Hey mama´s, De vraag is duidelijk. Hoe vriezen jullie de BV in. Ik had het idee om het in flesjes van 125 ml te doen, was al druk aan het flesjes in slaan geweest. Als ik weer aan het werk moet, wil ik dat mijn moeder en schoonmoeder ( die gaan oppassen ) ook een voorraadje melk in de vriezer hebben. Je weet het immers nooit hoe het kan lopen. Ik krijg steeds meer merk en blijf kolven als mijn meisje drinkt. Maar de voorraad word steeds groter, en als je het in flesjes blijft doen ben je een vermogen aan flesjes kwijt. Niet dat het een probleem is, het is het makkelijkste denk ik . Maar ook je vriezer heb je dan bomvol...... Hoe vriezen jullie de melk in. Heb ook wel gehoord dat mama´s het in diepvrieszakjes doen. Of in ijsblokjesbakjes.... lijkt me toch niet handig eigenlijk. Groetjessss
Ik vries het dus in ijsblokjeszakjes in, precies vanwege wat je zegt: kan me wel blauw kopen aan flesjes... Ik vind het ideaal: ik kan in elke gewenste hoeveelheid weer ontdooien, zit niet aan flesjes van bepaalde hoeveelheden vast. Erg gemakkelijk en je duwt ze zo uit die zakjes, de blokjes,
Ik gebruik de avent-bekers om BV in te vriezen. Hier kan max. 220 ml in. Deze zijn goedkoper dan flesjes (in totaal 15 euro voor 10 bekers en deksels of zo) en ik heb er 20 gekocht, dus kan er een hele voorraad melk mee aanleggen. De bekers zijn ook makkelijk stapelbaar (spaart ruimte) en ik vind het een groot voordeel dat je ze ook voor andere dingen kunt gebruiken. Ons kuikentje zit nu bijvoorbeeld aan de fruit- en groentehapjes en die kun je er ook in bewaren of invriezen (ik maak hapjes zelf en maak dan direct voor een paar dagen). Straks neem ik er ligaatjes of babykoekjes in mee: worden dan niet tot kruim verpulverd... Enfin: ik vind de bekers ideaal! Ik heb ook tijdje zakjes geprobeerd, maar vond dat een beetje geknoei. Om te voorkomen dat er te veel melk ontdooid wordt maak ik de porties niet te groot en zet ook wat halve bakjes in de vriezer, zodat we snel iets extra's er uit kunnen halen.
Is het niet lastig om de melk in de zakjes te krijgen dan. als ik er water in doe knoei ik al . Maar het bespaart wel, je moet anders steeds flesjes kopen. al kosten die ook niet zoveel, bij kruidvat heb je voor 1,50 euro een flesje van 125 ml. Maar ja, als de kleine meid al meer wil drinken is dit weer onhandig. toch maar eens zakjes proberen denk ik
@Butterfly: ik steek er een trechtertje in, zodat ik gemakkelijk de melk in de zakjes krijg, En dat trechtertje gaat dus ook regelmatig even mee in de sterilisator...
Ik vries het in Avent bekertjes in. Als het eenmaal diepgevroren is dan rol en mep ik met het bekertje op het aanrecht totdat de melkklont lostkomt. Die klont doe ik dan in een diepvrieszakje en de bekertjes zijn weer klaar voor de volgende lading. Voor het ontdooien is het wel handig om de melk uit het zakje te halen en ergens anders in te ontdooien.
ik gebuik ijsblokjes vormen met deksel.ik heb er 3 a 15 cc per blokjes (16 blokjes) die vries ik in en eenmaal bevroren gaan ze in porties van 10 in diepvrieszakjes
Ik heb het nu geprobeerd met de ijsblokzakjes, en een trechter. Dat idee had ik al bedacht voor ik het hier las. Is het makkelijkste denk ik. Het is al bevroren, ga het van de week even testen bij Esmee, of ze het lekker vind. Vind het wel belangrijk dat oppas oma en oppas beppe een voorraad hebben als ik weer werken moet. Als Esmee toch nog honger heeft en alle flesjes zijn leeg, hebben ze toch wat liggen.
Ik koop van die diepvrieszakjes met zon ritssluiting, ook wel handig. Die medela pump en save zakjes heb ik ook wel gehad....maar die vond ik erg duur en er kan maar 150 cc in. Toch lijken me die avent bakjes ook wel ontzettend handig, al past mn medelakolf er niet op...das dan wel weer jammer. Ach het blijft hoe dan ook een beetje gehannes....maar ja.
het meeste bewaar ik per voeding in medela bakjes/flesjes, daarnaast heb ik 2 ijsblokjeszakjes vol op voorraad (1 thuis, 1 op kdv). De bakjes zijn het makkelijkst voor dagelijks gebruik: geen overschenken enzo (die medelaflesjes blijft overigens minder in achter als je wel overschenkt dan in de avent via-bakjes die ik bij mijn eerste gebruikte en ze nemen ook minder ruimte in in de vriezer). De ijsblokjeszakjes zijn ideaal als reservevoeding, omdat je ze in elke gewenste hoeveelheid kan ontdooien. Knoeien heb ik overigens geen last van, ik heb zakjes met een hele brede opening en de medelaflesjes waar ik in kolf een kleine hals, dus dat gaat prima zonder trechter.
Hoi meiden, Even een vraagje; waar kun je die ijsblokjeszakjes kopen en hoeveel cc is dan een ijsblokje melk? Groetjes Mar
Ik deed het idd ook in flesjes die ik nog had liggen en waren die op dan in ijsklontzakjes. Ik heb op een gegeven moment wel van die ijsklontzakjes gehaald die je moet knopen want je hebt er ook die je ondersteboven moet houden om hem dicht te laten gaan en dan liep er altijd melk weg en dat vond ik zonde en de ijsklonten zaten dan ook niet altijd meer helemaal vol. Ik haalde toch regelmatig er een flesje of ijszakje uit om te gebruiken op dagen dat ik moest werken dus dan werd het ook weer wat leger. Mijn zoontjes dronken de melk altijd goed op wat uit de diepvries kwam. Alleen de jongste begon op een gegeven moment er wat mee te hannessen en toen ben ik het gemengd gaan geven (dus verse afgekolfde melk met die uit de diepvries) en dat ging toen weer prima. Ik had ook altijd een fles of 2 in de diepvries bij de oppas staan mocht er wat mee gebeuren (dat hij omviel of zo) of dat hij iets extra's wilde. Dit nam ik dan na een paar weken als het neit gebruikt was wel weer mee om om te ruilen voor andere omdat anders daar de melk te oud werd.
Ik gebruik ijsblokzakjes. Dit op aanraden van kraamzorg. Het is helemaal geen geknoei, je giet het makkelijk in de opening. Ik ben gister begonnen en heb nu 16 blokjes. Ik kolfde wel vaker om de druk eraf te halen en dan de borst aan te bieden. Ik goot de melk altijd door de gootsteen. STOM! En heel zonde. Wist niet dat je het in kon vriezen.
Ik gebruik ook de pump&save van Medela. Is misschien wel duurder dan ijsblokjeszakjes (50 cent per zakje), maar ze hangen direct aan de kolf, staan netjes rechtop in de vriezer en je hebt geen geknoei. Ik knoeide namelijk niet bij het vullen van ijsblokjeszakjes, maar vooral bij het leegpeuteren ervan... alles plakt.