Hoi Kwebbeltje, geen idee of jij het antwoord op mijn vraag weet, maar ik ga het toch maar proberen. Mijn zoontje wordt woensdag 8 weken, maar hij ziet nog behoorlijk geel. Toen hij 3 weken was ben ik met hem bij HA geweest voor iets anders, maar hij heeft toen de kinderarts gebeld omdat hij vond dat Nièl zo geel zag. De kinderarst zei toen dat BV-kindjes 4 tot 6 weken geel mogen zien. Na 6 weken zag Nièl nog geel en heeft de HA bloed laten prikken. Toen waren de waardes voor bilirubine totaal 186 en geconjunctiveerd 3. Een week (afgelopen vrijdag) weer bloed laten prikken en zijn de waardes hetzelfde gebleven. De HA heeft toen weer met de kinderarts gebeld en die zei dat we gewoon moesten afwachten. Maar ik voel me daar helemaal niet lekker bij. Nièl zijn kleur kan met het uur veranderen. De ene keer zie je er bijna niks van en de andere keer is hij zo geel als een kanarie . Zijn oogwit en gehemelte en zijn huidje zijn dan behoorlijk geel, vind ik. Nu vraag ik mij dus wat die waardes willen zeggen (wat is normaal) en of die waardes ook kunnen schommelen (net zoals bij bv bloedsuiker). Daarmee bedoel ik eigenlijk of dat wanneer hij geel ziet de waardes ook echt hoger zijn dan wanneer hij niet zo geel is. Hij is nu namelijk 2 keer geprikt op een moment dat ik zijn "geelheid" wel mee vond vallen. Verder doet mijn mannetje het hartstikke goed hoor, plast, poept en groeit goed en hij is ook niet suffig ofzo. Toch zit het mij niet lekker, maar dat komt misschien ook omdat ik er zo weinig over weet. Hoop dus dat je me er wat meer over kunt vertellen. In ieder geval alvast bedankt voor de moeite. Groetjes, Marieke
Nog iets vergeten erbij te zetten. Na de 1e keer bloedprikken heeft de HA ook met de kinderarts gebeld en toen is gezegd dat het niet nodig was om iets te doen, maar dat ze hem wel in gaten wilden houden omdat het toch al wel een tijdje duurde. Dus vrijdags weer bloed geprikt met dezelfde waardes en nu wordt er niet meer naar gekeken. Is het dan niet raar dat ze dat bij de 1e keer wel nodig vonden en bij de 2e keer niet. Als die waardes nou gezakt waren had ik dat wel kunnen begrijpen. Snap je het nog? Nog maar een keer bedankt! xxx
Wat de bilirubine waardes moeten zijn kan ik je niet vertellen. Er is een schema voor die waardes die samengaat met de leeftijd van de kindjes. Bij het geven van Bv duurt het meestal vrij lang voordat het geelzien minder wordt. Dat het bij jouw zoontje zo wisselt herken ik niet. Gezien je eigen zorgen zou ik je verhaal nogmaals bij de Ha neerleggen. l Laat hij je maar uitleggen waarom de waardes niet opnieuw bekeken hoeven te worden. En wanneer je wel weer aan de bel moet trekken. Ilja