Vanaf wanneer mogen .....?

Discussie in 'Voeding' gestart door nelta, 23 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Even een paar korte vraagjes

Vanaf wanneer mag/mogen:
    - Franse kaasjes, zoals brie, port salut, camembert ed? Ik gebruik dit namelijk wel eens met koken en vroeg me af of ons zoontje dan mee kan eten.
    - Boerenkool en zuurkool? Is dit 1 jaar of mag dit al eerder?

Alvast bedankt

2. Bri

Bri Niet meer actief

Koolsoorten vanaf 1 jaar.
    Die franse kazen weet ik eigenlijk niet. Port salut kun je op het zelfde moment doen als hollandse kaas; het is nl geen schimmelkaas. Of brie en camembert pas later mogen weet ik niet. Onze zoon eet het wel gewoon, volgens mij vanaf dat hij 1,5 is of zo? of misschien al wel veel eerder, ik heb eigenlijk geen idee.
    Rauwmelkse zachte kaas krijgt hij trouwens nog niet.

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ok dus port salut kan ik dan al geven, want gewone kaas gaat goed. Ik wilde sowieso geen rauwmelkse kaas geven, maar van gepasteuriseerde melk.

Mogen spruitjes eigenlijk nu al of kan ik daar beter ook mee wachten tot 1 jaar?

4. Bri

Bri Niet meer actief

Weet je, ik vind mogen nogal een groot woord. Ik zou er nog even mee wachten omdat ook spruitjes nogal prikkelend voor de darmen kunnen zijn. Maar als je het een keer met een paar hapjes zou proberen, en je merkt dat je kindje er niet slecht op reageert (veel windjes laten, kramp), zou ik niet weten wat er op tegen is.
    Hangt er ook van af of je kind gevoelige darmen heeft. Ik heb het idee dat mijn dochter wat prikkelbaarder is in haar buikje dan mijn zoon was, dus bij haar ben ik voorzichtiger met introduceren van voeding dit 'zwaarder' is.

Er zit geen kalendertje in de buik van je kind, dat aangeeft: nu is het jaar voorbij, nu kan ik kool verteren! dat gaat natuurlijk ook geleidelijk, en bij het ene kind wat sneller dan bij het andere.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Camembert is rauwmelks toch?
    Maar hapjes van Franse kaasjes als brie en gorgonzola enzo kreeg mijn zoontje al voordat hij 1 werd, het is een kaaskopje.
    Omdat hij gevoelige darmen heeft, heb ik gewacht met zuurkool en boerenkool tot na 1 jaar, maar hij moest het niet.

6. Bri

Bri Niet meer actief

@zogelukkig: De meeste camembert wordt van gepasteuriseerde melk gemaakt.
    Weet jij of er een reden zou kunnen zijn om te wachten met schimmelkazen? (valt me op dat je je altijd goed verdiept in voedingsstoffen en zo, dus ben benieuwd naar je antwoord)

7. zogelukkig

Nee, er is geen groter gezondheidsrisio op het geven van schimmelkaasjes dan op het geven van gesneden en gewassen voorverpakte sla bijv. Ze zijn wat pittiger en dat vinden kleine kinderen vaak niet lekker, maar de mijne wel en het gaat goed met zijn buikje. En ze zijn vrij zout, maar het is natuurlijk niet iets dat je iedere dag geeft.
    Als je met blauwkazen of schimmelkazen kookt, maak je de eventueel aanwezige listeriabacterie dood.
    Als je een gezond kind hebt met een goede darmflora, kan je rond het eerste jaar best eens een rauwmelks of schimmelkaasje geven.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Zuurkool heeft ze hier gisteren voor het eerst gehad. Ik had een klein beetje door een aardappel gedaan. Had het eerst de hele middag in water laten staan zodat er wat minder zout op zou zitten. Ze vond het maar raar hihi.
    Spruiten heeft ze een keer geproefd bij de oppas, die eten wij nooit, maar vond ze niet lekker.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Dat kleine kaaskoppie van mij lust ook (bijna) alle soorten kaas, tot gorgonzola piccante aan toe... als je maar zegt dat het kaas is, wil hij alles wel proeven ;)
    Hij is trouwens ook altijd al gek op spruitjes geweest, dus misschien is 't gewoon wel een raar joch, wat smaak betreft.

Zonder verhitting durf ik die rauwmelkse kazen voor hem toch nog niet aan. Ik geef ook geen rauw vlees aan de kleine man, lijkt me gewoon niet zo gezond voor 'm...

10. zogelukkig

Ik heb ook nog nooit rauwmelkse kaas of rauw vlees gegeven hoor; er zijn zat lekkere stinkkaasjes van gepasteuriseerde melk.

11. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Zuurkool heeft mijn dochter vorige week gegeten. Ik kook voor ons altijd zoutloos dus ze eet meestal met ons mee.
    In het boek van Stefan Kleintjes staat zuurkool bij vanaf 6 maanden, dus heb het gewoon geprobeert. Nergens last van gehad en ze vond het echt heerlijk!

Kaas zijn wij nog niet aan begonnen dus daar kan ik niets over zeggen.

Deel Deze Pagina