Ik sta inmiddels een beetje op het punt op te geven met het proberen bv te geven. Ik kom er namelijk niet meer uit, ik weet niet hoe ik het nog kan laten slagen Mijn dochter is 4 weken te vroeg geboren, en heeft dus de eerste week niet bij mij doorgebracht. In het ziekenhuis lag zij op de kinderafdeling en ik op de verpleegafdeling. Ze hebben er direct na de geboorte dan ook een fles ingestopt en van mijn idee dat ze eerst bij mij zou (proberen te) drinken is niks terecht gekomen. Ik ben in het ziekenhuis wel meteen gestart met kolven. Dit deed ik ook 's nachts om de 2 uur. Mijn productie is daardoor wel goed op gang gekomen. In die eerste week is er niet echt actief wat gebeurd aan borstvoeding. Ik heb het zelf geprobeerd, maar ze mocht niet te lang uit de couveuse, en ik het is me daar maar een paar keer gelukt dat ik haar goed aangelegd kreeg en ze dronk. Maar ondanks dat ze dus telkens de fles kreeg, lukte het dus wel een paar keer! In de de tijd erna ben ik super geholpen door mijn kraamhulp. Zij hielp mij met het aanleggen, wat niet altijd lukte, maar elke dag wel een paar keer wel. Mijn dochter dronk dan alleen niet erg krachtig, waarschijnlijk omdat ze dat nog niet kon doordat ze te vroeg geboren is. Ze viel al heel snel in slaap, en echt wakker werd ze dan niet wat je ook deed. Maar goed, het ging elke dag wat vooruit. Tot afgelopen vrijdag. Toen begon ze gigantisch veel te spugen. Het kwam er in bogen uit, en het hield ook niet op. We hielden haar al rechtop tot aan de volgende voeding, maar dan nog spuugde ze constant door. Zaterdag werd ze ook erg bleek en haar temperatuur was ineens veel lager, dus besloten we toch de hap te bellen. Daar gekomen vonden ze het nodig dat we naar de kinderarts in het ziekenhuis waar ze al bekend was gingen. De kinderarts heeft haar onderzocht en kon niks vinden. De kinderarts dacht aan overvoeding omdat ze die dag heel goed bij mij had gedronken, en ze waarschijnlijk nu ze zoveel helderder was maar door bleef drinken. Ze kreeg dus teveel binnen, en dat kwam er dan telkens weer uit. Omdat ze er zelf ook echt last van had, heb ik haar vanaf zondag gekolfde melk in een flesje gegeven de dagen er na. Ze kreeg toch al naast de bv de fles. Nu kon ik bijhouden hoeveel ze dan binnen kreeg. En inderdaad bleef ze happen na een toch wel flinke fles te hebben gedronken. Maar het spugen werd veel minder, en ze werd ook veel vrolijker. Gisteren durfde ik het weer aan om haar gewoon weer de borst te geven. Maar nu wil het echt niet meer. Ze hapt wel, maar ze gaat niet zuigen. In wat voor positie ik het ook probeer, hoe ik het ook doe, ze wil niet meer drinken. Op een gegeven moment geeft ze nu zelf ook op. Dan doet ze haar mond gewoon niet meer open. Ik wilde echt zo graag bv geven. En de keren dat het lukte vond ik het ook echt geweldig. Ik was zo blij dat het steeds beter ging, en ze steeds vaker wel krachtig dronk en goed hapte. Maar nu merk ik dat ik behoorlijk gefrustreerd raak. Het is sinds gisteren nog geen enkele keer gelukt, en ik ben bang dat ik het nu zelf helemaal verpest heb, omdat ik haar niet meer durfde aan te leggen. Ik ben er vreselijk verdrietig om, en ik weet niet goed meer wat te doen. Is het nu voorbij? Of kan het nog goed komen? Hoe kan ik er voor zorgen dat ze na het aanhappen weer gaat zuigen? Kan ze het nu verleerd zijn? Ik hoop dat iemand me kan helpen..
Ik zou een goede lactatiekundige inschakelen Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding succes!
Allereerst gefeliciteerd met Hannah! Wat vervelend dat het allemaal zo gelopen is! Heb je veel stuwing/melk/sterke tsr? Dan zou je voordat je aanlegt even met de hand de eerste stroom af kunnen kolven. Die kan je opvangen in een bekertje of weg laten lopen, wat jij wilt. En blijven proberen! Vlak na het wakker worden is ze wsl het allertst. Omdat ze heeft gedronken kán ze het wel, dus haar aanhaptechniek is wsl goed. Ik zou dus eerst de borst aanbieden en pas later de fles. En even een lacatatiekundige bellen als het niet gaat.
Jeetje allereerst wat een verhaal zeg. En wat knap dat je zo doorgezet hebt ! Ik weet hoe frustrerend het is als je kleintje niet wil drinken. Mijn zoontje was de eerste dagen nogal versuft van de hele bevalling en deed precies hetzelfde als jou meisje eerst ook deed. Wel aanhappen maar niet zo krachtig drinken, omdat hij gewoon nog niet sterk genoeg was. Dat uiten zich dan in frustratie van beide kanten. Hij omdat hij wel wilde drinken maar gewoon de kracht niet had, en mij omdat hij zo gefrustreerd was. Toen mijn productie eindelijk op gang was, moest hij nu nog leren dat hij moest werken voor zn eten. Wat ik dan wel eens deed als hij in slaap viel over zn wangetje wrijven of onder zn voetjes kietelen. Dan begon hij weer te drinken. Mijn tante heeft alle 3 haar kinderen BV gegeven en gaf als tip eerst wat melk op je tepel te smeren. Je zou ook kunnen proberen als je aangehapt heeft wat melk in haar mondje te laten lopen door compressie toe te passen. Dan proeft ze misschien ow dat is eten. Hopelijk heb je er wat aan. Heel veel succes !!
Probeer door te zetten! Wij hebben in dezelfde situatie gezeten, 6 weken te vroeg en niet kunnen drinken. Steeds geprobeerd, maar de eerste weken kreeg hij weinig binnen met drinken bij mij. Toen besloten om een week of 2 volledig te kolven zodat hij en ik rust kregen. En met 2-3 maanden ging het opeens goed! Nog een paar weken in de nacht een flesje, maar met 4 maanden dronk hij alles bij mij, en nog steeds! Dat ze nu even niet wil zegt echt niks. Ik heb zo vaak een huilend kind aan de borst gehad... Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken, ik was ook wanhopig, maar ben blijven proberen. Leg haar gewoon elke dag een keer aan, dat ze het gevoel van je borst houdt en verder even kolven, er komt echt een dag dat ze gaat drinken!
Hoe werkt dat dan met een lactatiekundige? Komt die kijken wat je eventueel verkeerd doet? En De assistente van de verloskundigenpraktijk waar ik voor de overdracht naar de gyn liep is volgens mij ook lactatiekundige, misschien dat ik hun om advies kan vragen dan. Ik heb rechts een sterker tsr dan links, maar links lukt het beter met aanleggen. Daar drinkt (of dronk ) ze het liefst. Ze kan inderdaad zelf best heel goed happen, alleen moet ze daarna gaan zuigen en dat doet ze dus niet meer. Maar ik weet dat ze het kan, en ik weet ook dat ik het kan, anders was het eerder niet gelukt. Ik leg haar inderdaad aan als ze net wakker is. En als ze dan nog moe is dan verschoon ik haar eerst. Ze is nu ook wel alert en wakker alleen geeft ze het na een paar keer happen en niet zuigen zelf al op. Dan gaat ze slapen, of gewoon om haar heen kijken met haar mond potdicht. Ik wrijf inderdaad ook over haar voetjes, of haar wangetjes. En ik laat ook wat melk lopen als ze de tepel wel in haar mond heeft. Maar dat maakt allemaal niks uit. Ze is denk ik gewoon verwend met de fles, daar hoeft ze helemaal niks voor te doen natuurlijk. Het is ook inderdaad heel frustrerend. Ik blijf rustig maar eigenlijk ben ik wanhopig. Ik doe zo mijn best, en wil het ook zo graag. Misschien te graag, dat ze merkt dat ik onrustig en verdrietig word als het weer niet lukt. Maar het is nog het aller vervelendst dat ik het zelf verpest heb omdat ik zo bang was voor het spugen dat ik niet meer durfde. Echt zo stom! Ik blijf in ieder geval aanleggen, of hoe je het nu nog kunt noemen. Want ze doet alleen haar mondje open, meer is het niet. Ik begrijp van jullie in ieder geval dat het toch nog goed zou kunnen komen. Ik hoop echt heel erg dat het me lukt. Bedankt voor jullie reacties!
Mijn tip is inderdaad ook te blijven doorgaan. Als 1 van de verloskundigen ook lactatiekundige is dan zeker daar even mee contact opnemen. Je doet het goed door continu steeds aan te leggen. Het wordt eigenlijk aangeraden om pas van week 5/6 een flesje te geven aan bv baby's. Evt extra voeding na de borst kun je dan via fingerfeeding of cupje geven. Wat voor een speen heb je op de fles zitten? Ga er vanuit dat dit een fase is en heb vertrouwen! Heel veel success.
Zat je bij Kollum? Zou idd ook een lk raadplegen. Die kijkt en denkt met je mee. Misschien is een borstvoedingshulpset iets?
Volgens mij heb je genoeg melk, dus ik bedoel gewoon aanleggen. Maar als een moeder weinig of geen melk maakt kan de bijvoeding ook met een slangetje via de borstngegevn worden.
Jeetje Danip wat vind ik dit rot om te lezen meis toch! Ik ga met de rest mee, lactatirkundige inschakelen. Je kunt misschien via je verlos of gyn of kraamcentrum aan een telefoonnummer komen van n lactatirkundige in de buurt? En niet zomaar opgeven meid, je kunt t wel! K vind t zo jammer om te horen dat ziekenhuizen soms wel erg makkelijk zijn met de fles. Ipv naar de wensen te vragen van de moeder. N hele dikke knuffel!
Taliada, hier werd geadviseerd om als de baby goed aanhapt en drinkt te beginnen met introduceren van gekolfde melk in n flesje. Zowel mn kraamhulp adviseerde dit als de wijkverpleegkundige daarstraks. Ikzelf ben er n beetje huiverig voor hoor. Heb t dus nog niet gedaan.
@ Taliada: Dat ze al de fles heeft gehad in het ziekenhuis vind ik ook heel jammer. Volgens mij, maar ik mis ook wel wat details, hebben ze zelfs meteen na de bevalling toen ik werd gehecht al een fles gegeven. En daarna moest ze ineens snel naar de kinderafdeling, waar ik er helemaal niet meer wat over kon zeggen. Ze heeft naast de flesvoeding ook een sonde gehad de eerste dagen. Dus door de valse start en omdat het mij niet zo goed ging is er van alles gebeurd wat achteraf heel jammer is. Ik heb een difrax s-fles met de standaard speen. Ik had verschillende flessen maar uit deze drinkt ze op een rustig tempo. Ik had ook een chicco fles die dan zou lijken op een tepel, maar die duwt ze steeds weg. @ Red: ja inderdaad in Kollum (hoe weet je dat? Doordat de assistent lactatiekundige is?) @ Dirksmama: Dus gewoon alleen de borst aanbieden? Maar ik weet niet hoe ik dat zou moeten doen. Na een poosje houdt ze gewoon helemaal op met proberen, of wordt ze super gefrustreerd. Dan krijgt ze toch helemaal geen melk meer binnen? Ik heb volgens mij inderdaad wel gewoon meer dan genoeg, dat is het probleem niet. @ Myse: dank je wel voor de knuffel. Vind het ook heel rot dat het allemaal zo buiten mij om is gegaan. Maar het leek daarna toch goed te gaan. En ze zijn inderdaad erg makkelijk in het ziekenhuis met de fles. Erg jammer! En dat terwijl ik wel van te voren had aangegeven heel graag bv te gaan geven. En ik zou haar ook direct na de geboorte zelf laten zoeken en zelf voeden. Maar door alle gedoe rondom haar geboorte is alles langs me heen gegaan, en misschien kon het ook wel niet anders. Ik zie trouwens dat jij ook inmiddels bevallen bent! Gefeliciteerd! En ook met precies 36 weken zie ik, dat is toevallig! Hoe gaat het met jullie?
Waarom hebben ze meteen na de bevalling een fles gegeven? Ik vind dat altijd zo respectloos (tenzij het erg nodig was natuurlijk!). Wat was de reden dat je met 36 weken bent bevallen?
Ik ben met 36 weken ingeleid i.v.m. pre-eclampsie. Het ging steeds slechter met mij, en dus is er de zaterdags besloten dat ik zondag zou worden ingeleid. Hannah is gekomen met de vacuumpomp, en daar heeft ze erg last van gehad. Ze hield daardoor geen voeding binnen en daarom kreeg ze een sonde. Maar waarom ze niet met mij hebben overlegd weet ik niet, dat ben ik van plan te vragen tijdens mijn afspraak met de gyn over 2 weken.
Heftig zeg! Ik heb ook PE gehad. Bij 36 weken ingeleid en zoontje werd met 37 weken geboren. Die heeft ook bijvoeding gehad in een cupje, maar pas na 24 uur, toen hij heel erg afgevallen was en dorstkoorts kreeg, geel ging zien en ging fladderen, het moest dus wel! (ik heb uiteindelijk een spoedks gehad en had nog geen melk).
Hey Danip, ja k ben idd ook met 36 weken bevallen. Hetzij natuurlijk. Meneer wilde er gewoon uit Verhaal staat ergens in t haaktopic. T ging hier itt jou super en mocht de volgende dag naar huis. Was voorbereid op couveuse en blijven masr dat is dus niet standaard meer hier. Hij had n goede start, dronk goed en ik had t geluk de ervaring van 2 te hebben, waardoor de verpleging gezegd heeft die kan dat wel aan. Maar goed ik vind t n beetje dubbel in berhelijking met jouw verhaal. Maar nooit zomaar opgeven, daar heb ik bij Sem heel veel spijt van gehad. Is fingerfeeden icm borst aanbieden geen optie? K weet t niet zeker, als anderen zeggen nee, hou dan daar aan vast. Gewoon morgen even naar een lactatiekundige bellen. Evt LLL of n andere bv organisatie?
@danip, haha ja. Weet alleen niet of zij nog werkt als lactatiekundige. Ik heb laatst eentje in Leek gebeld. Hapt ze nog wel? Ik heb in mn werk een kindje wat de borst weigerde met een tepelhoedje aan de borst gekregen en die later weer afgebouwd maar is wel het beste om het onder begeleiding te doen. Hier loopt mn tepelhoedje vaak al vol voor ze eraan ligt dus dan heeft ze ook gelijk melk.
@ Myse, het is beter om even te wachten ivm tepel/speen verwarring. Het is idd belangrijk dat de baby goed aanhapt en drinkt voordat je een fles gaat oefenen. Begin ook met 20/30 cc en geef dan voor de rest de borst. Het wordt ook aangeraden om een speen te kiezen waarbij je baby hetzelfde moet doen als aan de borst (zoals Calma en Breastflow). Danip, misschien is het een idee om met zo'n soort fles te voeden om zoveel mogelijk fles/tepel verwarring te voorkomen.