hoi allemaal ons mannetje is nu 10 maanden en in merk dat hij zelf wil eten en niet meer via een lepel. een paar hapjes gaan goed en dan probeert hij het uit mijn hand te pakken en wil het zelf doen. dit eindigt in 1 grote kliederboel hihi de boterham geen ik elke keer stukjes aan en stopt hij dan zelf in zijn mond. nu had ik gister een stukje broccoli gegeven en vond hij mega interessant en peuzelde hij helemaal op. hoe ik het tot nu toe doe: ik kook 1 keer in de week groente, vlees, aardappelen of spaghetti. dit prak ik, al wel veel grover zitten grove stukjes in. en vries ik in ijsblokkjes zodat ik elke ochtend iets lekkers combineer van de blokjes die in de vriezer liggen. nu wil ik het zo gaan maken dat hij gewoon zelf kan pakken en op kan eten, dus met de pot mee. mijn vragen: - ik ben pas om 18.00 afgewerkt en dus pas om 18.30 thuis mijn zoontje eet altijd rond 16.30/17.00 en wij eten altijd als hij op bed ligt... kan ik ook gewoon hele boontjes en broccoli/bloemkool enz invriezen? of hoe deden jullie dat? -vlees voornamelijk kip kook ik altijd, geeft bakken veel verschil ivm krampjes of zo? - hoe doen jullie dat met het kdv? - wij eten vaak ook pasta of overschotel, dat mag hij allemaal niet eten ivm koemelkallergie... ik ben een beetje huiverig aangezien wij een flinke huil periode hebben gehad voordat we koemelkallergie ontdekte en bij elke wisseling ben ik weer bang dat hij er last van krijgt, begrijp me niet verkeerd maar als hij flink huilt lopen de rillingen over onze rug... omdat we dat ruim 4 maanden non stop gehoord hebben... hij is nu super vrolijk en merk dat hij toe is aan iets anders want word inneens zon mannetje. loopt achter een wagentje probeert soms 1 slaapje (2 slaapjes lukt met geen mogelijkheid...) eten (fruit en avond hapje) gaat er zo moeilijk in, boterham heel makkelijk omdat hij dat zelf mag doen, dus alle tips zijn welkom!! hoor graag wat jullie doen!! voor de zekerheid zijn schema: 7 uur fles 180 cc (nutrimagen 2) 10 uur 1 stuk fruit 12 uur 2 boterhammen en fles 150 cc 15 uur tussendoortjes 17 uur groente hap 19 uur fles 210 cc tussendoor drinkt hij water
Gewoon groente niet meer prakken maar in stukjes geven? En als je een ovenschotel met kaas ofzo maakt, hou dan groente voor hem apart zodat hij het dus zo kan eten ipv met kaas. Porties groente kun je makkelijk invriezen. Stronkjes broccoli, bloemkool, gestoomde courgette, worteltjes... en penne-pasta is ook makkelijker zelf te eten dan spaghetti.
Maar als je toch stronkjes broccoli of boontjes wil geven, dan Jan hè toch beter gewoon diepvriesgroenten geven? Even stomen en klaar. Ik denk dat daar sowieso ook meer vitamines inzitten dan wanneer je zelf invriest.
tja... daar had ik nog niet eens aan gedacht... ik stoom alleen nooit, heb al jaren een stoom pan staan hahaha eens uitproberen, blijft het dan niet te hard?
hahha doe ik dat, ik ben nooit zo van de diepvies groente heb altijd vers maar misschien net zo handig
Maar hij eet dus op het KDV warm? Dan kun je toch gewoon als je 's avonds voor jezelf kookt ook iets voor hem koken voor de volgende dag? Dan kan het de koelkast in en warmen ze het de volgende dag daar op Ik heb een aantal groenten in de diepvries liggen, die dus nog afgekookt moeten worden: spercieboontjes, doperwtjes, broccoli en bloemkool. Als ik dan even gauw iets moet, grijp ik dat en krijgt ze daar wat van Verder kun je -ook voor je eigen maaltijden, zodat hij echt met de pot mee kan eten- soms even teruggrijpen op melkvervangers als soja, (na eerste verjaardag, voor die tijd geeft dat vaak nog problemen) of kokosmelk
koemelkallergie is toch koemelkallergie he is dat dat kinderen allergisch zijn voor lactose? lijkt mij dat het toch mogelijk zou moeten zijn om pasta en ovenschotels lactosevrij te maken. Ik zag reclame van Kees ipv kaas dat is op plantaardige basis. is dat een vervanger? kip bakken lijkt mij smakelijker dan koken en is volgens mij niet veel belastender je zou ook kip kunnen vervangen door een ei of mag dat niet ivm koemelkallergie
Koemelkeiwitallergie is iets anders dan een lactose-intolerantie. Bij koemelkallergie reageert het lichaam op de eiwitten in de melk. En bij lactose-intolerantie wordt er te weinig lactase aangemaakt om de lactose= melkSUKER goed te verteren. Lactose Melk
mijn zoontje gaat 2 dagen naar het kdv, rest oma. ik denk inderdaad dat ik woensdag (mijn vrije dag) eens ga kijken of hij het op eet als ik hem stukjes kip/aardappel/groente geef in plaats van een prakje. als hij het opeet maar ik elke keer voor de volgende dag klaar. slim... ik denk gewoon veel te moeilijk soja en ei reageert hij erg heftig op!
Oké.. Vanavond ga ik het eten in stukjes aanbieden! Spannend! Maar hoeveel moet ik klaarmaken, ik ben zo gewend aan mijn blokjes systeem hahaha Ik heb gekookte aardappel, wil ik in stukjes doen. Bloemkool en een stukje kip. Ik kook de kip altijd, verstandig om dit nog even aan te houden en later als hij gewend is aan stukjes eten het te gaan bakken? Of zit er niet zon verschil in kwa smaak? Sorry dat ik zoveel vragen stel haha maar even omschakelen weer!
Vlees is moeilijk te kauwen en weg te krijgen voor kleintjes, dus dat bak je even aan en kook je vervolgens: dan wordt het lekker zacht en kunnen ze het ook wegkrijgen. Als je het bakt, wordt het te droog en te moeilijk om te kauwen Bloemkool geef ik altijd gewoon een niet al te groot roosje in de hand en dat hapt ze zo af dan
Haha, ja je maakt het wel heel lastig als je denkt in blokjes, en nu normaal gaat leren eten Hoeveel eet je kindje. Gewoon, een bordje vol? Mn zoontje heeft ook koemelk allergie ( en dus ook ei en soya, en varkensvlees ) hij eet eigenlijk gewoon altijd met de pot mee. We hebben na 2 allergische kindjes, ons koken zo aangepast dat ik bijna altijd allergievrij kook. ( Wel oppassen met bv soyasaus door de bami, ei door gehaktbal etc ) Zoonlief eet met de pot mee, zelf, met zn handjes. Maar soms ook wel een prakje, met zn handjes. Gisteren aten we rode kool, gehaktbal, aardappels. Ik had een prakje gemaakt maar hij keerde zn hoofd 2x weg. Toen ik zn bordje neerzette at hij 't zo leeg ( Tip; slab met mouwen of slab met opvangbak. Liefste met allebei En een fleecekleed of tafelkleed onder de kinderstoel. Na het eten gewoon met de washand tekeer gaan of kindje direct in bad. ) Qua etenstijden geen tips, lijkt me lastig als jullie zo laat eten en je kindje straks met jullie mee zal draaien qua ritme. Wij eten juist altijd erg vroeg zodat ze op tijd op bed liggen ( Ook omdat ik als ik avonddienst heb om 17u of om 19.30u begin. ) Ook nooit vlees gekookt trouwens, behalve dan in de soep. Gehaktballetjes kan je toch lekker smeuig maken, stoofvlees ook. Kip vis ik uit de soep of ik pluis een stukje gebakken kip uit elkaar. Als je lekker biologische kipfillet hebt, of kippenpoten, zijn die hier nooit droog.
Hier een geslaagde avond maaltijd!! Ons zoontje vond het prachtig en bleef maar eten! Bloemkool en aardappel ging er goed in de kip iets lastiger maar uiteindelijk ook goed! Op een gegeven moment begon hij er mee te spelen en toen heb ik het weg gepakt. Echt de volgende keer maak ik een foto alles zat onder! Maar ik prak niet meer, hij ad echt super goed!