Wie geeft er borstvoeding en heeft ook een speen voor de kleine? Ik weet dat het wordt afgeraden, maar ben benieuwd of er toch nog ervaringen zijn met borstvoeding en speen. Drinken ze dan minder? Hebben jullie problemen verder gehad met de borstvoeding? Wanneer ben je speen gaan gebruiken? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
zowel mijn zoon (okt 2007) en mijn dochter (mei 2012) krijgen volledig bv en een speentje. beiden kregen al in de kraamweek een speentje. ze hadden gewoon een grote zuigbehoefte en dus kregen ze speentje. tot nog toe reageren ze beiden daar hetzelfde op. ze gebruiken de speen maar zelden en dan ook maar heel kort. ik merk niet dat ze minder goed of anders drinken door het speentje. mijn dochtertje is nu 9,5 week en gebruikt denk ik 2x per week even een speentje om haar zuigbehoefte te stillen. meestal wil ze geen speentje en als ze het wel pakt dan spuugt ze het zelf na een paar minuten weet uit. mijn zoon heeft na week of 12 nooit meer speentje gehad (ook niet geduimd....tot zeer recent hij steeds meer met zijn vingers in zijn mond zit te sabbelen bij onrust en slaap). mijn dochter sabbelt nu al graag op haar duimpje maar kan die nog niet echt vinden (lol). het maakt hier trouwens niet uit welke vorm speen ze hebben de kers vorm of de dental. meen dat ze van kers zeggen dat het minder goed is voor de groei van hun gebit/kaak. doe wat je gevoel je ingeeft zou ik zeggen.
Ja hier ook een speentje, in de auto (vond hij niets) en rond een uur of 5 als hij huilerig werd. Was met 6/7 maanden ook van de ene op de andere dag over en toen nooit meer een speen gehad.
Hidde kreeg eerste maanden fles met afgekolfde melk en speen! Nu vollegdig live bv, maar wel met tepelhoedje, dus ik weet niet of dat dan anders is. Hij krijgt speen 's avonds of als hij jengelig is. Tegenwoordig heeft hij liever een duimpje...
hier ook bv en speen. voor als ze jengelig zijn, last hebben van het spugen en soms bij in slaap vallen. Soms gebruik ik de speen een dag veel, dan weer een paar dagen niet. Heel af en toe is het ook handig als ze nog even moeten wachten... omdat ik mijn bordje wil leeg eten, of net grote zus aandacht nodig heeft.
hier vanaf 3 weken bij beide kinderen, ze hadden vooral zuigbehoefte na hetd rinken, allebei snelle dirnkers...en alleen voor het inslaap komen gebruikt Of dus eventjes na de voeding, beide geen echte sterke zuigbehoefte maar vinden en vond het wel fijn om rustig te worden ofzo.. mn oudste had de eerste 5 weken erg pijn van relfux en krampen en die zoog er wel zn pijn mee af... mn jongste vind het nu af en toe fijn...leg hem eigenlijk zonder speen in bed, maar dan jengelt die na een tidjje dan geef ik het en is hij vertrokken, en heel snel erna spuugt i het uit... Beide hebben ze er altijd naast goed gedronken, wnat bij honger spugen ze het gewoon uit, ik geef het ook nooit "zomaar" omdat ze stil "moeten" zijn...maar gewoon als ik zie dat ze echt even willen zuigen...en haal de speen er ook vaak uit als hij bijna slaapt, bijv in mn armen... Leg ook wel es extra aan, maar beide willen ze de borst echta lleen als ze honger hebben/hadden Oudste tot 8 mnd speentje gehad
M had wel een speen en volledig bv. Ik weet niet meer wanneer ik met de speen ben gestart, vrij laat, dit omdat ze uitsluitend zuigend in slaap wilde vallen en mijn tepels dit niet trokken. Met een maand of 8 wilde ze geen speen meer. T had zn duim en volledig bv. Hier is hij zelf mee gestopt, ik denk voordat hij 6 maanden was. S heeft een speen en zo goed als volledig bv (krijgt heel soms een flesje poedermelk). Hij kreeg vanaf de eerste nacht een speen. Dit vanwege een enorme zuigbehoefte en woedend worden bij aanleggen aan de borst. Nu alleen bij in slaap vallen (overdag vrijwel altijd nodig, snachts zo goed als nooit)
Ja, mijn zoontje had ook een speentje naast de borstvoeding, vanaf een week of 3. Was nooit een probleem hoor, ik gaf het wel meestal direct na een voeding als hij nog zuigbehoefte had en haalde hem er op tijd weer uit, zodat ik geen honger ermee zou onderdrukken en die signalen zou missen.
Fabian gebruikt ook een speen naast de borstvoeding. De kraamhulp adviseerde me eerste te kijken hoe het aanhappen en drinken ging, en of dat ook goed bleef gaan. Toen dit zo bleek mocht ik een speentje geven. Tot nu toe nog geen last gehad van minder drinken of iets dergelijks. Hij komt aan als een ketter en doet het prima qua groei. Het is natuurlijk per baby verschillend maar je merkt al moeder vanzelf of je er goed aan doet of niet. Succes!