Misschien kunnen jullie ons helpen, ik vind het allemaal best ingewikkeld. Dochtertje gaat vanaf 1 december naar het KDV (2 dagen). Mijn vriend heeft begin dit jaar een aantal maanden gewerkt, contract werd niet verlengd. Sindsdien is hij op zoek naar werk. Ik ben in augustus afgestudeerd. Verder heb ik niet gewerkt. Ik ben wel op zoek, maar er is nog niet gereageerd op mijn brieven (en daarbij ook lastig, omdat dochtertje pas in december opvang heeft). Belastingdienst wisten het ook niet, ik moest een brief sturen. Maar aangezien ik deze week het contract van het kdv moet terugsturen.. Krijgen wij voor december wel toeslag? Of moet ik dan (minstens 1 dag) werken? En volgend jaar? Stel dat wij pas in mei 2011 werk vinden, krijgen wij dan de eerste maanden nog toeslag terug? Alvast bedankt!!!
In eerste instantie zou ik zeggen dat je geen toeslag krijgt omdat je voor toeslag beide moet werken (volgens mij kijken ze dan naar werken op het moment van de opvang). Kosten kinderopvang | Rijksoverheid.nl Voor zover ik uit je verhaal kan lezen val je (per december) niet onder 1 van de uitzonderingen. Ik zou er dus niet op rekenen dat je toeslag krijgt bij het tekenen van het KDV-contract. Als de belastingdienst alsnog positief beslist heb je dan een voordeeltje.
Je hebt idd geen recht op toeslag. Ik zou alleen niet afwachten of de BD positief beslist, maar gewoon even een ochtendje werken via het uitzendbureau of zo, dan komt het zeker goed.
Oke, dus wanneer ik een dag ga werken is krijg ik wel de toeslag? Dus wij hoeve niet per se in december te werken om in december toeslag te krijgen? En hoe zit dat dan als we volgend jaar pas in mei werk vinden? Is het dan ook zo dat je met terugwerkende kracht toeslag krijgt?
Je krijgt pas toeslag als jullie beide een baan hebben. Een keer een dagje ergens werken geeft je geen recht voor de andere maanden. Ze betalen niet op terugwerkende kracht geld uit. Je krijgt alleen betaalt als je het echt nodig hebt, dus als je allebei thuis bent heb je geen opvang nodig. Is ook logisch, maar lastig als je geen opvang hebt en wel een baan zoekt. Ikzelf (manlief werkte wel) heb 2 maanden zonder werk gezeten toen onze kleine man naar KDV ging en die heb ik uit eigen zak moeten betalen. Het heeft ons 1400 euro gekost, maar kon wel, toen ik een baan had, direct beginnen omdat de kleine z'n plekje had. Succes met het zoeken van een baan!
Staan jullie beide bij het CWI ingeschreven als werkzoekend? Je kunt het eens bij de gemeente navragen. Want voor werkzoekenden is er wel een speciale regeling. Ik weet zo alleen niet of jullie daarvoor in aanmerking komen.. (Denk het eigenlijk niet omdat jij nieuw bent op de arbeidsmarkt)
Dan heb je echt wat fout gedaan, dit klopt echt niet. Als je ook maar 1 euro verdient en belasting betaalt, dan krijg je voor dat hele jaar kinderopvangtoeslag. Het maakt niks uit of je in januari of december werkt, het gaat om het kalenderjaar. Dit is juist bedoelt voor mensen die tijdelijk zonder werk zitten. Als je je kind van de opvang haalt, kom je weer op de wachtlijst en kan je nooit meer aan het werk. Je moet het idd wel gewoon aanvragen, maar het kan ook achteraf, er zijn zoveel mensen die pas toeslag aanvragen na afloop van het jaar, omdat ze geen voorschot willen, omdat de hoogte van hun inkomen bv. te onzeker is.