Ik hoorde laatst van iemand dat als je borstvoeding geeft, je de eerste tijd niet mag afkolven en af en toe een flesje geven i.v.m. borst-speen verwarring of zoiets. Klopt dat? Hoe lang geldt dat dan?
tot 6 weken zeker. Maarja..sommige kinderen hebben geen moeite met tepel/ speen. Het drinken uit de borst en uit een flesje vergt een andere techniek. Om ze de juiste techniek aan te leren uit de borst is het dus beter ze daarvoor geen fles te geven. uit de borst drinken is lastiger omdat ze hiervoor moeten werken. Een fles drinken is makkelijker want dat is alleen maar zuigen. Net zoals een tut, liever niet geven. Ook omdat ze bij een tut hun honger kunnen weg sabbelen en je juist die aanleg tijd nodig hebt om je produktie goed op gang te laten komen.
Afkolven mag wel voor zover mij bekend, al mag je de eerste 6 weken nog niet tussen de voedingen door gaan kolven. Maar als je kleintje bv een kant wel drinkt en de andere kant niet of nauwelijks meer dan kun je die 2e kant goed afkolven. Hier dat ook na een week of 4 gedaan, na 6 weken ook tussen de voedingen door maar toen liet ze er ook wat meer tijd tussen want je borsten moeten toch weer vol kunnen raken. Nu laat ze 4 uur tussen de voedingen gemiddeld en dan ga ik na 1 1/2 tot 2 uur na de voeding kolven en dan krijg ik weer een volledige voeding eruit. Als onze kleine meid dan komt dan heb ik ook weer genoeg voeding. Verder zijn we na 4 weken met het flesje tussendoor geven begonnen met afgekolfde melk, ging gelijk goed. Flesje pakt ze zonder problemen en de borst ook. Dit raden ze idd de eerste paar weken ook af ivm de verwarring, na 4 tot 6 weken kun je beginnen met ook flesje aanbieden. Zeker als je dadelijk weer moet werken is het toch handig als ze het beide pakt. Als je er te lang mee wacht om flesje aan te bieden kan het ook zijn dat ze de fles gaan weigeren.
Ik ben met 2 weken aan een speentje begonnen ivm met veel huilen, daar moest hij even aan wennen, maar na vaak aanbieden pakte hij zijn speentje. Na 4 weken zijn we een flesje gaan oefenen, dat ging in 1x goed. hier dus geen tepel speen verwarring gelukkig.
Dank je wel voor jullie ervaringen. 4 tot 6 weken vind ik nog te overzien. Ik hoorde al dingen als de eerste 3 maanden. Dat lijkt mij bijna geen doen.
Na 4 weken (mits je kindje dan goed uit de borst kan drinken) kun je beginnen met oefenen met een flesje. Of tepel/speenverwarring of eigenlijk heet het zuigverwarring bestaat is nog wel eens discussie. Wetenschappelijk is het niet echt aangetoond in de praktijk wil je het toch nog wel eens zien. MarielleS is het mischien een idee dat je een bijeenkomst van de LLL of VBN bijwoont ? Daar vertellen ze je o.a. over dit soort dingen en nog veel meer. Een hele goede voorbereiding voor een fijne borstvoedingsperiode. LLL en VBN vind je beide op www.borstvoeding.nl en dan links onderaan.
Als je er pas na 3 maanden mee wilt beginnen dan hebben er veel den ik een probleem want veel moeders moeten dan al werken. Dan kun je geen voorraadje opbouwen of oefenen met de speen, dan krijg je juist flesweigeraars.
Hier ook na een week al een speen aangeboden, want ze sabbelde heel mijn tepels stuk. Later wel moeite gehad met haar aanlegtechniek, maar of dat daardoor kwam, geen idee!