Vitrificatie-studie. Wie doet mee?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door merah, 10 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zijn er hier ook vrouwen die mee doen aan de vitrificatie-studie (dus embryo's mbv vitrificatie in laten vriezen ipv traditioneel)?

Wat waren jullie voors en tegens?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik geef hem weer even een boost hoor!
    Ik heb zaterdag mn punctie, dus kan er niet meer te lang over nadenken...

Van wat ik tot nu toe gelezen heb zijn de resultaten wel hoopvol. De ontdooi-kansen schijnen een stuk hoger te liggen dan bij traditioneel invriezen. In het buitenland wordt het al volop gebruikt. Alleen in Nederland moet alles burocratisch dicht getimmerd... (in het AMC vriezen ze mbv vitrificatie al eicellen in).

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Echt niemand?

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Kun je uitleggen wat het precies betekend?

In Nederland zijn ze verrekte slecht in invriezen en ontdooien, dus het zou wel fijn zijn als ze het proces gaan verbeteren.

Wist je namelijk dat in NL alleen de toppertjes ingevroren worden en desondanks maar slechts een 60 % goed ontdooid?
    (In Dusseldorf vriezen ze alles in wat niet direct geTPt kan worden, dus ook de kneuzen en ontdooid er toch ruim 90 % goed!)

Hopelijk worden ze in NL net zo goed!!

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Voor het invriezen van embryo's (en voor andere levende cellen) wordt DMSO gebruikt (ik gebruik het zelf ook op mijn werk, laboratorium). Dit is een chemisch goedje, wat eigenlijk gewoon giftig is.
    Bij de huidige invriesmethode die in nederland wordt gebruikt, gebruik je dit goedje in een relatief lage concentratie. Dit voeg je (langzaam omschade te voorkomen) toe aan de cellen, waarna ze heel langzaam worden afgekoeld tot uiteindelijk -80 graden (vloeibare stikstof). DMSO zorgt ervoor dat al het vocht in de cellen wordt vervangen door dit DMSO. Tijdens het invriezen zorgt vocht namelijk voor de vorming van ijskristallen. Die zijn scherp en kunnen de celwand beschadigen. Resultaat: een dode embryo bij het ontdooien.

Bij vitrificatie wordt hetzelfde goedje gebruikt (DMSO) maar dan in vele hogere (en dus potentieel schadelijkere) concentraties. ECHTER, het invriezen gebeurt ipv heel langzaam juist heel erg snel. De tijd dat de cellen aan dit goedje worden bloodgesteld is dus vele malen korter. Het schadelijke effect hierdoor ook.
    Bovendien gaat dit invriezen zo enorm snel dat de cellen eigenlijk geen tijd hebben om die ijskristallen te maken. Dubbel winst dus.

Het schijnt dat er met deze invriesmethode een betere overlevingskansen zijn voor het embryo (dat het het ontdooien overleeft) en dat ook de uiteindelijke zwangerschapskansen na terugplaatsing zijn verhoogd. Zo hoog, dat als het eenmaal is ontdooit het hetzelfde is als een verse terugplaatsing.

Het klinkt mooi, maar is nog maar beperkt in hele grote studies uitgevoerd. In het buitenland loopt dit al veel langer, maar in Nederland nog niet. En ik weet dus niet of dat is omdat er twijfels zijn, of omdat Nederland gewoon weer eens het braafste meisje van de klas wil zijn en alles eerst zelf nog eens overnieuw wil testen, terwijl dat in het buitenland al is gedaan.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Maartje, misschien vriezen ze in duitsland ook wel middels vitrificatie en dat daarom de recovery beter is???

7. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Nopez, dat heb ik geweigerd!

Doe mij maar de oude manier, dan weet ik zeker dat ik van zekerheid gegarandeerd ben... Klinkt misschien heel rot, maar ga niet mijn embryo's verspillen aan z'n onderzoek.

Mits ze me een gratis poging geven :p.

8. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Babii, als ze vroeger allemaal zo gedacht hadden over ivf en icsi, dan hadden we nu niet eens geholpen kunnen worden. Ik snap je punt echter wel hoor! Merah, kun je niet een deal sluiten, dat als het mislukt je een nieuwe poging vergoed krijgt? ;)

Op papier gezien zou je er misschien wel goed aan doen, maar het is natuurlijk wel doodeng omdat het nog in onderzoek is. Echter, bij de gewone procedure is er ook maar een kleine kans dat ze goed ontdooien en vervolgens innestelen... Je zou er dus ook juist je voordeel mee kunnen doen omdat de overlevingskansen beter zijn.

Moeilijke keuze Merah!
    Heb je al een keuze gemaakt?

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is ook een klein beetje mijn 'probleem' Doortje.
    Ik doe zelf veel onderzoek (laboratorium) en als een bijdrage van een patient meer inhoudt dan alleen een extra buisje bloed (voorbeeld) dat zit er altijd wel iets van voordeel aan voor de patient. Financiele vergoeding, extra behandeling etc.
    Bij dit onderzoek krijg je dus niets. Niet dat ik zit te wachten op geld, begrijp me niet verkeerd, maar idd een extra poging mocht alles doodgaan, of dat als je met het onderzoek mee doet dat dan alle embryo's worden ingevroren en niet alleen de toppers (net als in Dusseldorf).
    Nu krijg je het gevoel dat er alleen maar iets te verliezen valt.
    Aan de andere kant, als het echt zo goed werk als wordt gesuggereerd, misschien heb je dan juist wel meer kans op een goed ontdooide embryo.
    Nooit gedacht dat ik zo'n beslissing zo moeilijk zou vinden...

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Doortje, ik neig er zelf naar om wel mee te doen.
    Lastig is ook dat de arts die het onderzoek leidt en die bereikbaar zou zijn voor verdere vragen, thuis zit met een burn-out.
    Heb inmiddels wel aanvullende informatie in de vorm van studie-resultaten uit het buitenland.
    Eigenlijk komt het er op neer dat het al heel veel toegepast wordt in de wereld. het lijkt er op dat Nederland gewoon opnieuw het wiel aan het uitvinden is.
    Verandering is ook eng. Snap ik ook wel.
    Je weet wat je hebt...

Ps. Voor de volledigheid: ik schreef dat vloeibare stikstof -80 graden is. Dit is niet juist, de temp is -196 graden. Je kunt er lelijke brandwonden van krijgen!!!

11. oud70

oud70 Nieuw lid

2 mrt 2008
    4
    0
    0
    leiden
    Waar kun je in Nederland dan vitrificatie op je embryo's laten doen.
    Ik heb zelf alleen nog een artikel van het Universitair Ziekenhuis in Antwerpen gezien!
    In dit artikel staat overigens dat de kans op zwangerschap na ontdooien en terugplaatsen van de cryo evengroot is als bij een verse terugplaatsing, dan vraag ik me ook altijd direct af waarom niet iedereen dit dan doet....

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In het buitenland wordt deze vriestechniek al volop toegepast en met groot succes!
    Nederland echter wil altijd alles eerst zelf uittesten, ookal doet de hele wereld iets al op een bepaalde manier. Hierdoor lopen we heel vaak achter op medische behandelingen en technieken. zo ook met vitrificatie. In Amsterdam worden al wel eicellen ingevroren mbv deze techniek. Dit omdat het 'slow-freezing' (waarmee embryo's nu worden ingevroren) niet werkt voor eicellen.
    Omdat de resultaten in het buitenland zo veelbelovend zijn wil men het in Nederland ook meer gaan toepassen. Maar het is dus verplicht dit (wederom) uitgebreid te testen.

Ikzelf heb uiteindelijk besloten om mee te doen aan de studie. Wij zitten in het UMC Utrecht. Je kunt echter niet kiezen voor vitrificatie. Het is een blinde studie (ik weet dus ook niet in welke groep ik zit, dat hoor ik pas achteraf), waarbij achteraf gekeken wordt welke tak de beste resultaten hebben opgeleverd (slow-freezing of vitrificatie)

13. Timon

Timon VIP lid

4 sep 2008
    10.015
    0
    0
    Gelderland
    Merah, ik zie nu pas deze topic.

Wij hebben in het UMCU meegedaan aan dit onderzoek. Onze eskimo is dmv deze techniek helemaal gaaf ontdooit. Alleen heeft 'ie verder niets in mij gedaan, maar dat zegt absoluut niets.
    Omdat we met ICSI 2 zouden starten heb ik gevraagd of we nogmaals kunnen aanhaken, maar helaas. Nu zal het volgens de 'oude' techniek gaan.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dus je mag maar 1 keer meedoen met die studie?
    Jammer hoor!
    wel leuk om iemand te treffen die ook mee heeft gedaan! En met succes. Tja, niet voor wat betreft zwanger worden helaas, maar het vriezen en ontdooien ging dus goed bij jou.
    Hoop dat deze techniek ook doorgang vindt hier in Nederland. Ik vind het percentage Embryo's dat het ontdooien niet overleeft toch behoorlijk hoog hier.

15. Timon

Timon VIP lid

4 sep 2008
    10.015
    0
    0
    Gelderland
    Daarom leek mij een 2e keer meedoen wel prettig.;)

Deel Deze Pagina