We zijn momenteel met de caravan op vakantie en onze elf maanden oude hond is voor het eerst mee. We hebben zo'n lange lijn speciaal voor de camping gekocht. Op zich gaat het redelijk goed, behalve dat we hem steeds weer los moeten maken omdat hij om tafel- of stoelpoten vast gedraaid is. Nu zie ik ook honden hier die gewoon los bij de caravan zijn en blijven. Dat zou ik ook voor hem het liefst hebben. Maar.... Hoe leer je dat nu aan?
met veel geduld . Een jonge hond moet dit natuurlijk ook allemaal leren, wij kunnen ook niet alles inéén keer Aanleren met een brokje, beter gezegd heel veel brokjes en langzamerhand uitbouwen. Hij kent het commando "af" al? en ook "blijf"? dat zijn al wel de basis dingen. Je legt hem "af", eerst blijf je er bij, goed belonen. daarna stap je steeds een stap verder bij hem weg. Steeds goed blijven belonen als het goed gaat. Niet te grote "stappen" in eens doen!!!!! Pas wanneer je een meter of 8-10 bij hem weg kunt gaan, dan kan je ook de tijd uitbouwen. In een later stadium leer je hem ook te blijven, wanneer jij uit het zicht bent. Neem hier voor wel de tijd!!!! Hij kan het echt niet in een week tijd allemaal. Nog beter is het wanneer je een hondenschool of kynologenclub opzoekt en daar één of meer cursussen in gehoorzaamheid gaat doen. Blijven liggen is een onderdeel van de trainingen.
Wat voor hond hebben jullie? Wij hebben veel cursussen gedaan, maar hond luistert nog steeds alleen in cursus setting (= als wij in de buurt staan met een beloningszakje). Zodra hij een konijn/kat/hond/bal/vogel/muis ziet is 'ie weg 11 maanden is nog een puber, ik zou er dit jaar sowieso niet op rekenen trouwens. je kan wel de riem wat korter maken natuurlijk. Neem aan dat je wel af en toe een rondje met hem maakt.
Heel veel oefenen.. Schoonouders hebben nu een pup van 6 maand en kent het nu erg goed. Ze zijn gelijk begonnen met oefenen toen ze hem kregen. Herhalen en belonen... en dat heeeeeel vaak Haha. Zo hebben we het met onze hond ook gedaan. En zodra hij aanstalten maakte om er af te gaan gewoon roepen: eh!!! Blijf
Dit jaar reken ik er ook zeker niet meer op. Er is nog veel werk aan de winkel met het aanleren van de basis commando's. En bovendien is de wereld om hem heen nog veel te interessant om te ontdekken. We hebbeno verigens een border terriër. Is wel erg op gezin gericht. Houdt de boel graag bij elkaar. Loslopen in het bos gaat heel goed. Nu dus nog leren bij ons blijven. Heb in ieder geval goede tips gekregen om de komende tijd eens voorzichtig mee te gaan oefenen. Bedankt!
De meeste honden gaan pas echt goed luisteren na hun pubertijd, dus na hun 2e jaar. Mijn hond is 14 ondertussen en die blijft al jaren braaf bij de caravan liggen. Het eerste jaar luisterde ze echt heel erg goed (wel cursussen gedaan). Het tweede jaar, haar pubertijd, luisterde ze gewoon niet! En daarna weer goed.