Hoi dames, Mijn kleine meisje is nu bijna 6 maanden, en sinds een tijdje zit ze op 5 x 180+6. De flesjes worden meestal niet afgegoten, maar er blijft altijd zo'n 10 á 20 cc over. Dus ze krijgt/kreeg genoeg binnen. Sinds een week of 3 gaat het drinken steeds wat minder goed. Haar eerste tandje is onlangs doorgekomen, en daarna ging het even iets beter. Maar sinds een week is het drama, de meeste flessen gingen met moeite leeg en tijdens de fles liet/laat ze enorm veel melk lopen. Haar rompertje + slabbetje en doek zijn dan behoorlijk nat. Niet elke fles gaat zo, sommige flessen gaan perfect en dan morst ze weinig tot niks. Ik snap niet waar dit gedrag vandaan komt! Ze is nooit een grote fan van de fles geweest, maar met dit gedrag begin ik me wel zorgen te maken want ik weet, door het morsen, niet hoeveel ze precies binnen krijgt. Even kort wat meer info: ze krijgt Nutrilon standaard 1, ik weet niet goed wanneer en of ik over kan stappen op Nutrilon opvolgmelk. Ze krijgt wat fruit en groente, fruit gaat beter als groente maar nog niet dat het echt een naam mag hebben. Ik heb opgemerkt dat ze bovenin ook een tandje gaat krijgen, maar of dit het is?! Wel heeft ze nu dus onderin 1 tandje, waar ze graag mee speelt. Ze kauwt ook vrij veel op haar duim. Alles wat wij eten is interessant, en af en toe laat ik haar kauwen op een korstje brood. Ik weet het even niet meer, heb al geprobeerd om haar in een rustige omgeving te laten drinken, dit maakt geen verschil. Ze is wel snel afgeleid en enorm nieuwsgierig, maar bij het minste licht is ze vaak al afgeleid door de omgeving. Morgen wilde ik even contact opnemen met het consultatiebureau, maar zit me nu (na net weer zo'n drama met de fles) af te vragen of dit normaal is. Hoort dit bij de tandjes, want ze gaat nu van het ene tandje op de volgende over (overigens heeft ze ook veel last van luieruitslag, en zuur ruikende ontlasting). Moet ik mij terecht zorgen maken over de hoeveelheid vocht die ze binnen krijgt? Verder is ze alert en vrolijk, ze plast iets minder maar dat lijkt me logisch nu ze minder drinkt. Ik heb haar ook water proberen te geven uit een flesje, maar dit moet ze al helemaal niet! Mag ik haar ook andere dingen geven qua vocht? Lauwe thee of diksap o.i.d? Graag advies of tips want het zit me niet helemaal lekker! Alvast bedankt!
Diksap mag maar thee is beter natuurlijk. Ik denk dat het een fase is, mijn dochter heeft m ook gehad rond die tijd. Ik gaf toen ook nog Griekse yoghurt ipv een fles. Je kan de nr 2 geven en dan max 24 scheppen (4x180/6). De nr 2 vult wel iets meer. Geef je een warm flesje? Als mijn dochter tandjes krijgt wil ze het liefst koud spul. Flesje af laten koelen?
Even wat minder drinken kan geen kwaad hoor. Ze moeten per dag al minder dan de helft van hun normale vochtinname drinken vooraleer er reden is voor ongerustheid. Zo erg lijkt het toch nog lang niet. Ik zou nog niet meteen naar ander drinken dan water grijpen. Baby's hebben toch even nodig om te wennen aan de smaak. En je kan ze nu beter laten wennen aan water, dan aan zoet spul.
Eens met bovenstaande. Door tandjes en gewoon fases kunnen ze tijdelijk minder goed drinken, maar ik vind het niet zorgwekkend, ik denk dat ze gewoon last heeft van de doorkomende tandjes. Ander vocht is nu nog helemaal niet nodig, ik zou als je extra drinken wil geven bij warmte evt. wat meer water aan de fles toevoegen. Apart water of thee geven hoeft nu echt nog niet. En met diksap zou ik persoonlijk zo lang mogelijk wachten.
Mijn zoontje heeft precies hetzelfde gehad. Onrustig tijdens de fles, afgeleid, 'spelen' met de fles, steeds z'n hoofd draaien. Gek werd ik er van, er liep bij hem ook heel veel uit z'n mond. Heeft best een tijdje geduurd, een week of 3/4 wel. Toen is het eigenlijk vanzelf over gegaan. Ik denk dat het kwam doordat hij zich ineens veel bewuster was van de omgeving, hij wilde alles zien. Er hoefde maar iets te gebeuren, een geluid, schaduw, of beweging en hij was afgeleid. Gaat vanzelf over dus, althans hier wel. Hij is nu 6,5 maand en krijgt nog 4x 200 opvolgmelk, groente, fruit en een broodkorst. Maar eet ook pas sinds 2 weken echt goede porties weg. Zou me vooral geen zorgen maken hoor! (Ik geef wel extra water tussen de flessen door, een paar slokjes steeds. Maar het is hier erg warm dus wel nodig)