de verhoudingen voor chocolade biscuit?
Ongeveer 1 op 5 Met een recept van 6 eieren en 180 gram suiker zou ik 150 gram bloem en 30 gram poedersuiker doen.
Ik gebruik ook kleurstof van Wilton. Altijd erg mooi resultaat mee. Als je snel biscuitbeslag wil maken kan je die van Funcakes eens proberen. Die is erg lekker en goed. Bestel ik altijd op Deleukstetaarten.nl Geen cakebeslag gebruiken hoor!
Ik ga van het weekend kwarktaart met verschillende kleurlagen maken, dat schijnt heel simpel te zijn. Misschien ook een optie?