Hoeveel boterhammen eet jouw kind?

Discussie in 'Voeding' gestart door femkes, 26 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het gaat erg in fases, dus vaste cijfers kan je waarschijnlijk niet geven, maar kunnen jullie een indicatie geven?

Ons manneke eet 's ochtends 3 a 4 boterhammen en tussen de middag weer zoiets. Absurd veel brood vind ik dat. Hij groeit naar tevredenheid en eet weinig avondeten, maar zijn er meer van die broodeters? Ik vind zelf brood maar matig lekker dus kan me er ook niet zoveel bij voorstellen.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje eet 2-3 belegde boterhammen (met korst) per dag. Ik vind 6-8 boterhammen met dag voor een kind van nog geen twee echt teveel. Er zit heel veel zout in een boterham en maar beperkt voedingstoffen. Als je kindje verder niet veel eet, zou ik het aantal boterhammen toch terugbrengen. Dit klinkt als een eenzijdig dieet.

PS: ben zelf dol op brood! Dus snap je zoontje wel maar het is niet goed.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Lucas eet er minimaal 1 en maximaal 2 per broodmaaltijd (ontbijt en lunch). Daarnaast eet ie wel altijd ook een bakje fruit erbij. Avondeten bunkert hij altijd flink.

Het is inderdaad wel behoorlijk wat brood ja... ik sluit me verder aan bij Cygnet!

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar wat dan? Hij eet minimaal 2, maar vaak ook 4 stuks fruit. Ik bied hem bij het avondeten altijd alle zaken aan (groente, koolhydraten en vlees) en vaak ook een toetje (yoghurt). De meeste tussendoortjes vind ik slechter dan een boterham. We eten sowieso altijd volkoren of bruin brood.
    Hij is trouwens voor zijn lengte wat aan de slanke kant. Hij is altijd al bovengemiddeld lang met een gemiddeld gewicht.

5. Malibu Stacy

Malibu Stacy Actief lid

13 dec 2010
    204
    0
    0
    Limburg
    Ongeveer 3 à 4 belegde boterhammen.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volkoren of bruin brood maakt niet uit.. brood bevat veel zout en vult sterk. Het is belangrijk dat je zoontje naast brood en fruit (max 4 stuks) ook groenten, zetmeel en vlees/vis/gevogelte (of vervangers hiervoor) binnenkrijgt. Slecht eten is heel gewoon rond deze tijd maar met zo veel brood is het waarschijnlijker dat je zoontje de andere maaltijden vervangt door brood. En dat is niet de bedoeling.

Het toetje (yoghurt of kwark is prima) zou ik altijd geven. Is gewoon onderdeel van een gevarieerde maaltijd.

Een rijstwafel, soepstengel, een klein koekje, rauwkost, rozijntjes, onbijtkoekje zijn prima tussendoortjes. Tussendoortjes zijn alleen bedoeld als energie overbrugging tussen de drie vaste maaltijd momenten. Niet alle kinderen hebben het nodig.

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Hij eet trouwens geen korst. (ik weet het, enigszins belangrijk detail)
    Volgens het voedingscentrum is 2 a 3 boterhammen gezond, maar dan bedoelen ze een hele boterham, lijkt me.
    Ik zal eens vragen wat hij op de creche eet. Volgens mij eten ze daar meestal wel de korst op.

8. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    8 boterhammen *bruine dan* is voor een volwassene nog wel te veel, 7 is maximum voor een volwassene.

Dani eet 2 boterhammen per dag, maar denk dat hij nu naar 3 overgaat.
    Layla eet 2 boterhammen per dag, ze krijgt 's ochtends pap.. Zo niet eet zij ook 3 sneetjes per dag

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Onze jongste (22 maanden) eet smiddags eigenlijk altijd 1 boterham. Morgens is wisselend of ze alleen de borst neemt of dat ze er ook een boterham bij eet.

De oudste twee (3 jaar) eten smiddags altijd 1 boterham en soms nog een crackertje of beschuit oid erbij. Smorgens willen hun perse geen boterham, dus dan krijgen ze bambix of muesli/cruesly.

Hier niet zulke grote (brood-)eters dus :).

10. adi

adi Niet meer actief

wow, ik heb het twee keer gelezen om zeker te weten dat ik het niet verkeerd las. Echt veel joh, brood is toch geen tussendoortje? Als ik een boterham als tussendoortje eet heb ik ook weinig tot geen trek in de volgende maaltijd.

Ik sluit me ook aan bij Cygnet, brood is niet alleen maar goed.

Hier eten ze 's ochtends een halve tot 1 boterham, en tussen de middag 2 boterhammen.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

In een paar boterhammen zit al de adh zout, je verwacht dat niet, maar het is zo. Bij de biowinkel hebben ze zoutarm brood.

Probeer eens andere granen in de vorm van havermout, muesli, cruesli. Crackers bevatten ook veel zout, beschuit minder (heb je ook in volkoren).

Hoe beleg je eigenlijk 8 boterhammen per dag verantwoord?

12. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ons meisje wordt volgende week 2, zij eet 's ochtends met moeite een halve boterham en 's middags 1 hele, heel soms 1,5 of 2.
    Avondeten eet ze dan weer prima, redelijk veel en ze lust alles.

13. MamaMarije

Je zou ook eventueel wat rauwkost kunnen geven als je kindje aan zijn 'fruit-tax' en 'brood-tax' zit? Dis wat cherrytomaatjes, stukjes komkommer, reepjes paprika, of zoiets? Dat knaagt vaak lekker weg en is niet zo zout als brood, niet zo zoet en zuur als fruit.
    Wellicht kun je daar wat mee?

14. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Hiet 2 boterhammen tussen de middag. 's Morgens geef ik altijd pap.

15. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    hier s morgens 1 boterham en s middags 2 tot 2.5 boterham per dag.

16. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Hier eten de meiden gemiddeld 2 boterhammen 's morgens,en 's middags wel 3(donkerbruin pittenbrood met kaas of veels,of pasta)!Fruit eten ze als tussendoortje,zo'n 3 stuks.Met het avondeten hebben wij ook niet te klagen,eten voldoende alleen minder vlees.

17. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Heb je al eens geprobeerd tussen de middag warm eten te geven en savonds brood? Dat werkt goed voor sommige kindjes, oud collega van me deed dat a,tijd, die jochies waren savonds gewoon te moe en aten dan erg slecht...

18. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Jeetje wat eten sommige kindjes veel brood!
    Ben blij als ik er tussen de middag 1 boterham in krijg. Begin al te twijfelen of die van mij niet veel te weinig binnen krijgt.
    S' ochtends krijgt ze nu vaak nog een papfles, maar wel bezig om langzamerhand over te stappen naar brood, maar dat wil ze nog niet echt.

Verder eet en lust ze alles. Avond eten eet ze wel flink gelukkig.

19. Linda86

Linda86 VIP lid

Als 't aan Milan zou liggen zou hij volgens mij ook wel aan 8 boterhammen per dag komen ;).

Hij "mag" er nu van ons 's ochtends 2 en 's middags 3 (of andersom), we gebruiken idd al zoutarm brood van de natuurwinkel, maar het beleg wordt anders wel een probleem.

Ik eet zelf overigens ook zo'n ehh... 16 boterhammen per dag, dus hij heeft 't niet van een vreemde ;).

20. MamaMarije

Serieus?? En dan ook nog gewoon avondeten enzo? Deed je dat ook toen je nog geen 2 kids aan de borst had :D? Ik kon tijdens de bv ook blijven bunkeren en nog steeds afvallen, maar nu is het max 5 boterhammen ofzo hoor, dan heb ik echt genoeg!

Deel Deze Pagina