Langer tevreden op borstvoeding dan kunstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mississippi, 29 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    #1 Mississippi, 29 jun 2017
    Laatst bewerkt: 29 jun 2017
    hoi ladies,

Ik combineer borstvoeding en kunstvoeding sinds enkele weken, (dochter is nu 6,5 week oud) met het idee heel langzaam af te bouwen, maar het valt me op dat onze beeb langer tevreden is op borstvoeding dan op kunstvoeding. Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? Ik geef Hero standaard 1 met de dr. Browns fles en speen fase 1. Ze doet gemiddeld 15-20 minuten over de fles, dus daar kan het ook niet aan liggen lijkt me.

Ze krijg 2 flesjes per dag nu, met het idee om dus langzaam af te bouwen. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat onze kleine slaapkop sinds een week door zou gaan slapen, van 22:30 tot 6, waarna ze 1 borst drinkt en weer gaat slapen tot 09/09:30. Ik mis nu dus 2 voedingsmomenten aan de borst. Ben dus erg bang dat het op deze manier heel snel gedaan is met de borstvoeding. In totaal ziet het 'schema' er nu zo uit:

6:00 borstvoeding (vaak maar 1 borst)
    09:30 kunstvoeding (120cc)
    12:00 borstvoeding
    15:30 kunstvoeding (120cc)
    18:00 borstvoeding (vaak clusteren tot 20:00)
    22:00 borstvoeding

Zou ik het op deze wijze nog een tijdje kunnen volhouden of zou het zo snel afgelopen zijn? Zou dit best jammer vinden.Ben ook best bang dat ze niet meer zo goed zal slapen als ze kV zou krijgen ipv borstvoeding, zeker omdat ze dus sneller weer komt na de kunstvoeding.

Alvast bedankt voor de reacties!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik gok dat het minder tevreden na flesvoeding te maken heeft met gemis. Borstvoeding is immers niet enkel voeding, maar ook een specifieke vorm van geborgenheid en troost, en biedt bovendien extra lang zuigen, ook zonder voeding ervoor in de plaats te krijgen.

Wat je schema betreft.. Niets staat in steen, maar ik vrees dat je met dit schema op heel korte termijn geen melk meer zal hebben. Aan jou om een keuze te maken... Of je verzoent je daarmee, of je haar opnieuw meer aanleggen.

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt voor je reactie @Shakes

Ik ben er ook bang voor inderdaad, ik had gehoopt dmv 1 voeding per week/1,5 week af te bouwen, maar daarbij geen rekening gehouden met het doorslapen waarmee ineens 2 voedingen wegvallen. Ik vind het ook weer zo wat om haar wakker te gaan maken voor een voeding. Ik heb bij al mijn kindjes altijd naar vraag gevoed, fles of borst, en wil daar eigenlijk wel mee doorgaan.

De reden dat ik wil stoppen met de borstvoeding is dat ik erg last heb van de hormonen. Ik voel me net een zombie, zo heb ik me eigenlijk ook gevoeld in de borstvoeding periode van mijn andere kindjes. Het is net alsof ik verdoofd ben, en gezien we een behoorlijk traumatische tijd achter de rug hebben, heb ik op advies van de maatschappelijk werker en psycholoog besloten om de borstvoeding af te bouwen zodat ik meer bij m'n gevoel kan komen en daar wat mee kan gaan doen.

Zou het echt puur en alleen troost zijn? Er zitten natuurlijk meer dingen in borstvoeding die kunstvoeding niet bevat. Ben ook best bezorgd dat ik haar niet meer goed kan troosten als ik volledig overstap. Vanavond kunnen we mooi de proef op de som nemen, gezien ik een avondje weg ben en de baby bij papa blijft en dus flesjes krijgt.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh maar ik bedoel niet dat ze troost wil voor het fv krijgen hoor, of dat je met flesvoeding niet kan troosten. Echt niet! Ik bedoel maar dat borstvoeding geven een totaalpakket is voor baby's, en dat dat bij flesvoeding anders is. En ik gok dat ze daarom langer voldaan is met borstvoeding.

Maar het klinkt heel rot, hoe je je voelt. Ik herken het niet, bv zorgt er net voor dat ik de slopende nachten hier iets of wat kan overleven. Maar ik snap wel dat je hier iets mee moet. Geen ramp toch, als het dan wat sneller zal stoppen dan verwacht? Je hebt haar toch al dit gegeven, nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk.

5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt voor je reactie! Ja je hebt gelijk hoor, en op rationeel niveau besef ik me dat ook wel. Toen onze oudste dochter overleed had ik in eerste instantie besloten helemaal geen borstvoeding te geven, maar naar mate de uitgerekende datum in zicht kwam, voelde die keuze steeds minder goed. Ik wilde proberen iig 6 weken borstvoeding te geven. Die 6 weken heb ik inmiddels gehaald, dus daar mag ik blij om zijn. Maar dat eeuwige schuldgevoel he, dat knaagt.

6. Juun012

Juun012 Bekend lid

30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Hey ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat?
    Ik las dit en dacht waarom zou je bv voorbij zijn met 5-6 voedingen?
    Ik heb beide kindjes rond die leeftijd 'maar' 5-6 voedingen gegeven. En beiden sliepen voor 4 weken oud door. Ik had en heb nog steeds teveel melk hihi

En ik denk dat het totaal pakket zoals beschreven wel klopt. Mijn jongste krijgt soms een flesje afgekolfde melk als ik er niet ben. Maar dat haalt ze altijd in, lekker tegen je aan liggen en friemelen aan me borsten. Dat soort dingen mist ze dan echt als ze een keer uit de fles drinkt

Deel Deze Pagina