Hoeveel bloed heeft een zwangere vrouw?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Secretstar, 18 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Secretstar

Secretstar Actief lid

IK heb een vraagje. Hoeveel bloed heeft nu een (hoog) zwangere vrouw in haar lichaam
    Daar ik veel bloed ben verloren en dat was naar het schijnt meer dan de helft dat ik had maar dat is dus nooit in getallen uitgedrukt dus vandaar mijn vraag.
    Als dit niet juist staat verplaats het maar ;)

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je hebt ongeveer 5 liter bloed. Als je zwanger bent, maak je extra bloed bij, ong. 1,4 kilo (ik weet dus niet hoeveel liter dat is).

3. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Mijn VK had het deze week nog over 2 liter extra..

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik hoorde dat ik nu rond de 1,5 liter meer bloed in mn lichaam heb dan normaal, dus nu heb ik ipv 5 liter 6,5 liter bloed.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Het ligt eraan hoe zwaar je bent, hoeveel bloed je hebt. Bloedvolume is normaal gesproken ongeveer 7,5% van je lichaamsgewicht.
    Hoeveelheid bloed erbij in de zwangerschap is 1-2 liter. Zal ongetwijfelt ook te maken hebben met hoeveel je bent aangekomen tijdens de zwangerschap.

6. zogelukkig

Nee, bij zwangere vrouwen werkt dat niet zo. Een zwangere van 150 kilo krijgt geen 2x zo hoog bloedvolume tov een zwangere van 75 kilo. Het blijft gemiddeld 1,5 liter dat erbij komt. ;)

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat zeg ik ook niet. Goed lezen.

8. zogelukkig

Ik kan uitstekend lezen.
    Jij stelt dat het bijgekomen bloedvolume ongetwijfeld te maken heeft met hoeveel kilo's je aankomt tijdens je zwangerschap. Ik probeer alleen te verduidelijken dat iemand die 30 kilo aankomt geen 2 liter aan bloed erbij krijgt en iemand die niks aangekomen is die ene liter. Je krijgt er gemiddeld 1,5 liter bij, dat heeft niks te maken met hoeveel je aan bent gekomen, maar alles met de conditie van de vrucht.

9. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    feit blijft dat het bloedvolume een x percentage van het lichaamsgewicht is, dus op basis daar van zou je natuurlijk iets meer bloed kunnen krijgen als je veel aan komt. Er moet per slot van rekening ook meer lichaam van voedingsstoffen voorzien worden, maar dat verschil zou minimaal moeten zijn.

Afijn, back on topic. Ik geloof dat men in de regel aan houdt dat je 1 a 2 liter bloed er bij hebt in je zwangerschap.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Als je na je zwangerschap 30 kilo meer weegt dan voor je zwangerschap, zul je meer bloedvolume hebben gekregen, dan wanneer je maar 5 kilo zwaarder bent na de bevalling.
    Lijkt me logisch, maar jij bent de expert.

11. zogelukkig

Joepie!
    Ik snap niet waarom je zo geprikkeld doet Maka, we kunnen het er toch gewoon over hebben? Ik wist ook niet hoe het precies zat en van de week heeft de vk van mijn vriendin het me zo verteld, ik durf haar wel een expert te noemen hoor!
    Zullen we het erop houden dat het gemiddelde bloedvolume van de mens 5 liter is en dat je er gemiddeld 1,5 liter bij krijgt?

12. Secretstar

Secretstar Actief lid

Hmm pakweg een zes-zevental liter dus.
    Bedankt voor de antwoorden ;)

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

moest er wel om lachen dat jullie zo kibbelen
    maar ik dacht zelf
    iemand van zeg maar 300 kilo heeft meer bloed nodig dan iemand van 50 kilo? anders komen de bloedvaten/ haarvaten toch nergens meer, of heeft iedereen even veel bloedvaten ook al weeg je superzwaar? wel interessant

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat is helemaal niet logisch. Ik weet niet hoe het wel zit, maar dit is geen logica.

Deel Deze Pagina