Hoeveel bieden op woning?

Discussie in 'De lounge' gestart door Emama, 28 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Mooi zeg. Maar ook wel begrijpelijk hoe je het uitlegt dat je het dan nog voor elkaar krijgt om te onderhandelen. Vooral als zij jullie graag als nieuwe buren hebben sta je natuurlijk sterk.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.092
    113
    Hier vorig jaar mijn oude woning wel net onder de vraagprijs verkocht, maar dat was zonder voorbehoud van financiering en oplevering binnen een maand. Mijn huis stond leeg, dus ik kon natuurlijk wachten op een hoger bod, maar de kans was groot dat de oplevering dan pas een paar maanden later zou zijn. Zekerheid kan ook een doorslaggevende factor zijn. Dus ja, je kunt altijd onder de vraagprijs bieden, maar dan moeten je overige voorwaarden wel ontzettend gunstig zijn en de kans is natuurlijk groot dat ze gaan voor iemand met een hoger bod.

Maar weten jullie precies wat je kunt lenen en wat je aan spaargeld hebt om de kk te betalen en evt op te knappen? En wat je maandlasten maximaal mogen zijn? Anders zou ik dat eerst in een overzichtje zetten. Zo weet je precies wat de grens is voor jullie en ga je daar minder makkelijk overheen in de bied-gekte. Bied in ieder geval alleen wat jullie het waard vinden.

Succes!

Emama en YaelStone vinden dit leuk.
  3. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Onder de vraagprijs is inderdaad bijna notdone tegenwoordig. 4 jaar geleden hebben we een huis gekocht nog net iets onder de vraagprijs. Vorig jaar weer verkocht, huis in krap drie jaar tijd 35.000 meer waard geworden :) Voor een gewone 'simpele' tussenwoning in een klein stadje. Ruim boven de vraagprijs verkocht. Verhuisd naar een dorp, maar daar waren de woningen net zo hard in prijs gestegen. Onze huidige woning is nu (na klussen) zo'n 70k meer waard dan een jaar of drie geleden. Wij hebben overigens voor ons huidige huis exact de vraagprijs geboden vorig jaar, dus niet eronder maar ook niet erboven. De ruimtes ed waren goed, maar moest vanalles gebeuren (en er was in gerookt). Dus overlegd met een makelaar en die gaf dit advies. Oh en ook om er meteen bij te melden dat alle verdere bezichtigingen voor die week dan meteen afgezegd moesten worden (stonden nog minimaal 11 gepland in een paar dagen tijd). Anders wordt het zo'n rotkwestie van opbieden/briefjes. Gelukkig voor ons gingen ze daarmee akkoord :)

Emama vindt dit leuk.
  4. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Mijn huis is 10 procent boven de vraagprijs verkocht, en ons nieuwe huis hebben we iets minder dan 10 procent boven de vraagprijs gekocht. Ik had een stuk of 6 bieders die er zo ver boven zaten (van de 11 in totaal) en het huis wat we gekocht hebben waren we ook echt maar net aan de hoogste. Het ding is ook, als je al een paar keer mis hebt gegrepen, ga je op een gegeven moment toch denken: fuck it, ik wil dit huis, dan maar iets meer betalen. Wij hadden als voordeel dat mijn huis net verkocht was toen we gingen bieden op ons nieuwe huis, waardoor we al zeker waren dat we veel meer geld uit mijn huis gekregen dan ik begroot had.

Het verschilt hier wel echt per huis trouwens. De meer standaard huizen (niet al te groot, wat ouder en niet bijzonder onderhouden) gaan beduidend minder snel en voor een stuk minder weg. Maar daar wilden wij dus ook echt niet wonen (net als de rest van de woningzoekenden dus ;)). De huizen die ons aanspraken, waren ook de huizen die de grote horde aansprak. Volgens mij had het huis wat wij gekocht hebben 30 bezichtigingen in 1 week. Maar nieuwbouwhuizen gaan ook als warme broodjes over de toonbank valt me op. Of juist de oude huizen met veel karakter.

Wij hebben 1 keer 5 procent boven de vraagprijs geboden, en dat huis ging weg voor 20 procent boven de vraagprijs. :eek:

Emama vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ligt er echt aan waar in Nederland. Hier (regio Amsterdam) is er namelijk weinig te onderhandelen. Zo goed als alles gaat op inschrijving. Dat is 1 kans voor bod en voorwaarden en er komen zoveel mensen op af dat de verkopende partij kan kiezen welk bod met voorwaarden het gunstigste is. Dingen als 2e bezichtiging enz. Komen allemaal niet eens meer aan de orde. Er is een uurtje dat iedereen kan kijken, daarna formulier invullen en dat was het.

Emama vindt dit leuk.
  6. Katelynn

Katelynn Bekend lid

11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Dat is hier precies het zelfde en wij wonen echt tegenovergestelde richting van Amsterdam , Achterhoek en dan nog niet eens de grote stad :roflmao:! Zo balen voor mij als koper , maar zo fijn voor verkopers :D

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.796
    9.314
    113
    Gelderland
    Ligt echt aan de locatie, het type huis en de prijsklasse.

wij hebben meegeboden onder de vraagprijs bij een woning. Die woning stond echt te hoog geprijsd en er moest veel aan gedaan worden. Was ook niet ons droomhuis dus vandaar de voorzichtigheid. Deze woning was ruim overboden hoorde we achteraf.

Tweede huis wat we bezichtigd hebben was wel ons droomhuis. Hogere prijsklasse, waren geen andere kijkers en huis stond niet op de markt. Hier hebben we de vraagprijs geboden.

Ons huis is onder de vraagprijs weg gegaan. Hadden we er meer uit kunnen halen? Vast wel, wilde we dat? Nee. Nu heeft het huis niet op funda gestaan, er is geen fotograaf geweest en de voorwaardes waren verder goed. Daarbij hadden we al een huis en wilde we het zo snel mogelijk geregeld hebben.
    Het is van zoveel factoren afhankelijk.
    Als het gevoel goed is bij het huis zou ik zeker overwegen over te bieden! Succes ts!

Emama vindt dit leuk.
  8. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.475
    6.089
    113
    Vrouw
    Bieden onder de vraagprijs 'not done' noemen vind ik ook wel weer overdreven. Je moet je niet laten leiden door de extreme gekte, hoor. Je kan maar net geluk hebben, is ook een beetje op gevoel en afhankelijk van meerdere factoren. Het kan zeker nog wel, bieden onder de vraagprijs. Alleen minder vanzelfsprekend dan eerst.

Emama en Luna86 vinden dit leuk.
  9. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    Update!!

Beetje laat, maar wou het toch even delen nog :)

Het huis waar het om ging daar hebben we de.vraagprijs geboden helaas niet gekregen.

En nu hebben we een heel veel groter huis gekocht voor 2500 onder de vraagprijs weer zonder aankoopmakelaar.

En ons huidige huis is binnen een dag verkocht wel onder voorbehoud van financiering en bouwkundig onderzoek.
    Hij komt dus nog geen eens meer op Funda.

Dus we hebben super veel geluk en mazzel met alles. :)
    En zijn erg blij natuurlijk!!

Beausecret, Groen, Bailey07 en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.092
    113
    Super! Gefeliciteerd!

Emama vindt dit leuk.
  11. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Proficiat! Super fijn!

Emama vindt dit leuk.
  12. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Dikgedrukte wilde ik ook zeggen. Tuurlijk moet je wel realistisch/hoog genoeg bieden om kans te maken, maar laat je niet gek maken. En anderzijds als je het echt heel graag wilt hebben en je kunt het missen, doe dan een hoog bod. Het gaat erom wat het voor jullie waard is.

Edit:mosterd zie ik:rolleyes:

Emama vindt dit leuk.
  13. Lorena86

Lorena86 Bekend lid

7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Dat ligt er heel erg aan.

Wij hadden onder de vraagprijs geboden en de verkopers zijn akkoord gegaan.

Maar de verkopers hadden ook een aantal voorwaarden die niet standaard waren maar voor ons kwamen deze wel gunstig uit. Voor velen niet.

Emama vindt dit leuk.
  14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Gefeliciteerd!

Wij hebben ons huis 8000 onder de vraagprijs gekocht vorig jaar. Die mensen hadden ten eerste een gedateerde inrichting en keuken en ten tweede hadden ze een makelaar die huizen vaak te duur in de verkoop doet, om vervolgens in prijs te zakken naar een realistische prijs, maar waarbij tegen die tijd de grootste aandacht al weg is.
    Zo ook bij dit huis. Met open huizendag bekeken, leuk, want verkopers zeggen vaak dingen die makelaars niet zeggen en we kregen de indruk dat ze wel een beetje omhoog zaten. Dat klopte dus ook.
    Het meeste gaat hier gewoon zo weg voor de vraagprijs of erboven, ons eigen huis ook.
    Inmiddels zijn de prijzen nog verder gestegen en maak je amper nog kans als je hier iets wilt kopen.

Emama vindt dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Wij hadden al wat in de wijk vergelijkbaars gevonden en kenden de prijzen van soortgelijke woningen dus al afgestemd dat als t wat was en geen grote gekkigheden vonden dat we gelijk vraagprijs boden. Alles is verbouwbaar en wat kluswerk hou je toch en kan ik zelf. Vraagprijs was normaal, kon +- 12k hoger zijn en was t nog acceptabel.

Zo ging t gelijk hard, 13 afspraken achter ons direct afgebeld...we wonen er nu 2 jaar :D

Emama vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina