Hoeveel borstvoeding momenten hebben jullie omstreeks 6 maand?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Marloes89, Sep 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik zat rond de 7 of 8 voedingen toen ze zes maanden was. Ik vond dat niet te veel, ieder kind is anders en mijn dochter deed het daar goed op. Toen ze net geboren was dronk ze 10-12 keer per dag. Ze dronk daarnaast geen ander drinken, soms een beetje water uit een bekertje om te oefenen. Maar voor het jaar hoeven ze geen ander vocht. Hier pas met bijvoeden gestart toen ze 5,5 maand was en toen was ze er nog niet echt aan toe. Dus dat is een hele andere situatie als bij jou waar je kindje al redelijk goed vaste voeding eet.

Mijn dochter drinkt nog steeds aan de borst, momenteel 3-4 keer per dag. Ik wil haar in principe zelf laten stoppen, wanneer ze eraan toe is. Maar wanneer ze twee jaar is, zal ik er wel een beetje op aan proberen te sturen.

Je moet natuurlijk doen waar jij je prettig bij voelt. Maar het is dus niet nodig dat je borstvoeding vervangt met ander vocht. En je hoeft ook zeker nog niet af te bouwen, als jij je prettig voelt bij vier voedingen en hij er ook tevreden mee is. Ze gaan vanzelf minder borstvoeding nemen als de bijvoeding beter gaat. Fijne van borstvoeding is dat je er nooit teveel van kan geven.

2. janny

janny Actief lid

May 29, 2010
    335
    47
    28
    Ik ga door met voeden tot ze zelf aangeven niet meer te willen. Tot een jaar hebben ze allebei niets anders gedronken dan borstvoeding, per dag verschillend hoe vaak. Oudste heeft nu wel vaste momenten max 3x.

Als jou kindje al lange tijd 4x per dag drinkt, en goed groeit heb je waarschijnlijk een grote opslagcapaciteit, dat is voor iedereen anders. Veel vrouwen redden het niet met 4 voedingen. Door actief af te bouwen loopt je productie terug. Voorlopig is melk nog de belangrijkste voeding voor je kindje, minder voedingen betekend niet dat je kindje per voeding meer gaat drinken, vaak wordt het dan juist minder per voeding. Als je zelf niet actief afbouwt is de kans het grootst dat je nog een tijdje kunt blijven voeden. Het is net wat je zelf wilt. Voorlopig heeft je kindje nog wel borstvoeding of kunstvoeding nodig om te groeien.

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Ik heb haar zelf laten aangeven wanneer ze wilde stoppen, en dat was met 2,5 jaar.

4. Margha

Margha Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    1,950
    25
    48
    Hier zat ik dacht ik op 6 voedingen met 6 maanden.

5. bananarama

bananarama Actief lid

Apr 16, 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laat me je eerst vragen: WIL je borstvoeding gaan afbouwen nu? Want dat is me niet helemaal helder (omdat je zelf de opmerking plaatste 'wat als je tot een jaar wilt voeden'). Mocht je tot een jaar willen voeden, dan zou ik gewoon de borstvoeding weer wat op gaan bouwen ipv kunstvoeding geven natuurlijk ;) Dit helpt je productie die laatste maanden te overbruggen.

Heeft het cb je serieus gezegd dat je rustig de melk kon gaan vervangen door vast voedsel? Want dat zou toch echt wel een grof schandaal zijn! Kv kindjes krijgen toch ook 'opvolgmelk' en krijgen pas na 1 jaar 'gewone' melk. Er zitten dus voedingsstoffen in die ze gewoon nodig hebben!

Voor jou of voor je kindje? Voor jou.. tja.. geen idee of je productie dat trekt. En wat betreft je kindje, dan zou je even moeten zoeken naar de melk/zuivelbehoefte van een kindje van dit gewicht/deze leeftijd!

6. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Hier met 6 maanden rond de 7 voedingen per dag en soms meer. Heel normaal. Op bureau vertelde ik bij dochter 2 en 3 nooit hoeveel voedingen ik gaf. Had geen zin in commentaar daar op.
    Bij de eerste helaas wel gedaan en dat was toch echt te veel. Afbouwen moest ik.
    Dat is echt onzin er moet helemaal niets. Toen ze brood en warme maaltijden gingen eten werden de voedingen vanzelf wat minder.

7. Marloes89

Marloes89 Actief lid

Sep 13, 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Heb weer een mail van het consultatiebureau:

Drie keer borstvoeding naast genoeg fruit,warm eten en brood en een toetje van Yoghurt is prima . Een kindje van 6 maanden moet juist meer ander eten krijgen .

Je hebt toch ook een voedingslijst via het consultatiebureau gekregen?

Daar kun je ook alles over de voeding lezen .

Wat ook een idee is om naar het inloopuurtje van jouw consultatiebureau te gaan dan kan de verpleegkundige daar je zoon zien en het nogmaals met jou door spreken.

Je zoon krijgt voldoende Borstvoeding naast de ander voeding ook als je Flesvoeding zou geven hoeft je met 6 maand ook maar 600 ml maximaalte geven.

Ik heb ook een lactatiekundige gebeld. Zij vertelde dat het erg afhankelijk is van het kind en van de productie.
    Sem kreeg bij elke voeding c.a 150-200 ml borstvoeding binnen dus het was niet nodig om hem vaker te laten drinken. Met drie voedingen perdag kwam hij net aan zijn zuivel. Maar ze zei als ik langer door wou gaan met voeden dat ik dan beter bij de boterham nog een keer kon aanleggen.

De reden dat sem hier genoeg aan heeft komt omdat hij al ruim twee maand bijvoeding eet en ook goed.
    Ik ga dus weer terug naar 4 voedingen, dat past het best bij de rest van zijn eet schema.

Tot welke leeftijd hebben ze nog echt borstvoeding/kunstvoeding nodig?

8. Smikkel

Smikkel Actief lid

Mar 25, 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier toch wel minimaal 7 voedingen per dag nog. Jongste dochter is nu 5,5 maand oud. Soms misschien ook wel 10 voedingen, ik hou het niet echt bij maar ze drinkt vaak en kort. Al vanaf het begin zo.
    Ben ook nog niet begonnen met bijvoeding, misschien dat het dan weer anders wordt...

9. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Tot minimaal een jaar,als je onder het jaar geen borstvoeding (meer) geeft geef je flesvoeding en na een jaar mag je ook koemelk geven. Borstvoeding zovaak en zolang jij en je kindje het fijn vinden.
    Hier bij de oudste tot 1 jaar gemiddeld 6a8 x gevoed. Bij het slapen en voor het eten van hapjes. Rond het jaar wisselde dat om naar eerst eten en dan drinken. Na 14. Maanden dronk ze nog 3a 4 x (bij het opstaan en voor het slapen) en dat is gelijkelijk minder geworden.toen ze niet meer wilde drinken is ze heel snel van 2 naar 1 naar niks gegaan.

10. Marloes89

Marloes89 Actief lid

Sep 13, 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Even voor de duidelijkheid: ik wil niet afbouwen
    Wil zo lang mogelijk doorgaan met borstvoeding.
    Ik gaf al vanaf een maand of 3/4 4x perdag borstvoeding zonder bijvoeding.
    Hij kreeg bij elke voeding genoeg binnen en had geen behoefte meer te drinken.

Ik dacht dan doe ik nu een paar weken 3 x perdag en dan 2x en 1x tot een jaar en dan ga ik daar nog ff mee verder.
    Bij het consultatiebureau zeiden ze ook dat hij nou al gewone melk mocht.

Het is me nou allemaal een stuk duidelijker!
    Bedankt dames

11. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Gewone melk is nu echt nog af te raden, pas vanaf 9 maanden koemelk en dan niet te veel zuivel dus niet en melk en toetje en brinta bijv.

Ik zou nu gewoon stoppen met water of diksap en op die momenten de borst weer geven en dan vanaf een maand of 10 pas echt af gaan bouwen.
    Terug naar 4 of als dat kan 5 voedingen en echt langer wachten met afbouwen als je het een jaar vol wilt houden.

Hoe vervelend het ook klinkt wat het CB verteld is allemaal onzin, allemaal gebaseerd op wat ze weten over flesvoeding.
    En heel eerlijk de meeste moeders geven na 6 maanden geen borstvoeding meer dus daar hebben ze vrijwel geen verstand van.
    Alle vocht buiten moedermelk is op dit moment overbodig dus ook gewoon echt niet meer geven, geen water, geen melk en geen pyjamapapjes o.i.d.

12. Marloes89

Marloes89 Actief lid

Sep 13, 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Ik ga weer terug naar 4. Daar had hij vanaf kleins afaan genoeg aan dus daar ga ik nou dan niet ineens boven zitten
    De reden dat ik ben begonnen met water en diksap is dat sem last heeft met poepen en dus veeel meer vocht nodig had. Hy krijgt eem fles diksap over de dag verdeeld.

Maar ik weet genoeg nou. Ga gewoon voor de boterham nog een keer voeden en dan is het goed.

Bedankt voor de info

13. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Dan is juist die borstvoeding goed voor zijn spijsvertering.

Maar hopelijk kunnen jullie voorlopig nog lekker genieten van de borstvoeding!

14. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Mijn zoontje is ruim 5,5 maand. Het aantal keer borstvoeding verschilt of ik werk, of dat hij alles live kan drinken.

Als ik werk krijgt hij 6x borstvoeding + 1 groentehapje:
    7.30 uur live borstvoeding
    11.00 uur 220ml fles borstvoeding
    14.00 uur groente hapje, ongeveer 65 gram
    15.00 uur 220 ml fles borstvoeding
    17.30 uur live borstvoeding
    19.30 uur live borstvoeding
    22.30 uur live borstvoeding

In het weekend of met vakanties kan ik alles live voeden. Dan drinkt hij 1 tot 2x extra per dag. Dus in totaal 7 tot 8x per dag.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met 6 maanden vier tot vijf voedingen. Soms 6

rond 8:00

rond 12:00

rond 16:00

rond 20:00

en soms dan eentje tussendoor voor het slapen gaan (rond 10:00 of 13:00)
    Wel at mijn kleine man ook toen al aardig wat (we zijn begonnen net even na 5 maanden maar hij begreep het al heel snel en vond en vindt vaste voeding helemaal geweldig)

16. Marloes89

Marloes89 Actief lid

Sep 13, 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel

Hier presies hetzelfde schema, alleen eet sem al veel bijvoeding!

17. Klein

Klein Fanatiek lid

Jan 4, 2009
    1,405
    1
    0
    hier 3x borstvoeding, daarnaast fruit en warme maaltijd. Soms borstvoeding als toetje na de warme maaltijd.
    Ik heb zoonlief geprobeerd extra aan te leggen maar hij weigert dan gewoon. Hij drinkt liever 3x veel als steeds een beetje. Als hij soms een fles borstvoeding krijgt drinkt hij ook in 1x 250cc op.

Maar ik herken je verhaal over consultatiebureau, ze hebben totaal geen ervaring met borstvoeding op langere termijn. Vragenlijsten en gesprekken zijn allemaal uitgegaan van kunstvoeding kinderen. Heel irritant!
    Ik zou zeggen, gewoon je kindje volgen!

18. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Je moet borstvoeding helemaal niet afbouwen, tenzij je wil stoppen.
    Verder is het eigenlijk gewoon naar de behoefte van je kindje. Die weet wel hoe vaak hij of zij nog wat wil hebben.
    Ik ben hier met 6 mnd begonnen met vaste voeding aanbieden a la Rapley. Dan kan je echt nog niet gelijk voedingen gaan weglaten. In het begin krijgen kindjes dan vaak nog niet zoveel vaste voeding binnen. Maar als jij met 4 maanden met potjes bent begonnen is dat vast anders.

Ik voed nog steeds volledig op verzoek. En hoe vaak hij komt... ik heb geen idee. Als ie trek heeft. Overdag niet zo vaak. Dan is hij te druk met andere dingen. Hij haalt het 's nachts vaak in. Voor ons werkt dat prima.

Wat betreft het consultatiebureau.. mijn ervaring en die van velen, is dat ze niet zo heel veel verstand hebben van borstvoeding. Dan kan je beter een lactatiekundige vragen.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geef je dan niet voor je iets te eten geeft eerst een borst?
    Jouw melk bevat spijsverteringsenzymen die je kind zelf nog niet zo goed maken kan. Daarom is het het beste om de eerste maanden dat je vast voedsel geeft vlak voor een maaltijd eerst een borst te geven (en de andere borst als toetje). Je kind verteert de bijvoeding dan veel gemakkelijker, heeft minder kans op verstopping of kramp en haalt uit kleinere porties vast voedsel meer voeding.

Voor een kind van 6 maanden is 4 a 5 borstvoedingen eigenlijk wel het minimum hoor!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dit is een antwoord dat uitgaat van kunstvoeding. Daarvan ga je na 6 maanden inderdaad minder geven. Bij borstvoeding laat je het veel meer aan je kind over, maar met 6 maanden is het het beste om op ongeveer 4 voedingen per dag te zitten. Mag ook stukken meer zijn. Met een maand of 8 is rond de 3 mooi als je rond een jaar op 2 voedingen wilt zitten.
    Mijn kinderen dronken toen ze 1 en 2 jaar waren overigens veel vaker hoor! ;)

Share This Page