Als je in Amsterdam gaat verkopen, dan ben je het zo kwijt. Mag ik vragen waar jullie aan het kijken zijn naar een huis?
Ja best wel! Geeft niks, ja ik vind het ook een groot risico misschien wel te groot. Ik geloof niet dat ik al op je gereageerd had. We hebben huizen bekeken die 50k duurder waren en die gingen voor een paar duizend euro duurder weg. Maar verder hebben wij geen referentie kader. Wij dachten ook aan zoiets, dus het is fijn te lezen dat jij ook zoiets zou bieden. Zijn we toch niet helemaal gek Haha.
Tja het is idd de vraag, hoe graag wil je het hebben en wat doen andere huizen in de buurt. Wij hebben veel gehad aan een aankoopmakelaar die ons geadviseerd heeft. Wij wisten daardoor dat de vp van een huis aan de lage kant was én dat er in de wijk vaak overboden wordt. Wij hebben bij de inschrijving toen gekozen om 25.000 over te bieden, wel voorbehoud van financiering maar geen bouwkundig rapport (want vrij nieuw huis) op te nemen. Maar dat is afhankelijk natuurlijk van je eigen wensen en wat voor huis (oud/nieuw/veel verbouwd etc) je wil kopen. We hadden er wel een verklaring vd hypotheekadviseur bij gedaan die aangaf dat de verwachting was dat financiering geen probleem zou opleveren. Dat geeft de verkopers iets meer zekerheid maar ik wilde het perse niet eruit hebben, vond ik te risicovol want je weet maar nooit en dan heb je echt een probleem. Maar goed, uiteindelijk waren we tweede en hadden we het huis dus niet. Later kwamen we er achter dat de kopers bekenden waren van de verkopers. Wij hebben dus leuk al die moeite gedaan om de prijs voor ze aante scherpen. Helaas is de markt nu zo en heb je op dat soort dingen geen invloed, maar balen was het wel. Nu hebben we onlangs een huis gekocht in dezelfde wijk voor de vraagprijs, gelukkig was dat geen inschrijving, door toeval konden we met de aankoopmakelaar rechtstreeks in onderhandeling met de verkoper (we konden als eerste bezichtigen voor de meute en nog voordat er open huis was), dat vond ik toch prettiger. Maarja helaas komt dat nog maar weinig voor. Succes ermee!
Ik zal kijk of het huis wel een overbieding waard is. Ik woon niet in de buurt van de steden waarbij 20 mensen gaan bieden op een huis. Hier gaan de huizen wel echt belachelijk duur in de verkoop. 2 jaar terug hebben wij ons huis voor 240 gekocht en zouden hem nu voor 310 kunnen verkopen (zelfde soort huis onlangs verkocht) .. maar! Als de huizenmarkt instort, staat je huis wel onder water en Kun je misschien later niet meer verkopen met overwaarde, maar met schuld. Ik zou dat dus meenemen voordat je hoger gaat zitten dan de vraagprijs.. ik persoonlijk vind dat risico het niet waard voor een stapel stenen
Ja klopt, alleen wij nemen best veel eigen geld mee, zodat we niet een hypotheek zouden hebben van 250 of hoger. ( als we het huis krijgen hebben we een hypotheek rond de 2 ton) dus mocht de huizenmarkt in elkaar storten hebben wij daar hypotheek gezien minder last van en is de kans kleiner dat wij überhaupt onderwater komen te staan.
Het was wel een hele goede tip geweest als onze situatie anders was geweest en dan had je ook zeker gelijk gehad! Dank je wel, ik ben zo zenuwachtig. Ik zit telkens te bedenken wanneer wij ons bod moeten doen.
Het kan tot maandag 12 uur en hun makelaar weet dat we een bod gaan doen dat hebben wij al gecommuniceerd. Wij hebben expres geen verkoopmakelaar. Omdat onze financieel adviseur ons helpt. En het huis waar we nu wonen hebben we zelfs zonder makelaar en verkoop makelaar gekocht.
Nee hun verkoopmakelaar. Wij boden hier met 9 mensen op het huis en kregen er instructie over dus niet alleen voor wanneer maar ook hoe en wat er allemaal bij vermeld moest worden.
WoW, wat een gekte inderdaad! Ik zou dit niet aandurven... je moet je huis ook evt weer kunnen verkopen over een aantal jaar als die gekte er niet meer is. Gelukkig komen wij uit de tijd dat wij een huis 85.000 goedkoper hebben kunnen kopen.
Ondanks dat je die hoge overwaarde hebt kun je het officieel pas gebruiken als je je eigen woning eerst verkocht hebt en de centen 'binnen' zijn. Overleg dus even goed met je financieel adviseur, Ik spreek uit ervaring, ik had een getaxeerde overwaarde ( door nvm makelaa) van €150.000!!! Desondanks deed de bank zó moeilijk omdat het huis nog in de verkoop moest. In de regio kun je niet eerst verkopen want dan moet je onder de brug. Uiteindelijk in 2 dagen ons huis verkocht met definitieve overwaarde van € 188.000.
Overigens hadden wij ook een poule van 20 bezichtigingen, 13 biedingen en in zee gegaan met € 22.500 boven VP zonder voorbehoud van financiering of keuring.
Hun verkoopmakelaar gunde het ons heel erg, mocht ze niet laten blijken, deed ze wel. Hoe kan je zoveel overwaarde hebben op een huis?! ( ben wel heel blij voor jullie hoor begrijp me niet verkeerd) wij willen ons huis niet in de verkoop zetten voordat we een ander huis hebben, we hebben ook nog een zoon van 5 maanden die ergens moet kunnen slapen. Dus als niemand ons bod accepteert bij welk huis dan ook (omdat wij ons huis dan nog moeten verkopen) dan zij het zo. We hebben goed overlegd met de financieel adviseur en hij raad het ons ook aan ons huis niet te verkopen voordat we iets anders hebben.
Ik snap je helemaal. Wij hebben ook pas verkocht na aankoop. Ook al zat daar amper tijd tussen. Maar de bank was wel verdomde lastig. Ook al snappen ze het spelletje van een oververhitte markt blijven ze maar met die protocollen zwaaien. Het kwam bij ons wel goed hoor, maar weet dat je veel regeltjes geneuzel kan verwachten en bereid je voor waar je kan. Dat had ik dus niet gedaan. Onze overwaarde was gewoon dom geluk. Een bouwval gekocht op het dieptepunt van de crisis voor weinig en de bouwlui waren toen ook goedkoop door de crisis. Huis stond op topplek en is heel goed gerenoveerd en populair type; jaren '30, tuin, stad, 5 slaapkamers 2 badkamers. Ketsjing
Leuk he zoveel overwaarde! Wij hebben niet Zoooveel overwaarde.... maar nu inmiddels wel een ton... in 2,5 jaar tijd