Hier nog een met een huizen vraagje. (Sorry, maar mijn man vroeg of ik een topic wilde openen.) Mijn man en ik willen graag op een huis bieden, dat bieden gaat via inschrijving. Nu zijn er 20 mensen gaan kijken naar het betreffende huis. Super fijn voor de verkopers, minder fijn voor ons. Het is een huis wat qua prijsklasse lager ligt als dat wij kunnen lenen, dus de mogelijkheid om boven de vraagprijs te bieden kan met alle gemak. Het huis staat overigens voor 250.000 te koop. Wat zouden jullie bieden? Het huis staat in een gewilde wijk, het enige wat er gedaan moet worden is een nieuw toilet en nieuwe badkamer erin en we zouden graag een nieuwe keuken willen.( dat is meer een luxe probleem want er staat een hele mooie keuken in, maar wij vinden die onpraktisch.) Voor dit alles hebben wij echt ruim budget, zelfs al zouden we 10k a 15k boven de vraagprijs gaan zitten. (We nemen veel eigen geld mee) Maar ja wat is verstandig ?
20 kijkers Fijn voor de verkopers inderdaad, voor de potentiele kopers lastig! Als je echt 200% zeker bent van je financiering, zou je een bod kunnen uitbrengen zonder voorbehoud van financiering.
Het waren er eigenlijk 45 maar ze hebben alleen de eerste 20 uitgenodigd, we hebben dus al geluk gehad dat we überhaupt mochten komen kijken. Dat stelde de financieel adviseur ook voor, maar dat vind ik zoveel risico...
Daar kunnen wij natuurlijk zo niet zoveel over zeggen. Je geeft al aan dat er veel belangstelling is. Gaan alle huizen boven de vraagprijs in de buurt? Wat zijn de verkoop prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt? Hoe lang heeft het te koop gestaan? Maar vooral hoe graag wil je het hebben?? Jullie moeten dat echt zelf beslissen!
Weet je voor hoeveel andere huizen in de buurt weg gaan? Is overbieden gebruikelijk in de wijk? Bij ons in de wijk gaan huizen nl. Gemakkelijk weg voor 25k boven de vraagprijs.... Ik zou sowieso een bod uitbrengen zonder voorbehoud van financiering. Obv wat je nu zegt zou ik denken aan een bedrag rond de 265.000.
Ook al kan je meer lenen qua salaris, je kan niet enorm veel meer lenen dan de taxatiewaarde. https://dehypotheeksite.nl/hypotheekinformatie/maximale-hypotheek/de-waarde-van-je-woning-bepaalt-je-maximale-hypotheek.php Dus bedenk hoeveel geld je nodig hebt voor de verbouwing. en schat dan in hoeveel geld je over hebt om over de vraagprijs te bieden. een aankoopmakelaar kan hierbij echt goed advies geven. Zij weten heel goed wat de waarde van een huis is. wij hebben in onze zoektocht echt veel aan de aankoopmakelaar gehad. heeft ons goed advies gegeven omtrent waardestijgingen per wijk ed.
Als je het huis heel graag wilt hebben en financiering en eventuele klussen geen probleem zijn: vraagprijs bieden (of 5.000 meer), geen voorbehoud van financiering, geen voorbehoud van bouwkundigeinspectie en geen voorbehoud van verkoop woning. Al die voorbehouden maken dat je minder betrouwbaar lijkt als koper, is tegenwoordig vaak belangrijker dan de hoogte van je bod.
Nee dat dacht ik al Haha. Maar ik dacht misschien zijn er meerdere mensen die op die manier een huis hebben weten te bemachtigen. Het huis staat nu ander halve week te koop. De makelaar van de des betreffende mensen vertelde dat er een ander huis in die prijsklasse voor 13K meer verkocht was omdat er 1 gek was die 13k meer bood, de rest deed of iets lager of een paar 1000 euro boven de vraagprijs. Ik dacht misschien moeten wij bij dit huis maar die gek zijn...
Wauw Jullie hebben geluk gehad dus! Lastig hoor. Het is een groot risico inderdaad, ik weet ook niet wat ik zou doen! (Daar heb je niks aan, sorry )
Ja ik ook. Vrienden van ons hebben net hun huis verkocht. Ze hadden ook meerdere biedingen en hebben uiteindelijk gekozen voor een lager bod (nog steeds boven vraagprijs) maar zonder voorbehoud van financiering.
Hier bood een "gek" 23.000 boven de vraaprijs van onze woning (ook op inschrijving gedaan). Uiteraard gaat die "gek" over 3 weken ons huis overkopen
Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar wij hebben nog een woning te verkopen en wij willen een bouwkundigeinspectie. Ik wil straks niet in een huis zitten die mij een ton extra gaat kosten omdat wij persee dat huis wilde hebben. Het enige waar we nu voor aan het kijken zijn is een bepaalde Hypotheek die je dan een paar maanden dubbel hebt. Dus onze oude hypotheek en dan de nieuwe hypotheek. (Sorry ik ben echt even de naam daarvan kwijt.)
Door de overwaarde van ons huis hebben wij geen hoge hypotheek nodig en kunnen we verbouwen in het mogelijke nieuwe huis. (We wonen bij Amsterdam daar is de gekte helemaal los gebarsten.) We kunnen dus met de overwaarde alles financieren. Dus dat is het probleem niet gelukkig.
Aha je zei er in 1e instantie niet bij dat je zelf nog een huis moet verkopen Dat maakt de situatie denk ik wel iets anders, dan zou ik ook niet zo snel voor "zonder voorbehoud van" kiezen. Hoe snel denkt de verkoper dat jullie huis verkocht zal worden? Eigenlijk is de vraag dus: hoe graag wil je het huis hebben?
Ik dus niet, het huidige huis van ons is gefinancierd op mijn mans salaris en niet op de mijne en het volgende huis gaan we dus voor het eerst ook mijn salaris meenemen in de financiering, straks is er wat waardoor het niet kan. Dat vind ik echt te veel risico.
Dan zou ik de opties er wel in zetten en hoger dan de vraagprijs bieden als je het zeker wilt hebben. (Overbruggingshypotheek)