Dit gaat opeens heel snel

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by JinxieWeasel, Jan 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

Oct 16, 2008
    414
    0
    0
    Lieve mamma's, ik wil ff mijn verhaal kwijt.

Vandaag ging ik es even rondbellen naar de kinderdagverblijven waar ik mijn dochtertje heb ingeschreven hoe het zat met de planning.

De bedoeling was dat ze per 1 april 2 dagen in de week naar een kdv zou gaan. Over een paar dagen is zij 5 maanden oud, en gevoelsmatig vond ik het rond de 7,5 maand wel een mooie tijd om dat langzaam te gaan proberen.

Het lastige is alleen, dat ik in het centrum van amsterdam woon, en de wachtlijsten zijn hier een ramp.

Nu kreeg ik vandaag te horen dat het dus eigenlijk niet zo vlot. Het kwam er op neer dat ze allemaal rond juni, eentje rond augustus, en aan het einde van het jaar plek hadden. (en dan heb ik me vorig jaar januari al ingeschreven :x )
    Alleen nu het volgende: Mijn favoriete kdv had pas aan het eind van jaar plek OF per 1 februari, maar dan alleen plek voor 3 dagen in de week...

Dus ik zeg nog: "maar dat is toch idioot". "Ik ga mijn meisje toch niet 2 maanden eerder dan de bedoeling is naar een kinderdagverblijf brengen".
    En dan nog 3 dagen, i.p.v. 2.....
    Ze vertelde mij dat het makkelijker was om een plek te vinden wanneer je 3 dagen doet, deze kinderen zijn makkelijker te plaatsen....?

Maar des te langer ik er over nadacht, bedacht ik me dus dat het of dit was, of geen opvang optijd.

Enfin, het komt er dus op neer, dat ik het waarschijnlijk wel ga doen. Maar ik voel me nu toch een partij onrustig en klote.... :rolleyes:
    Ik had dit niet van me zelf verwacht.
    Eerst had ik het gevoel dat ik nog heerlijk tot april de tijd had met haar. Ik heb namelijk ouderschapsverlof opgenomen, maar dat is dan nu eigenlijk ook niet meer nodig. Wanneer zij naar het kdv gaat, kan ik uiteraart gewoon gaan werken....

Hoe gingen jullie met die gevoelens om? Vanaf welke leeftijd gingen jullie kindjes naar het kdv en voor hoe lang? Ik lees graag wat van jullie ervaringen..... :D

2. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

Oct 16, 2008
    414
    0
    0
    oeps, ik zie dat er op dit forum ook een kdvforum is. Dit had ik nog niet gezien. Misschien had ik dit onderwerp daar moeten plaatsen.

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Ik denk dat het voor iedereen anders is. Mijn zoontje ging vanaf 2,5 maand 2 dagen naar de gastouder en 1 dag naar mijn ouders. Ik voelde mij er niet klote onder maar juichte uiteraard ook niet. Het was nodig dus klaar. Ik moet zeggen dat het wel meteen goed ging met wennen en toen ik merkte dat mijn zoontje er prima naar zijn zin had, had ik totaal geen moeite meer mee.
    We hebben net 2 weken kerstvakantie achter de rug. Voor het eerst dus in maanden dat we 2 weken dag en nacht samen waren en toen ik hem weer naar de gastouder moest brengen had ik er een beetje moeite mee. Maar onderweg naar mijn werk ging het weer.
    In mijn geval was het dus heel even wennen.
    Ik denk dat het voornamelijk voor ouders heel moeilijk is. De meeste kindjes hebben er meteen prima naar hun zin vooral als ze nog heel jong zijn. Ik denk ook dat ze er nu sneller aan zal wennen dan als ze 7,5 maand is. Dan beginnen ze volgens mij een beetje eenkennig te worden. Dus misschien toch een voordeel?

4. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    Zoƫ ging met 12 wkn 2 1/2 dag naar het kdv. Ze vind het er nog altijd super. Heb ook gehoord dat hoe vroeger ze gaan, hoe minder problemen het opleverd voor het kind, omdat het zich nog niet zo duidelijk gehecht heeft en zich dus makkelijker " aanpast" .
    Tuurlijk is het niet leuk om zo voor het blok gezet te worden, maar denk al dat je favoriete verblijf is, je toch het beste de knoop voor februari door kan hakken.......

succes

twinny

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat je haar eerder moet brengen is nog tot daar aan toe, maar ik begrijp uit je post dat je min of meer verplicht word om haar 3 dagen te brengen ipv de 2 die je nodig hebt? Dat vind ik toch echt te gek, eigenlijk... Je moet het ook betalen, denk ik dan en zo word je onnodig op kosten gejaagd.

6. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

Dec 4, 2006
    3,241
    0
    0
    Wat raar dat je wel voor 3 dagen maar niet voor 2 terecht kan, hoeveel dagen ga je weer werken?

Bij ons ging het als volgt:
    Toen mijn zw verlof was afgelopen ging Amber (3 mnd oud) 2 dagen naar het kdv. Dit hebben we 1.5 maand geprobeerd maar het was 1 groot drama! Niet drinken, niet slapen, veel huilen (en na thuiskomst 16 uur slapen!) Op een dag was Amber zo aan het huilen toen ik haar ophaalde dat ik haar belooft heb haar daar niet meer naar toe te brengen, ik kon gelukkig direct 1 dg ouderschapsverlof opnemen en Amber is 1dg naar beide oma's gegaan.

Amber is inmiddels 1 en gaat sinds vorige week weer naar het kdv, en ze vindt het prachtig. Ik zie haar gewoon genieten tussen de andere kindjes!

Bij een eventueel volgend kindje probeer ik het niet meer als het zo klein is maar lekker pas na een jaar naar het kdv.

7. Dushi

Dushi Niet meer actief

Vera was drie maanden toen ze naar de opvang ging. Toen een groep met kindjes van 0-4 jaar. Ze was nog even het enigste kindje, omdat het een nieuw filiaal was.

Ging ontzettend goed. Ze was en is gek op andere kindjes.

Na vier maanden ging ze naar de babygroep dichterbij huis en daar heeft ze met allemaal leeftijdsgenootjes een reuze tijd gehad. Wat zat ze te schateren met een meisje bij ons uit de buurt!

Toen met dertien maanden naar de grotere groep tot 4 jaar. Gelukkig kon ze lopen, maar dat was even wennen. Die kindjes zijn veel drukker en ze stond nog niet erg stevig op haar beentjes (rennen ging nog niet goed).
    Twee maanden verder en ze wil soms niet eens mee naar huis !

Conclusie:
    KDV is geweldig! Dit kan ik haar thuis niet bieden. Ze heeft genoeg aan mama op maandag en dadelijk papa op vrijdag en dan de overige drie dagen naar de opvang.

Aanrader!

8. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,277
    2,978
    113
    Verplaatst naar Oppas en kinderopvang.

9. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

Oct 16, 2008
    414
    0
    0
    Waar het op neer komt is dat ze een x aantal plaatsen hebben, waarvan er nu plek was voor 3 dagen. 2 dagen kinderen waren moeilijker te plaatsen.... Hoe dat werkt...?!?!?!? Ik heb geen flauw idee.

Ik denk dat als ze mij 2 dagen hadden gegeven, dan was er 1 plek voor 1 dag over, en dat is dan weer niet op te vullen?!?!?!? denk ik...

Enfin, ik ga wel 3 dagen werken, maar mijn man en ik draaien allebei wisseldiensten. Dat is ook niet elke week het zelfde, en ik zal bijvoorbeeld ook regelmatig werken wanneer mijn man vrij is. Vandaar dat we maar 2 dagen wilde. Ik moet wel toegeven dat met die 3 dagen het plannen nu wel heel makkelijk wordt, maar het was inderdaad niet nodig.

10. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    1,466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Ik zou het alleen doen als je er zlef helemaal achter staat. Het is een vreemde manier van plannen vind ik want nu komt het over als zoveel mogelijk geld verdienen. Bij ons schrijf je je gewoon in en dan gaat het per inschrijf datum wie als eerste komt. En ja er zijn dus ook rustigere dagen op de groepen en dat wij niet tot de top gevuld zijn, maar dat is ook weleens eens fijn kan je extra dingen doen als speelgoed schoonmaken en de groep. Kortom rare planning wat als je straks toch een dag minder wil? Moet je er dan weer helemaal af lijkt mij toch niet de bedoeling.

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hoe langer je wacht, des te moeilijker het voor je kleine zal zijn om te wennen op het kdv. Ik denk dus dat het juist beter is om haar in februari daar al naar te laten gaan. Straks wordt ze eenkennig en zal dit meer problemen opleveren.

12. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik zou de plek voor 3 dagen nemen, en over een tijdje de opvang terugschroeven naar 2 dgn. :)

13. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

Oct 16, 2008
    414
    0
    0
    Dit had ik ook als plan ;)

14. loesjej

loesjej Actief lid

Dec 12, 2008
    416
    0
    0
    hebben wij ook gedaan bedoeling was 1 dag, idem, 3 dagen of niet, oke dan 3 dagen, maandje later kreeg papa ineens verlof, dagje eraf, 2 maandjes later oh mama gaat toch nog een dagje minder werken, ze kunnen het krijgen zoals ze het willen zolang het maar gaat zoals ik het wil hhahahahah

15. mirwar

mirwar Bekend lid

Apr 22, 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Ik werk zelf op een kdv en neem maar van mij aan dat het over t algemeen voor t kindje veeeeel makkelijker is om zo jong mogelijk te komen!

Heb er trouwens nog nooooit van gehoord dat je 3 dagen af MOET nemen maar goed....misschien ander beleid...

Anders breng je je kindje toch de eerste weekjes 1 of 2 dagen in de week.....het geld ben je toch al kwijt...als je er echt moeite mee hebt bedoel ik is dat misschien een optie om zo langzaamaan te wennen....

Heel veel succes in elk geval en onthoud maar dat je kindje in goeie handen is hoor! Leidsters staan altijd weer te zwijmelen als er zo'n nieuw ukkie komt! ;)

16. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik ben ook werkzaam in de kinderopvang en bij ons is ook het beleid dat kinderen met 3 dagen eerder geplaatst worden dan met 2 dagen, hoe meer dagen, hoe eerder je een plaats krijgt.
    Je krijgt bericht dat je geaccepteerd bent en dan kan je altijd via het centrum een wijziging doorvoeren en inderdaad een dag minder nemen, maar dan ben je wel "binnen".
    Succes!

17. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,727
    0
    0
    Groepsleidster Knderopvang
    Friesland
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en wij hebben de ervaring dat als kinderen jonger zijn dat ze beter en sneller wennen dan wanneer ze ouder zijn. Het is dat ik niet de mogelijkheid heb om mijn kindje mee te nemen maar anders had ik haar meteen als ik weer moet werken naar het kdv gebracht.

Dat je je kind 3 dagen moet brengen ipv 2 dat vind ik wel raar. Zal te maken hebben met dat ze die ene dag moeilijker kunnen 'verkopen' als enkele dag en ze op deze manier proberen te slijten.
    Ik zou inderdaad de plek nemen en over een tijdje 2 dagen afnemen.

18. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

Oct 16, 2008
    414
    0
    0
    Nou dames, ik ben op bezoek geweest bij het kdv en ik moet wel zeggen dat ik er een heel goed gevoel bij heb gekregen hoor.
    Ik vond het er heel erg leuk en gezellig, mijn dochtertje heeft alleen maar lachend op mijn arm om zich heen gekeken.
    En eigenlijk is het wel fijn dat het allemaal eerder gaan beginnen dan mijn werk, want op deze manier kunnen we rustig aan om ons gemakkie gaan wennen.
    In plaats van wendagen, hebben wij een wenmaand :D

19. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,727
    0
    0
    Groepsleidster Knderopvang
    Friesland
    Dat is dan weer een voordeel! Fijn dat ze het leuk lijkt te vinden, en dat jullie er en goed gevoel bij hebben!

Share This Page