Hier een verdrietige moeder die echt in haar hoofd had een jaar borstvoeding te gaan geven. Maar het gaat er erg op lijken dat ik niet verder kom dan de 7 maanden. Het viel me de laatste dagen al op dat onze jongste ontevreden was. Vandaag was het happen en loslaten en niet meer willen drinken. Nu is het normaal als ik met de hand kolf dat het er uit spuit en nu helemaal niets een druppeltje. Ik ben hier erg verdrietig om want ik wil nog helemaal niet stoppen, dus mijn eerste huilbui is al geweest en nu ben ik aan het bedenken hoe ik het aan moet pakken om het weer op gang te krijgen. Ik zal nu eerst maar flesvoeding gaan halen omdat hij toch wat binnen moet krijgen. Hebben jullie nog tips/adviezen om het weer op gang te brengen. Moet wel zeggen dat ik erg weinig slaap omdat hij zo onrustig is 's nachts en een druk gezin die combinatie is natuurlijk niet echt geweldig Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Van de ene op de andere dag?! Dat lijkt me wel heel plotseling en eerlijk gezegd niet waarschijnlijk dat borstvoeding zo van de ene op de andere dag "opdroogt" na meer dan 6 maanden volledig voeden. Maar ik geef toe dat het wel vreemd is. Het klinkt alsof je geen toeschietreflex hebt gehad (en normaal wel altijd een sterke tsr had) tijdens het met de hand kolven. Was dat zonder kolf en alleen met de hand? Heb je al eens een handkolf geprobeerd of beter nog een elektrische kolf? En dan echt rustig kolven en intussen naar je kindje kijken, of naar een foto van je kindje, of desnoods naar een ontspannend filmpje op de ipad? Veel vrouwen kolven na een maand of 6 moeilijker dan daarvoor, het lijkt wel alsof de borst zich minder makkelijk laat "foppen" door het kille plastic van een kolf. Maar van heel makkelijk kolven naar helemaal niet kolven in een paar dagen, dat klinkt wel als een heel grote overgang. Weet je zeker dat je kindje niets binnen krijgt? Als je besluit kunstvoeding te halen, zorg dan dat je iedere keer goed kolft als hij het krijgt, liefst met een goede elektrische kolf. Verder hoop ik dat andere mensen die dit lezen meer kunnen bijdragen dan ik, want eerlijk gezegd kom ik niet verder dan dit. Hopelijk helpt het toch een beetje.
vervelend zeg dat je je zo rot voelt! Hoe gaat het nu? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je ineens geen melk meer hebt, een kindje kan vaak veel meer uit de borst halen dan je kunt kolven en als je gespannen bent is kolven ook een stuk lastiger. Weet je zeker dat je productie te laag is? of kunnen er ook andere redenen zijn voor de onrust, bijv doorkomende tandjes? Je productie kan natuurlijk wel teruggelopen zijn, maar er zijn wel mogelijkheden om die dan weer te verhogen. Hoe vaak voedt je normaal gesproken ongeveer? Plast je zoontje nog voldoende? Kan het zo zijn dat je ongesteld moet worden? dat kan voor een flinke dip zorgen. Om je productie te verhogen is het belangrijk om vaak aan te leggen, je kunt meerdere borsten per keer geven (dus blijven wisselen). Pas je borstcompressie toe? Zelf proberen zoveel mogelijk rust te nemen, al snap ik dat dat lastig is. Voldoende eten en zeker voldoende drinken. Natuurlijk moet je zoontje wat binnen krijgen, maar als je kunstvoeding bij gaat geven zal hij niet extra om borstvoeding vragen en gaat je productie ook niet omhoog. Mocht je wel wat kunstvoeding geven dan zou ik niet teveel doen en zelf kolven, ook al kolf je misschien niet veel je stimuleert wel tot het aanmaken van meer melk.
Misschien kan je bij de ha vragen om oxytocine neusspray. Dat hormoon zorgt voor een tsr, misschien dat dat helpt met kolven?
Het is niet volledig weg, maar de laatste dagen/weken leek het al wel minder te worden. Vanmiddag heeft hij wel weer rustig gedronken dus wat het geweest is, al heeft hij niet genoeg want na de borstvoeding gaat er nog 130cc aan flesvoeding in en dat terwijl het geen grote drinker is, dus hij heeft wel te weinig helaas. Ik leg hem nu voordat hij flesvoeding krijgt aan en laat hem een tijd drinken/sabbelen, in de hoop dat mijn productie hoger wordt.
heb trouwens mijn andere 2 jongens 2 jaar gegeven en de meiden 9 en 7 maanden en nooit problemen gehad. Ja bij de jongste terugloop van de borstvoeding doordat ze volgende ka tekort kreeg en flesvoeding bij moest geven dat was funest voor de borstvoeding. Maar ik denk dat ik mijn productie wel weer omhoog kan proberen te krijgen door te kolven en veel aan te leggen We gaan ervoor.
Wat vervelend zeg. Persoonlijk zou ik denken dat flesvoeding juist helemaal je borstvoeding de das om gaat doen. Maar begrijp natuurlijk ook dat je zeker wilt weten dat je kind voldoende drinkt. Is een optie voor je hem s nachts extra te laten drinken, aangezien hij dan toch al onrustig is? Hierbij denk ik aan mijn eigen situatie.. druk met veel kinderen en de nacht is voor m'n babbeltje.. Na een dag waarop hij eigenlijk meegesleept wordt in het spoor van de groteren, slaap hij tegen me aan en drinkt dan dus een aantal keer per nacht. Schijnt erg goed voor je productie te zien.
Misschien kun je borstvoeding thee drinken en boezemvriendjes bestellen bij eurolac. Zodat je je productie kunt verhogen. Succes!
kan het niet zo zijn dat je ongesteld moet worden? was t eerste waar ik aan dacht toen ik het las. En idd veel aanleggen en evt wisselvoeden?
Maar waarom stap je dan meteen weer over op kunstvoeding? 130cc na een voeding? Ja, dan zit hij wel vol, dus minder vraag --> en minder aanbod. Je productie kan ook niet meteen weg zijn. Gewoon meer aanleggen. En fenegriekcapsules slikken. Heb je trouwens geen gekolfde melk in de vriezer? Vanmiddag heeft hij wel weer rustig gedronken dus wat het geweest is, al heeft hij niet genoeg want na de borstvoeding gaat er nog 130cc aan flesvoeding in en dat terwijl het geen grote drinker is, dus hij heeft wel te weinig helaas.
Ben ook bang dat kunstvoeding je borstvoeding juist om zeep helpt nu. Aanleggen aanleggen aanleggen huid op huid enzovoort. Evt neusspray, borstvoedingsthee, boezemvriendjes, domperidon. En het komt echt wel goed !
Hij is 7 maanden, dus krijgt waarschijnlijk al een paar weken bijvoeding? Hoe vaak voedde je net voor de bijvoeding? En hoe vaak nu? Misschien ben je te snel borstvoeding aan het vervangen door andere voeding of drank? Wat ook rond deze leeftijd voorkomt, is dat hij zich meer en meer bewust wordt van wat er om hem heen gebeurt. Dan kan hij zich moeilijker concentreren op de borst, drinkt hij korter en slordiger en/of heeft het geduld niet om te wachten op de tsr. Het kan helpen om je samen met hem terug te trekken op een rustige plek (slaapkamer vb.) of om hem het zicht op de wereld wat te ontnemen met een doek of zo. Dan spelen mogelijk ook nog de factoren die hierboven genoemd worden: tandjes, menstruatie, stress bij jou... Ga je nu ook nog kunstvoeding geven, en zeker als je zo veel geeft, dan kan je plannen om lang te voeden wel opbergen. Hij leert nu dat hij geen moeite moet doen om weer op te krikken, want dat er toch nog kunstvoeding komt daarna. Hij drinkt waarschijnlijk meer kunstvoeding dan hij ooit borstvoeding zou drinken (komt vanzelf, makkelijk) en de kunstvoeding is zwaarder verteerbaar. Gevolg: hij is nog minder geneigd opnieuw naar de borst te vragen en dus worden je borsten steeds minder en korter gestimuleerd. Hoe keer je dit om? Meer aanleggen, minder kunstvoeding en (tijdelijk zelfs ook) minder bijvoeding aanbieden, sowieso voor elke bijvoeding eerst nog de borst aanbieden, tussendoor kolven (eventueel clusterkolven), hulp vragen zodat je minder vermoeid bent. Succes!