ziekgemeld door werkgever maar verplicht 8 uur per dag te werken??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door kindje2opkomst, 26 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kindje2opkomst

11 jun 2009
    57
    0
    0
    Amsterdam
    Ja, het klinkt vaag ik weet het maar het is toch echt zo...
    Ik ben ivm met bekkenklachten door mijn werkgever ziekgemeld bij het uwv, welke nu mijn salaris doorbetaald.
    Maar volgens mijn baas moet ik 8 uur aanwezig zijn om ander werk te doen wat ik fysiek wel aankan en sterker nog, als ik eerder weg ga moet ik ook nog eens mijn overuren opnemen!!!:(
    dit klopt toch niet??
    Dus het uwv betaald mij 8 uur per dag terwijl ik daar gewoon zit te werken en zij hebben dus een extra kracht in dienst!
    Ze moeten blij zijn dat ik er überhaubt nog ben en me zo inzet, stelletje dieven...
    Zie ik het nou verkeerd of niet?

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Nee dit kan zeker niet. Ik zou effe het uwv bellen en kunnen ze je baas op de vingers tikken. Dit is gewoon fraude plegen door je baas.

3. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

dat zou mooi wezen ik ben nu 50 % ziek
    dat ik donderdag kom en 4 uurtjes moet werken en de andere 4 uurtjes ook haha nee zo werkt het echt niet
    ziek is ziek en dan hoef je niet te werken tenzij anders is bepaald met Je BEDRIJFARTS

4. mummy2b

mummy2b Lid

27 nov 2008
    67
    0
    0
    Weet je zeker dat je voor 100% heeft ziekgemeld? Als je voor 80% bent ziekgemeld zou wat je baas je vertelt namelijk kloppen. Als je je baas niet vertrouwt kan je het bij het UWV navragen.

5. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Kan kloppen hoor.... Het is wel wat aan de strenge kant maar stel dat jij normaal gesproken werkt als verpleegkundige en vanwege je bekkenklachten niet meer kan tillen, bukken, draaien enzovoorts... Maar je kunt wel zittend werk doen zoals medicijnen uitwerken, dossiers bijhouden en ander licht administratief werk, dan moet je dat toch doen. Je werkgever EN jij zijn na een ziekmelding verplicht om actief op zoek te gaan naar vervangende werkzaamheden. Normaal gesproken gaat het wat soepeler bij een zwangerschap, dat wel.
    Maak een afspraak met een arbo-arts als je zeker wil weten of dit van je verwacht mag worden. Uitspraken als: dit mag je werkgever zeker niet doen of dat je werkgever een dief is vind ik nogal overtrokken: zeker dat laatste, als jij je eigen werk niet kunt doen moet toch iemand anders dat doen, daar is dat geld voor bedoeld.
    Succes!
    groetjes, Marit

6. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    ik begreep dat het uwv geld aan de werkgever betaalt zodat hij vervanging kan zoeken. Lijkt me dat als hij en een vervanger in dienst neemt en de zwangere zelf laat werken dat hij op kosten van uwv een extra kracht in dienst neemt. Maar ik kan het mis hebben.

7. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Daarbij bepaalt je baas niet of je vervangend werk kunt doen maar dat doet een bedrijfsarts. Zou mooi zijn als iedere manager voor dokter kan gaan spelen.

Maar ik begreep dat het uwv toch echt alleen uitkeert aan de werkgever als jij thuis zit. Ben benieuwd naar het antwoord

8. kindje2opkomst

11 jun 2009
    57
    0
    0
    Amsterdam
    Ja ik werk in de kinderopvang, normaal gesproken op de groep met kinderen van 0 tot 4 jaar. Fysiek veel te zwaar voor me nu, dus op kantoor kan ik prima werk verrichten.
    Dat doe ik tot nu toe ook gewoon, nog steeds 24 uur per week, hetzelfde aantal uur als ik normaal werk.
    Alleen begin ik nu te merken dat zelfs 8 uur op kantoor me zwaar gaat vallen, pijn bij lang zitten en ben gewoon best een beetje op....
    Het uwv betaalt mijn volledige salaris op dit moment dus ik vind het dan wel vaag dat als ik 2 uurtjes eerder weg wil, dan uren op moet nemen terwijl het uwv mijn dagloon betaalt.
    Dan had ik me toch net zo goed niet ziek hoeven melden en mijn compensatieuren op kunnen maken?
    Maar dat hebben we in overleg niet gedaan omdat mijn werkgever vond dat ik gewoon ziekgemeld moest worden.
    Ik wil de compensatieuren die ik nu nog overheb uit laten betalen omdat ze niet meemogen naar volgend jaar, maar dan moet ik ze niet steeds voor niets op zitten nemen als dat niet nodig is lijkt me.
    Kortom, ik wil best aangepast werk doen daar gaat het niet om, maar compensatie opnemen als ik dan eind van de dag wat eerder wegga? lijkt mij niet de bedoeling als je in de ziektewet loopt, ik ga morgen het uwv bellen en vragen wat zij hiervan zeggen. ik laat het jullie weten!! bedankt voor alle reacties...

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kan gedeeltelijk in de ziektewet zitten maar je hoeft bij ziekte NOOIT je eigen uren te betalen.
    Als je zwanger bent mag je al extra rust in lassen (zie arbowet). Stel dat je normaal 8 uur werkt. Je kan goed werken voor 6 uur per dag. Dan moet je voor 25% ziek gemeld worden. Dit hoef jij niet te betalen in welke vorm dan ook.

10. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik wil net zeggen
    ik werk voor 50 % in de zorg dus hoef maar 4 uurtjes te werken
    en als je 8 uurtjes werkt dan werk je voor 100% dus dan ben je in principe niet ziek

11. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het zit zo: je kunt je eigen werk niet meer doen, dus je baas heeft je ziek gemeld. Vanuit de poortwachterswet moeten jij en je baas op zoek gaan naar passend werk. Ook in je ziektewet. Het werk wat je verrricht moet je baas doorgeven aan het UWV. Die uren halen ze je dan uit de ziektewet. Al het tenminste valt in je eigenlijke werkzaamheden!

Het UWV heeft contact met jou en als die vinden dat je geen recht hebt op ziektegeld krijgt je baas dat ook niet.

Je kunt in je ziektewet, als je daar 100% inzit geen uren kwijt raken als je eerder naar huis gaat. Dat is grote onzin vanuit je baas. Moet je ook niet accepteren!

Ik had ook last van mijn bekken in de zwangerschap, en was voor 100% ziekgemeld. Ik kon mijn eigen werk niet meer doen, en zat op kantoor ipv aan het bed (verpleeghuis). Daardoor kreeg mijn baas 100% vergoed. Ik kon wel naar huis wanneer ik wilde.

12. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    @kindje2opkomst....
    Zoals ik het begrijp ben jij voor 100% ziekgemeld en krijgt jou baas 100% vergoeding van het uwv.
    Ik zit in dezelfde situatie. Ik werk in het speciaal onderwijs en ben sinds een aantal weken 100% ziekgemeld, op basis van de zwangerschap. Mijn werkgever krijgt 100% betaald via het uwv.
    Voor mij hebben ze een vervangster.
    Ik heb met de bedrijfsarts besproken 100% ziek te blijven, maar wel 3 dagen in de week 4uurtjes aanwezig te zijn, op een aantal voorwaarden:
    Ik mag mijn eigen tijd bepalen.
    Ik mag ten alle tijde afbellen.
    Ik mag weg wanneer ik dit wil, ook als dit binnen die 4u valt.
    Ik mag niet vast ingezet worden, collega's mogen niet op mij rekenen.

Omdat dit besproken is met de bedr.arts en ik 100% ziekgemeld sta, moest mijn werk dit wel oppakken.

Ben jij al bij een bedrijfsarts geweest?

Ik vind het overigens vreemd dat jij je overuren moet opnemen als je eerder weggaat, terwijl je 100% ziek gemeld bent.
    Volgens mij klopt dit niet, 100% ziek betekend dat jij je werk niet kan uitvoeren. Aangepast werk, op therapeutische basis, ja, dat kan, maar dan altijd nog in goed overleg en met de bedrijfsarts. Deze bepaald of jij aangepast werk aankan, deze bepaald ook voor hoeveel % jij aangepast werk op therapeutische basis aankan.

En de arbowet heeft hele duidelijke rechten voor de zwangere vrouw, zoals de extra pauzes, maar die hoef jij niet zelf te betalen, dit valt gewoon onder het werk, dus tijd van de werkgever.

Ik heb vlak voor mijn ziekmelding een verzoek tot extra pauzes ingediend,mijn werkgever moest dit nog uitzoeken! Hij kon er geen zinnig woord over zeggen.
    Na 2 weken had ik nog geen antwoord en ja, toen was het leed geschiedt, ik heb mij toen volledig ziek gemeld.

Ben benieuwd hoe het verder gaat!

13. kindje2opkomst

11 jun 2009
    57
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb vandaag een gesprek gehad met de leidinggevende.
    We hebben afgesproken dat ik 6 uur per dag boventallig aanwezig ben en dan aangepast werk doe.
    Als ik binnen die tijd weg zou willen dan mag dat.
    Dus al met al heb ik na een paar dagen me opwinden toch gekregen wat ik wilde en dubbel en dwars recht op heb...
    Het is me alleen wel echt zwaar tegengevallen dat ze het dan toch even proberen... maar goed.
    Ik had al wat uren ingeleverd toen ik nog niet zeker wist of ze gelijk had of niet, die heb ik teruggevraagd en gekregen HA!
    Dus, ben weer trots op mezelf en ga nog 2 weekjes rustig aan werken en dan volop genieten van mijn verlof!
    Bedankt allemaal voor de adviezen, 't heeft me erg gesterkt!!
    xxx

14. Lala87

Lala87 Bekend lid

16 jul 2008
    628
    0
    0
    Precies hetzelfde hier als bij jouw TS!!

Deel Deze Pagina