je hebt het over mijn reactie denk ik? ik heb maar 2 maanden bv mogen geven, en daarna 3x 16maanden kunstvoeding. Van prematurenvoeding, tot nutrilon, friso en nutramigen. Weet inmiddels toch echt wel waar ik over praat...
O.a. jouw reactie ja. Dan weet jij als geen ander hoe veel verschillende artsen je de eerste maanden spreekt. En als ik nou ervaar dat ik tegenstrijdige meningen hoor over de hoeveelheid, hoe kun je dan botweg beweren dat IK verkeerd interpreteer? Zoontje is ook prematuur, 35 wkn maar longen erg onrijp. Na thuiskomt opnieuw opname met RSvirus. Hij groeit en drinkt echter supergoed, hij loopt zelfs iets voor op de normale curve. Nu houden kinderarts VUmc, kinderarts eigen zkh en cb verschillende curves aan. In de VU zien ze hem als prematuur met gecorrigeerde leeftijd, in eigen zkh niet. Alleen daar al ga je de verwarring in met hoeveel hij mag. VUmc kijkt naar leeftijd, eigen zkh naar gewicht. En ja, ik moet bij alle artsen verschijnen. In VUmc is die liter vocht een issue, ivm prematuur, in eigen zkh kijken ze vooral naar aangemaakte voeding. Als ze me vragen hoeveel ik geef zeg ik: vier flessen van 180/6 VUmc ziet dat als netto, dus 200cc flesvulling.. Eigen zkh als 180cc flesvulling.. En cb snapt er helemaal niets van en lult maar beetje met wat ik zeg of vraag.. Dat zíjn toch tegenstrijdige meningen? Daar interpreteer ik niks onjuist aan, en zo kinderlijk simpel is het dus niet.
En dat van die liter en de 30 schepjes weet ik. Die hou ik ook écht wel in acht. Maar ik vind tet fijn om exact te weten hoeveel speling ik nog heb tot bijvoeden. En dat is in mijn geval nog 200cc aangemaakte voeding, althans dat hou ik aan. Ik ga ook niet meer in discussie met ka of cb. Ik hou het zo. Ik word alleen maar onzeker van het twijfelen of ik het wel goed doe naar ieder bezoek. Daarom ook mijn vraag hier.
maar ik bedoelde ook niet dat JIJ dezelfde verhalen verschillend interpreteert, maar dat verschillende moeders dezelfde advies verschillend interpreteren. 1 denkt dat 1 liter grens geldt voor 1 liter water (en dat de baby dus niet meer water mag), en de ander 1 liter aangemaakte voeding. Ik heb zelf altijd voor kunstvoeding het advies van de fabrikant gevolgd voor de geldende maximum en advies over het aanmaken vd voeding. Ik denk dat de fabrikant tenslotte het meeste weet over zijn eigen product. Daarnaast ken ik je gevoel dat je verschillende adviezen krijgt van verschillende artsen. Misschien is het een idee om je verwarring voor te leggen aan de kinderarts van je zoontje. Dat je zelf Niet meer weet wie te geloven? en het is verstandig om in achterhoofd te houden dat kinder- en huisartsen niet deskundig zijn in kindervoeding, ze hebben gestudeerd om zieke kinderen te genezen, maar zijn geen voedingsdeskundige. Wellicht kun je een consult vragen bij de kinderdietist in het ziekenhuis?
ts, ben blij dat je er inmiddels uit bent Wel raar al die verschillende adviezen. En zeker dat standaard afgieten in het z'huis...dat zou ik alleen doen als je aan de max voeding zit. Om het verschil duidelijk aan te geven, gebruikten wij op het kdv altijd de termen: voeding en volledige voeding. De volledige voeding is dus met het poeder erin...wat een kindje totaal krijgt. Dat is bij 180/6 dus idd 200 cc. Die 200 moet je aanhouden in je aantal cc's. Het extra water wat je toevoegt niet. Wij maken nu bv flesjes met 120/4, wat dus 135 cc is, maar ipv 120 water gooien wij er 130 in ivm ernstige obstipatie. Maar we rekenen dus 135.
Het is ook verwarrend! Maar ik denk dat een ziekenhuis dat afgiet tot 180cc bij het ene kind, misschien zal afgieten tot 175cc of 190cc bij een ander kind: op individu aangepaste hoeveelheden. En als een kind 180/6 wegdrinkt, dan heeft het dus 200cc opgedronken. Gewoon aantal cc's. TO, ik zou gewoon adviezen van maar één arts volgen en alle andere instanties zeggen dat je dat doet en dus liever om verwarring te voorkomen geen adviezen van ze krijgt. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Voel je vooral aangevallen. Gebeurt bijna in elk topic waar jij reageert lijkt wel. Dit topic heeft niets met bv te maken, maar jij begint met opmerkingen als 'er wordt toch weer geadviseerd zoveel mogelijk bv te geven, zucht'. Lekker negatief naar bv-gevende moeders dan. Moet ik dat zo interpreteren? En deze stond er inderdaad niet voor niets.
Nee hoor voel me niet aangevallen. Beetje overdreven om te zeggen dat het is bijna elk topic gebeurt waar ik reageer. Het komt er uiteindelijk altijd op neer dat bv beter is. Dat is soms een beetje vervelend naar de mama's die flesvoeding geven. Alsof ze slechte moeders zijn. Zo komt het over.
Maar instanties als Unicef en de Gezondheidsraad moeten toch borstvoeding aanbevelen? Omdat het, medisch gezien, de meest optimale voeding is. Die adviezen houden inderdaad geen rekening met andere omstandigheden waardoor borstvoeding moeilijk of zelfs niet gaat. Maar dat maakt niet dat zorgverleners het dan maar niet moeten aanbevelen. Als jij je door adviezen van gezondheidsorganisaties een mindere moeder voelt, moet je daar misschien eens over praten? Je bent echt geen mindere moeder als je kiest voor flesvoeding, wat je reden daar ook voor is! In sommige individuele gevallen kan kv juist een betere optie zijn dan bv. Elke moeder en elk kind en elke situatie verschilt immers van elkaar. Pro-borstvoeding zijn betekent niet automatisch anti-kunstvoeding zijn.
Ik voel me geen mindere moeder hoor, dat maak jij ervan. Maakt mij echt niet uit dat ze groot zijn geworden met de fles. Ben er juist blij om, aangezien ze beide kma hadden en nooit ziek zijn. Organisaties promoten het soms tot het vervelende, net als een hoop bv mama's. Van de week kreeg ik de lihl bonnen met korting op nestle voeding en zelfs daar staat het op. Ze maken mensen wel onzeker als ze al onzeker zijn. Mij maakt het niet onzeker want ik weet dat ik het beste heb gedaan voor mijn kinderen. Het lijken soms wel jehova's alleen komen ze dan niet aan de deur.
Je kwam over alsof je het heel vervelend vond en je een mindere moeder voelde, vandaar mijn opmerking. En ja, fabrikanten van kv (die goud geld verdienen) zijn verplicht erop te zetten dat bv de beste keuze is. Daar zou ik me echt niet aan storen. Er bestaat nog heel veel onwetendheid en fabeltjes over bv, waardoor moeders die het wel graag hadden gegeven, het soms niet eens lukt of ontmoedigd worden. Dit willen die organisaties doorbreken door veel voorlichting te geven. Als ik flesvoeding zou geven zou ik me daar echt niet aan storen maar juist blij zijn voor medemoeders die wel graag bv willen geven dat er tenminste duidelijke en eenduidige informatie wordt gegeven. De vergelijking met jehova's gaat dan helemaal niet op, vind ik erg overdreven van je. Net als de term borstvoedingsmaffia trouwens.
Bv vs FV; Ik ben het er wel mee eens dat je als FV moeder constant op je onvermogen wordt gewezen. Op elke folder, advertentie en forum krijg je bij welke vraag je ook stelt de opmerking, BV is natuurlijk het beste, maar.... anders is FV ook goed. Dit suggereert dat FV eigenlijk voeding voor falenden is.. Ja, ik vind dat lastig en vervelend om te horen. Mijn BV/borsten zijn namelijk niet het beste voor mijn kind.. Neemt niet weg dat ik een ieders advies respecteer hoor! Dat heb ik op mijn vraag in dit topic ook gedaan Er heerst alleen sinds een paar dagen een sfeertje waardoor ik het toch even wilde noemen. En ik heb me wel voorbereid op BV, maar het is er nooit van gekomen. Ben dus wel wat ingelezen maar de ervaring heb ik niet. Daarmee zou ik dus nooit iemand in onzekerheid die een topic over BV opent gaan adviseren. Maar dat is persoonlijk. Hoop dat ik zo duidelijk heb gemaakt wat ik bedoel. Ik veroordeel niemand. Heb antwoord op mijn vraag en een tevreden baby! Dus, bedankt allen! Wat mij betreft mag het topic dicht