Kan iemand me vertellen of en wat de gevolgen zijn als ik mijn zoontje van 11 weken op de volgende manier laat wennen aan 1. eten van een lepeltje en 2. een fruithapje? Zaterdagmiddag half 3 heeft hij 5 hapjes gekregen en daarna de fles. 's Avonds had hij een normale poepluier. Zondagochtend 9 uur heeft hij 8 hapjes gekregen en over de hele dag 3 kleine poepluiers. Terwijl hij, als hij alleen op de fles zit, soms wel 2 dagen geen poepluier heeft. Dan zegt mijn gevoel, dat zijn darmpjes niet voldoende gestimuleerd worden, en dat die paar hapjes fruit net even meehelpen aan een regelmatigere ontlasting. Ik wil het hem niet elke dag geven, maar om de 2 dagen, 2 keer verspreid over 2 dagen. Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft, hij had geen diarree en geen uitslag. Ook zijn er geen allergieën in de familie. Ik heb er juist een goed gevoel bij, nu kan hij soms zo huilen omdat hij pijn in z'n buikje heeft. Dan geef ik liever iets erbij zodat z'n darmen wel goed werken.
Het wordt niet aangeraden vanwege het feit dat de darmpjes nog niet 'af' zouden zijn tot zo ongeveer 17 weken (4 maanden). Door eerder nieuwe voedingstoffen te introduceren zouden de darmen hierop (in een later stadium) kunnen gaan reageren en je kind kan bijvoorbeeld allergieën ontwikkelen. Maar dit alles is en blijft een afweging. Er zijn genoeg moeders die juist bij een slechte ontlasting het advies krijgen wel een beetje fruit te gaan geven. Mijn vraag aan jou is: Denk je dat je kindje last heeft van verstopping (Dit lees ik namelijk niet echt terug. Wel dat JIJ denkt dat het niet goed is). Als je inderdaad zichtbare signalen hebt dat je kindje last heeft van z'n ontlasting dan: wat heb je allemaal aan andere dingen geprobeerd voor de ontlasting en krampen van je kindje en overleg eens een keertje met de arts van het CB of je huisarts. Oja, 2 dagen geen poepluier krijgen is helemaal niet erg (zolang hij er maar geen last van heeft). Je hebt zelfs kinderen die maar één keer in de week poepen of zoals die van mij meerdere keren per dag (is ook geen feest ) Heeft je kindje geen last van zijn ontlasting dan zou ik met het fruithapje echt nog even wachten. De gevolgen hoeven nu ook nog helemaal niet zichbaar te worden. Je kindje kan nog een hele lange tijd eten. En wennen aan een lepeltje kan ook op een andere manier.
Ik vind persoonlijk met 11 weken fruit geven wel vroeg, maar als jouw kindje er goed op reageert, dan is er niks mis mee. Jij bent zijn moeder en hij krijgt er geen buikpijn van. Blijf wel goed opletten of hij dit niet alsnog krijgt natuurlijk!
ik vind het wel erg vroeg als ik heel eerlijk ben, volgens mij wordt geadviseerd dat het het beste is om te wachten tot 6 maanden met de eerste hapjes, het is natuurlijk niet erg om met bijvoorbeeld 4 maanden rustig te beginnen met af en toe een hapje maar voor die tijd heeft je kindje het nog helemaal niet nodig en krijgt het volgens mij meer kans op allergiën. Misschien heeft het huilen na een flesje een andere oorzaak, die je beter kan proberen achterhalen dan dat je hem nog andere voeding gaat geven wat hij nog niet kan verteren. Misschien idd het CB vragen om hulp?
Hij huilt niet na de fles hoor, dat staat ook niet in mijn berichtje geloof ik Toen hij nog een week oud was, hebben we het advies gekregen (van de verloskundige) om olijfolie door z'n flesje te doen, omdat zijn ontlasting toen ook al zo onregelmatig was. Er zijn idd kinderen die 1 keer in de week poepen maar dit is vaak zo bij borstvoeding, omdat dit beter is afgesteld op de behoefte van de baby als flesvoeding. Misschien cliché, maar ik kreeg het vroeger ook met 3 maanden en ik heb geen allergieën. Over 2 weken gaan we weer naar het CB en zal ik het er eens over hebben
Hoi Hoi, Ik ben ook met 12 weken begonnen maar Tim had echt heel erg last van harde ontlasting en extra water ed. hielp allemaal niet.Ook allemaal middeltjes tegen krampjes geprobeerd hielp ook niet! Nadat hij fruithapje kreeg heeft hij nergens meer last van gehad. Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt. Groetjes Lysanne
hier bij de eerste ook begonnen met 12 wk.. ging prima.. kind had gewoon honger.. bij de andere 2 met 4 maanden begonnen.. die hadden genoeg aan de fles..maar als je kindje er goed op reageerd is er niks mis mee.. hou de luiers in de gaten en als ie buikkrampen krijgt van fruit merk je het snel genoeg.. ik begon trouwens dan wel met de biologische variant.. dat is puur natuur.. ga op je instinct en je gevoel af... die boekjes en richtlijnen zijn prima.. maar kids zijn individuen..
er staat niks voor niks vanaf 4 maanden zeg niet dat je precies tot 4 maanden moet wachten onze dochter had ook problemen met ontlasting wij zijn begonnen met 3.5 maand
klopt.. de richtlijn van 4 mnd is er niet voor niets... maar toch.. het veranderd ook weer iedere paar jaar.. bij mijn eerste was het nog 4 mnd.. bij de tweede 6 mand... derde ook 6 mnd.. pff.. ik heb t niet zo op t cb, maar dat is persoonlijk en plaatselijk gebonden.. t zijn hier een beetje oenige lui.. ik volg voornamelijk mijn gevoel, maar houd daarbij natuurlijk wel de richtlijnen naast..
Waarom ben je er aan begonnen als ik vragen? Hoop niet omdat je het zelf leuk vindt om te geven? (overigens absoluut niet lullig bedoeld)
Klopt, daarnet had meneer weer een poepluier, de laatste was zondag, laat in de middag. Deze luier was in 1 keer zo vol dat z'n broek en romper er vies van waren, dit hadden wij vorige week ook een keer gehad. Het mag dus wel iets meer verspreid ipv alles in 1 luier!
Wij hadden speciaal een term voor die luiers verzonnen: Plofluiers! Alsof er een poepbom in haar luier was ontploft. Ik zou persoonlijk eerst andere alternatieven proberen om je kindje te laten poepen en de bijvoeding nog even te laten zitten. Voornamelijk om de darmpjes nog even te laten rijpen. Maar uiteindelijk is het jouw keuze en ik kan natuurlijk niet zien hoe je kindje erop reageert en jij wel.
pfff lastig hoor. Vind persoonlijk wel errug vroeg, aangezien de darmen pas met ongeveer 6 maanden zijn volgroeid en je kindje echt nog geen bijvoeding nodig heeft. Kan me wel voorstellen dat je iets gaat proberen ALS je kindje er last van heeft dat hij weinig kan poepen. Als hij er geen last van heeft zou ik het zeker niet doen. Wel zou ik dit altijd overleggen met een deskundige (in mijn ogen een huisarts, kinderarts, ofzo. En niet iemand vh consultatieburo, daar heb ik het niet zo op. maar das mijn mening) Je weet natuurlijk niet wat de gevolgen op langere termijn zijn en hij niet juist daardoor een allergie gaat ontwikkelen. Zou toch jammer zijn. iig suc6 ermee! Uiteindelijk ken jij je kindje het beste.
Als je kindje goed kan poepen van een paar hapjes, er een blijer kind door word en er geen last van heeft, zie ik er geen kwaad in. Ik zou het voorlopig wel bij een paar hapjes houden. Verstopping is ook niet prettig voor een kind.
Als het door een paar hapjes fruit je kleintje wel kan poepen is dat prima. ALs het niet gelijk een gigantische poepbroek geeft , kunnen de darmjes het hebben. Volg je eigen gevoel.
Misschien kun je de buikjespap eens proberen? Daar zitten pruimen in en bij het kindje van een vriendin van me werkt het prima. Gr. Marieke
Persoonlijk zou ik sowieso wachten tot de 4 maanden. Vind het nu wel heel vroeg. Om op je redenatie terug te komen. Ik kreeg het ook al heel vroeg, 10 weken ongeveer, dat was toen normaal volgens mij, maar ben astmatisch, heb hooikoorts en diverse fruitallergien, echt niet prettig dus. Deze zijn allemaal pas later aan het licht gekomen en het zegt dus niet zoveel dat je kindje nu nog nergens last van heeft.