Haai, Klein mannetje wordt over een maand 6 maanden en dan wil ik bijvoeding introduceren. Ik snap dat hij niet vanaf dag één een heel bakje groente/fruit zal eten, maar hoeveel cc melk MOET hij dan nog binnenkrijgen op zo'n dag? Ik geef bv, maar dan afgekolfd.
Ik kolf alleen op werkdagen, maar bij mij heeft het toch even geduurd voor hij echt minder ging drinken. In het begin leek het wel of hij meer wou drinken juist. Pas met 7 maanden is er echt een voeding afgegaan en met 8 maanden de volgende voeding. Met 6 maanden zaten we nog op 7/8 voedingen en nu op 4/5.
Er is een "rekensommetje" voor; 120-150 ml per kg lichaamsgewicht en dat delen door aantal voedingen per etmaal.
Geen idee wat MOET, volgens mij nix Maar geloof dat ze met flesvoeding dan 4x 200 cc krijgen. Ons mannetje drinkt nu 4-5x per dag. Naar het kdv krijgt hij 200/210cc per fles mee, meer geef ik niet per fles. Hij drinkt op een hele dag dan 2-3 voedingen daar en ;s ochtends en 's avonds bij mij. Bijvoeding krijgt hij sinds 6 mnd. In het begin fruit of groente op 1 dag, nu meestal beide. De eerste dagen/weken is dat vooral een paar kleine lepeltjes en meer proeven. Nu eet hij fruit redelijk (1/2 kuipje, vandaag 1/2 appel gepureerd) Maar dan wel tussen 2 voedingen in. Vanochtend wilde ik de appel geven toen het al bijna tijd was voor de volgende voeding'was meneer het neit mee eens. Toen gevoed en een uurtje later heeft hij heerlijk appel gegeten. sorry voor t lang bericht, hopelijk heb je er wat aan. suc6 ermee
dat dacht ik ook, maar dacht ook dat dit maar opgaat tot een bepaald gewicht vh kind/ bepaalde leeftijd/ Vriendin van mij zei vd week dat haar zoontjes (2ling, bijna 3 mnd) volgens de melkverpakking als ze meer dan 6 kilo wogen van 5 naar 4 voedingen mochten. en de hoeveelheid bleef dan 200cc per keer. Leek me zo raar, maar zo stond het op het pak zei ze. (heb zelf nooit fv gegeven dus er geen verstand van)
Maar het gaat over borstvoeding en niet over flesvoeding! Heb het rekensommetje laatst van een lactatiekundige gekregen want ik zat met het zelfde probleem. Wist ook niet hoeveel ik moest kolven.
weet dat het over bv gaat, maar vertelde dit ter vergelijking. Net zoals het regeltje wat jij hebt gehad Met bv hoor je kinderen die met 6 mnd op 4 voedingen zitten en ook dit op 8 voedingen zitten. En ook de hoeveelheid varieert heel erg (150 - 220 cc heb ik voorbij horen komen) ps. wist niet dat je die richtlijn zo lang nog kon aanhouden, goed om te weten !
Waarom wil je het weten? Ik snap het denk ik alleen als je het kolven zat bent en het minimale wilt gaan kolven. Zodra je kindje een beetje fatsoenlijk bijvoeding eet, kan je 1 kolfsessie laten vervallen enz. Je kan en mag bv niet vergelijken met kv (schema's). Je kan wel zo rekenen: een bv-baby drinkt rond 6 maanden 900cc en heeft bij 12 maanden nog minimaal 300cc nodig. Da's dus 100cc per maand eraf als je zou willen afbouwen.
Kolf gewoon wat je kolven kunt, geef de flessen op verzoek en laat je kind bepalen hoeveel hij wil naast de happen. Zo doe je het ook als je niet zou kolven.
Bedankt voor de reacties. @Dirksmama: ja, dat is idd het beste wat te doen. Ik zie het tegen die tijd wel. Was alleen benieuwd. @Zogelukkig: ja, dat was het idee erachter. Ben het kolven meer dan zat (nog zachtjes uitgedrukt), dus zat al stiekem te hopen om over een maandje één kolfbeurt over te slaan, maar moet nog maar uitzoeken hoe de bijvoeding gaat vallen. Thanks all!