Hoi, Ik vroeg mij af of er moeders zijn die voor mij nog tips hebben. Mijn dochter van nu 6 maanden heeft nu al voor de derde keer een sonde in en dit keer vrees ik dat het heel lang gaat duren eer we die er weer kunnen uithalen. Al vanaf dat ze ongeveer een maand is ging drinken ineens heel moeilijk,alleen maar liggend ,nek helemaal naar ahcteren,veel huilen en gillen na en tijdens drinken,en veel spugen. Na veel bezoekjes aan het ziekenhuis,nog neit veel wijzer,behalve dan dat ze reflux had,en daarvoor nexium kreeg,ze is een paar keer opgenomen geweest voor dagbehandeling om te kijken of hun de oplossing wisten en of iemand anders er wel voedsel in kreeg,helaas zonder resultaat. Met 3 maanden werd Lois ineens erg ziek \ze had al bijna 24 uur niets meer gedronken,had diarree en en werd opgenomen met uitdrogingsverschijnselen,de eerste 4 dagen waren kritiek,zelfs de ors die er per sonde in ging kwam er direct van boven of onder weer uit,gelukkig knapte ze toch langszaamaan weer op en na een week mocht ze naar huis. 1 maand later weer hetzelfde liedje,alleen dan zonder de diarree maar wederom 24 uur niet gedronken,dus weer sonde erin,na 3 dagen ging het weer beter en pakte ze de fles. Helaas stopte ze weer met drinken,de enige manier waarop we er nog wat in kregen was als ze sliep dus ik voede vaak s'nachts of tijdens middagslaapje,dit deed ik eigenlijk al 3 maanden op die manier. En met een kindje van 2 erbij is dit erg zwaar met die gebroken korte nachten,maar goed je doet alles om te zorgen dat je kind toch voeding binnen krijgt. Sinds het pinksterweekend,weigert ze helaas zelfs de fles in haar slaap,na 1 slok wordt ze wakker begint de fles weg te slaan en zet het op een krijsen,dus we hebben nu voor de derde keer een sonde,ik probeer voor elke voeding een fles aan te bieden maar ze wil nog steeds niet,ik zit met mijn handen in het haar,we lopen nu in het Amc maar ik meot zeggen dat dat ook neit echt op schiet,we hebben er pas 1 onderzoek gehad en die is mislukt,was een slikfoto maar daarvoor moest ze contrastvloeistof drinken,en aangezien ze neit wil drinken lukte dat uiteraard helemaal niet,lekker handig! Bloed hebben ze wel geprikt,daar kwam niets raars uit. En nu pas weer een afspraak over 3 weken staan. De arts roept steeds ja ik weet t neit tis lastig,maar we kijken verder en ondertussen meot ik maar naar een of ander eetteam ergens in het centrum van amsterdam,heb al gezegd dat ik dat niet zie zitten,ik vind het vreselijk om in Amsterdam te rijden en moet er niet aan denken constant heen en weer te rijden. Nu zag ik zelf wel ergens dat ze op de trappenberg in Huizen ook een eetteam hebben dus zal dat eens overleggen. Ik heb 2 dochters en ook mijn oudste heeft een eetprobleem,ze drinkt nog steeds alleen maar peptimelk(tegen kma) en af en toe een paar slokjes thee, daarnaast eet ze nu wel gepureerd af en toe wat fruit en groente maar veel is t niet,zij is nu 2,5,bij haar begonnen de problemen precies op dezelfde manier maar gelukkig neemt zij wel de peptifles dus heeft nooit een sonde gehoeven,ze is van een heel stevige baby gegaan naar een klein dun meisje die nu net op de -2 lijn zit. Zijn er moeders met een soortgelijke ervaring? Zo ja hebben jullie tips voor mij wat ik nog kan doen? Ik heb allerlei verschillende flessen en drankjes aangeboden. We lopen bij een kauwlogopediste. ik maak geen strijd van eten,wil het niet,dan niet,ik beloon met een sticker systeem als mijn oudste toch eens haar bord leeg heeft,en dat vind ze erg leuk,maar ik ben door mijn ideeen heen nu. Ik maak me vooral zorgen om mijn jongste omdat zij echt elke vorm van drinken weigert,ik weet niet hoe we verder moeten en zie uiteraard die sonde liever verdwijnen,maar ben aan de andere kant dankbaar dat er nu weer drinken ingaat. Hopelijk herkent iemand dit (uiteraard niet leuk als je in dezelfde situatie hebt gezeten)en heeft diegene goede tips! Groetjes Sjees
Geen ervaring met sondes en andere eetproblemen... Maar wilde je wel even een hart onder de riem steken en veel succes en sterkte wensen! Lijkt me alles behalve makkelijk om hier iedere dag een (innerlijke) strijd mee te leveren zonder dat je kindjes het merken. Hopelijk gaat ze toch snel weer drinken zodat die sonde er niet te lang in hoeft te blijven. En volgens mij zijn er wel een aantal moeder hier op het forum die ervaring hebben met sondevoeding (ook voor langere tijd), hopelijk kunnen die je meer helpen! Hier is overigens ook een onderwerp over: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/293073-baby-sonde-thuis-wie-meer.html?highlight=sonde
dank je kristel! Ik ge het topic binnenkort lezen en mijn verhaal daar doen,ben erg blij dat er mensen zijn die weten hoe dit is.....alleen al door die herkening zit ik hier in tranen.....ben zo op...
Het is wat betreft de jongste erg herkenbaar. Lisa had flinke (vooral verborgen) reflux, met 10 weken werd ze ziek en weigerde ze te drinken en kreeg ze een sonde. Toen ze beter was wilde ze ook niet meer drinken, ze bleek ook spruw te hebben en dat is toen ook behandeld. Maar drinken deed ze niet meer. Met 4 maanden langzaamaan met hapjes begonnen, vanaf 5 maanden gaan proberen met een gewone beker. Met 7 maanden ging het drinken en de hapjes al best aardig. Met 8 maanden dacht degene van het kinderwijkteam (die de hapjes en voedingen deed op het kdv, 2 dagen per week) dat Lisa het wel zelf kon. Dus soort hongerdieet opgesteld met haar en kinderarts en na 1 dag had ze het door. En 2 weken later kon de sonde er uit (ze was toen dus 8,5 maand en heeft een half jaar een sonde gehad), ze ging steeds meer eten en drinken. Daarna werd het weer even minder, maar was ook de leeftijd en het was nog genoeg. Vanaf ongeveer 1 jaar ging ze ipv potjes met ons mee eten. En nu doet ze het helemaal prima! Ik ken je wanhoop zó goed, ik vond het echt vreselijk. Toen ik het proberen met de fles geven was gestopt en helemaal had los gelaten, werd het makkelijker voor mij, het gaf rust. En uiteindelijk is het met Lisa boven verwachting snel goed gekomen. Maar bij jullie is het misschien anders, omdat de oudste ook problemen met eten heeft. Maar het kan ook een heel andere oorzaak hebben natuurlijk. Succes ermee in ieder geval! Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Ik neem aan dat jullie een voedingspomp hebben? Anders naar vragen hoor, is zoveel makkelijker!
Snoopy had ook al heel wat tot pagina 20 in het andere topic over de sonde gelezen,jullie hebben het ook echt moeilijk gehad zeg! Ik blijf toch hopen dat ze een deze dagen weer aan de fles gaat lurken,heb ook al tuitbeker geprobeerd en andere spenen flessen met handvaten etc. Het enige wat ze nu doet met de fles(geen melk) is neit meer huilen als ze hem ziet maar ze brengt hem naar haar mond en gaat erop bijten en laat alles daarna uit haar mond lopen,slikken doet ze neit en na 3 x bijten gooit ze hem weg,als ik haar de melkfles geef is het na een slok direct huilen en overstuur. Lois is verder qua gewicht ed wel goed op de curve,maar dat komt omdat ik de afgelopen 5 maanden erg vasthoudend ben geweest met de fles,en de laatste 2,5 maand alleen nog in haar diepe slaap heb gevoed,als ik dat neit had gedaan hadden we een heel ander beeld denk ik. Ben ook bang dat bovenstaand de reden is dat de artsen tot nu toe niet echt iets van actie hadden ondernomen. Nu echter na de derde opname en sondeplaatsing gaat er volgens mij wel een belletje luiden dat er toch echt wel een probleem speelt bij l.ois...... Ik ben alleen nu echt bang dat het allemaal een beetje te laat is,omdat we zo lang "strijd' hebben gehad met de fles,dat ze hem nu helemaal weigert. Wat wel frapant is,is dat we sinds de 2de sondedag ineens wel lepeltjes fruit en groente erin krijgen,terwijl ze dat ervoor ook niet echt vaak wilde, alleen vanmorgen pap was nog neit echt succes 4 a 5 hapjes toen was t gedaan.. L.ois heeft trouwens heel lang nexium gehad tegen de reflux,ze rook altijd zuur,was altijd aan het overstrekken en spuugde erg veel,ze had duidelijk pijn want ze gilde het echt uit e was ontroostbaar,ik denk dat dit eigenlijk bij haar een heel grote boosdoener is geweest! Toen ze vervolgens over moest op neocate werd het nog erger,het spugen ging nu met verre bogen en het overstrekken en neit slapen werd nog erger,dus na paar weken weer mee gestopt tegen advies vd kinderarts in,overgegaan op pepti en een rustiger kindje meteen. Ik heb trouwens geen voedingspomp,en heb ook geen idee hoelang die sonde moet blijven nu,en wat er verder gaat gebeuren heb nog neit eens een arts gesproken ben zo met sonde en kind naar huis gegaan t was met pinksteren dat het zo misging,en heb toen in het flevozkh een sonde gekregen om uitdroging tegen te gaan na weer 18 uur neits te hebben gedronken,en heb daarna contact opgenomen met het amc daar zit onze arts een mdl arts,maar tot op heden nog niets gehoord als het goed is belt hij ons morgen