Ik heb een juist antwoord gevonden, het kan geen kwaad om een mammogram te laten doen als je nog borstvoeding geeft, maar het resultaat kan onbetrouwbaar zijn omwille van de grote hoeveelheid vocht in de borst. Misschien is het best eens te overleggen met een arts.
Ik heb geen idee hoe pijnlijk het is, denk alleen dat de melk alle kanten op gaat. Gewoon benieuwd of iemand dit weet.
OH oké, en je mag daarna ook gewoon weer voeden? Dus je hoeft niet 48 te kolven en het weg te gooien?
http://www.borstvoeding.com/problemen/m ... ing-2.html Bij borstproblemen staat een stukje over de mammogram.
Neen, het is niet schadelijk, je mag normaal gewoon weer voeden. Mijn eerste antwoord komt van een prof van het universitair ziekenhuis in Gent en staat op een site over borstkanker. Een mammogram kan behoorlijk pijnlijk zijn. Denk trouwens ook dat de melk alle kanten op gaat.
Heb er ook eens gehad en was idd geen pretje(gaf toen nog geen bv)denk ook dat die melk er niet in blijft
Lijkt me ook dat je zorgt dat je net voor de mammogram zorgt dat je borsten zo leeg mogelijk zijn. Bij kleine borsten kan er ook vaak een echo gemaakt worden, dus is een mammografie dan niet eens nodig...
Toen bij mij een mammogram niet lukte omdat mijn borsten nog te "compact" waren (vele jaren geleden ) zeiden ze nou ja dan kijken we wel met een echo. Dat schijnt prima te kunnen het is alleen kostbaarder en tijdrovender. Wanneer het moet zou ik vragen of ze via een echo willen kijken bij je.
Hier iemand met (helaas) veel mammo-ervaring... Ik sta al jaren onder strenge controle bij de chirurg (3x per jaar). Voor ik zwanger werd heb ik met hem besproken hoe de controles in periode van zwangerschap en bv zouden moeten gaan. Hij gaf aan dat in die tijd de borsten heel moeilijk te controleren zijn vanwege de veranderingen in de borsten (klierweefsel). Zijn advies bij mij was om in deze tijd de controles niet te laten plaatsvinden. Zodra alles weer 'rustig' is moet ik terugkomen (en als ik me voor die tijd zorgen maak natuurlijk). Overigens werkt het geven van bv preventief; het risico op borstkanker wordt verkleind (ik voed nu in totaal al bijna 4 jaar ). Wat betreft een echo: een echo wordt in mijn geval alleen toegepast als ze op de mammo iets 'verdachts' hebben gezien. Als screening is een echo eigenlijk niet betrouwbaar. Ik had die optie nl ook nog voorgelegd aan de chirurg voor de periode van zwangerschap, maar dat had geen enkel nut... Ik praat natuurlijk alleen maar vanuit m'n eigen ervaring, maar misschien kun je er wat mee. Als je klachten hebt of twijfels zou ik altijd DIRECT aan de bel trekken!
Dat is vervelend, bij mij konden ze toen aan de hand van de echo het gelukkig goedaardige knobbeltje zien en direct operatief verwijderen.