Recht op zwangerschapsuitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Budgie, 17 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Budgie

Budgie Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.721
    8
    38
    Hallo,

Sinds januari 2009 werk ik als oproepkracht bij een zorginstelling. Ik ben oproepkracht voor 0 uur. Het wisselt dus ook per maand hoevaak ik werk en wat ik verdien. Ik heb verder geen vast contract.

Heb ik recht op een zwangerschapsuitkering?
    Zoja, moet mijn werkgever deze aanvragen?
    En hoe wordt de hoogte van de zwangerschapsuitkering bepaald? Gezien ik wisselende inkomsten heb.

Zwangerschapsverlof is al helemaal rond, maar de uitkering blijft een raadsel..

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Budgie,

Je wilt weten of je als oproepkracht recht hebt op een zwangerschapsuitkering en hoe die moet worden aangevraagd.

Als oproepkracht heb je recht op een zwangerschapsuitkering.
    Deze moet door je werkgever worden aangevraagd.

De hoogte van je zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van het SV-loon dat je verdiende tijdens je dienstverband.
    SV-loon is het bruto loon waarover sociale verzekeringspremies zijn afgedragen.
    We kijken daarbij naar een periode van twaalf maanden.
    De laatste maand (of 4 weken als je werkgever je loon per 4 weken betaalt) direct vóór ingang van je verlof telt daarbij niet mee.

Actuele informatie over de hoogte van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare team
    www.uwv.nl/webcare

3. Budgie

Budgie Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.721
    8
    38
    Hallo Ellen,

Bedankt voor de informatie, dit verhelderd al een hele hoop. Ik zal is aan mijn werkgever vragen wat de stand van zaken is.

Bedankt!

Groetjes,
    Budgie

Deel Deze Pagina