Hoeveel cc kunstvoeding minimaal per dag?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Star87, 26 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Op de verpakking van nutrilon staat boven de 6 kg 200 cc en dat 4 keer per 24 uur. Maar wat is het minimale?
    Mijn zoontje drinkt over het algemeen rond de 700/800 cc per 24 uur, dus rond de 5 keer ongeveer 165 cc.

Nu heeft hij vandaag dit gedronken;
    Hele nacht doorgeslapen vanaf 22.00 uur en kwam pas om 8.45 voor de fles.
    Dus 8.45 165 cc
    12.15 160 cc
    16.15 150 cc.
    Hij ligt nu nog te slapen, krijgt dus straks nog een fles aangeboden van 200. Hij heeft nu dus nog maar 475 cc op. Komt natuurlijk nog rond de 165/200 bij.
    Wat moeten ze minimaal binnen krijgen? Het is elke dag wel genoeg maar vroeg me dus af wat nou eigenlijk minimaal is aangezien hij vandaag nog maar 3 flesjes op heeft.

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wat ik begreep vd arts vh cb is 500cc het minimum en 1000cc het maximum.

Al drinkt mijn zoontje soms wel 1100cc op een dag. Die heeft veel honger.

3. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Oh top dat is duidelijk, bedankt!
    Elk kindje is natuurlijk anders en de een heeft meer honger dan de ander, maar iets te veel lijkt me beter dan te weinig.
    Hoe krijgen ze het weg he die kleine lijfjes:D

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ja hoe krijgen ze het weg. Ik maakte me erg zorgen om de hoeveelheid die sam drinkt. Iedereen zei dat over de 1000cc nierschade geeft...maar de arts van het cb zei dat dat een achterhaalde gedachte was. Boven de 1000cc geeft wel hoog risico opovergewicht zei ze.
    Mijn zoon drinkt tussen de 900-1100 cc.

5. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Kun je niet overstappen naar melk voor hongerige baby’s? Dan drinkt hij niet boven de 1000 en is hij sneller verzadigd?

6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Rond die leeftijd 500cc inderdaad, maar als hij er eenmalig onder zit hoef je ook niet in de stress te schieten.
    Wij hebben er ook weleens een dag tussen zitten dat er weinig gegeten en gedronken wordt.
    Bij honger hoor je ze wel :)

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Inderdaad minimaal 500cc. Wat heerlijk zeg zulke nachten!
    Hier krijgt ze nu om 8.00-12.00-16.00 200cc, om 20.00 230cc en dan komt ze vaak tussen 4.00-6.00 weer en dan krijgt ze een flesje van 100cc met 2 schepjes.
    Ik vind het ook wel lastig, ze weegt ook al ruim 8kg, maar het lukt d'r maar niet om de nacht door te trekken. Laatste fles om 20.00 of 22.00 maakt niks uit, vaak komt ze na een fles om 22.00 nog eerder. Overweeg om alles op te hogen naar 210/7, maar vind dat zoveel. Aan de andere kant, ze is wel weer 8kg dus met wat ze nu drinkt zit ze voor d'r gewicht wel aan de lage kant, maar ze is verder super tevreden, dus wat is wijsheid he...
    1x in de 2-3 weken slaapt ze wel eens door tot 6.30-7.30, maar we doen die dagen niks anders, dus ik weet dat ze het kan, ze ligt ook halverwege dat flesje van 100cc alweer te slapen.
    Laat jij je zoontje overigens begin van de avond gewoon al een lange tuk maken? Ik ben zo bang dat ze dan 's nachts nog eerder/ vaker wakker wordt dus met d'r 3e slaapje maak ik d'r vaak na max. een uurtje wakker of heeft dit bij jullie helemaal geen invloed?

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Soms is het niet anders dan dat het is. Als hij afwisselend 900 en 1100 cc drinkt kan je gemiddeld prima op 1l uitkomen.

Wel kan je kijken of je het op een andere manier kunt oplossen, mits je dit nog niet hebt gedaan.
    Sommige kindjes drinken snel waardoor ze minder verzadigd raken. Dit kan je oplossen door te zorgen dat elke voeding circa 20 minuten duurt.
    Soms kan het helpen om 10 tot 20 cc extra water toe te voegen per fles. Dus 170/5 te geven ipv 150/5. Extra water zou niet schadelijk of erg zijn.
    Een andere optie wat al eerder genoemd is, is forte voeding. Hiervan kan je dus prima eerst 1 schepje vervangen dus 5 gewone, 1 forte en 180cc water.

Werkt dat allemaal niet of niet voldoende, tja.... Een hongerige baby is ook niets.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    500cc is minimaal, maar men houd dit ook aan bij ziekte.

Normaal gesproken is de stelling;
    150 cc voeding per kg per 24 uur is gemiddeld.
    Minimaal 120 cc voeding per kg per 24 uur.
    Maximaal 180 cc voeding per kg per 24 uur.

Als jouw zoontje 6 kg weegt mag hij dus 6*150= 900 cc voeding hebben. Als je 5 voedingen geeft kom je uit op 180 cc voeding per keer.
    Maar als je van het minimale uit gaat kom je uit op 6*120= 720 cc voeding. Dat geeft 144 cc voeding.

Wel zou ik zelf proberen om echt minimaal 4 flessen per 24 uur te geven, maar liever 5. Dus dan had je hem best rond 20.15 wakker mogen maken.
    Wel is er kans dat hij niet fit is en daarom minder drinkt, zelfs voordat je het merkt.

10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hij krijgt al forte voeding, extra water toevoegen hielp niet..we gebruiken johannesbroodpitmeel om de voeding dikker te maken zonder extra calorien toe te voegen maar dan nog is ie hongerig. Hij drinkt nu flessen van 7 tot 8 flessen 150/5 en is 8 weken oud. (drinkt niet altijd de fles helemaal leeg waardoor we dus op 900-1100 cc uitkomen per 24 uur)

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hij krijgt al 4 weken forte voeding met al 2 weken johannesbroodpitmeel erdoor. Geen enkel effect op zijn hongerige gedrag...hij kot standaard elke 2,5/3 uur voor een fles en is dan ontroostbaar tot de fles gegeven word. rekken is zinloos...dat geeft alleen een overstuur kind wat daarna niet meer wil slapen.

12. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Ik denk dat je in principe noet hoeft op te hogen, maar volg je moedergevoel.
    Mijn zoontje slaapt ook echt niet altijd door. Het is zelfs soms zo dat wanneer hij zo uitkomt dat 21.00 zijn laatste fles is, en hij daarvan niet veel drinkt, hij de nacht doorslaapt terwijl ik dat niet had verwacht. Afgelopen nacht heeft hij na de fles van 22.45(180cc op) weer om 4.45 om een fles gevraagd. Terwijl ik dan juist denk dat hij gaat doorslapen. Dus hier heeft later geven ook geen invloed op t wel of niet doorslapen. Het komt naar mate ze wat ouder worden echt vanzelf. Wakker worden snachts is namelijk niet slecht voor ze. Hoe oud is je dochter?

De ene keer slaapt mn zoontje voor het slapen gaan heel kort, en de andere keer lang. Het heeft geen invloed op de nacht verder. Gister is hij 19.15 al in slaap gevallen en moest hem 22.45 nog even wakker maken voor een fles, maar wilde erna dus meteen weer verder slapen. Ik denk dat je dat even moet uitproberen. Als dat hier niet had gelukt had ik het ook niet gedaan, maar in principe is vanaf 1900 uur een mooie tijd om te gaan slapen. Wakker maken voor een flesje doe ik dan dus nog wel. Pas wanneer hij echt geen enkele nacht meer wakker word ga ik er een fles proberen af te halen.

13. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Ach wat vervelend dat hij zo’n honger blijft houden. Tenminste, het is gewoon een groot etertje en wat je hebt kunnen doen heb je al gedaan. Rekken is naar mijn idee dan ook noet fijn hoor, hoe lang moet je een kind troosten terwijl hij wil eten. Ik geef het ook wanneer hij echt honger heeft. En je zit dan inderdaad met een overstuur kind. Wat zegt het cb van het aantal cc’s verder, kan dit straks eventueel wel wat minder worden als hij vaste voeding gaat eten? Dat zou namelijk goed kunnen hoor. Dan is het voor nu gewoon echt mee gaan met je kindje.

14. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    CB zei dat hij vanzelf een voeding gaat laten staan als ie in de nacht door gaat slapen. En dat we het goed doen, en hij gewoon honger heeft. Ik geef hem met hun goedkeuring dan ook voeding op verzoek, ook als dat meer dan een liter is. (dat komt gelukkig niet heel veel voor)
    Ik ben echter wel bang dat hij straks overgewicht gaat krijgen maar dat is denk ik meer mijn angst dan werkelijkheid.
    Want hierna kan ie nog 1x omhoog naar 180/6 tot ie 6 maanden is...wat nou als ie daar ook geen genoeg aan heeft denk ik dan....dan overvoeren we hem mss straks. Het blijft lastig om balans te vinden, maar ik heb idd liever dat ie teveel drinkt dan te weinig.

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nee onze zoon had op deze leeftijd ongeveer hetzelfde schema en ging met 6 maanden doorslapen toen hij naast z'n flessen ook 200gram groente en 200 gram fruit at.
    Ze is nu 4,5 maand, 2 dagen jonger dan jouw zoontje. Ondanks dat ik nog niet echt het idee had dat ze toe was aan hapjes heb ik gisteren toch wat worteltjes aangeboden en ze at zo een hapje of 10, dus denk dat we daar ook maar mee doorgaan.
    Ik vind het ook op zich niet erg hoor, maar ze sliep zulke nachten ook al met 2 maanden, dus had verwacht dat ze inmiddels wel door zou tukken tot de ochtend.
    Nu dronk ze vanmorgen om 8.00 maar 130cc en kwam dus alweer om 11.00 vanmorgen, dus ik ga vandaag eens een droomvoeding uitproberen rond 22.00/22.30 en dan gaat ze inderdaad wel gewoon na de fles van 19.00 naar bed toe straks. Ik heb hier m'n kinderen nog nooit op het ritme van 7.00/11.00/15.00/19.00/23.00 gekregen, ze doen en deden hier allebei 5.00/9.00/13.00/17.00/21.00, alleen als ik onze dochter om 5.00 een volle fles geef dan wordt ze wel gewoon rond 7.30 wakker maar drinkt dan amper een halve fles omdat ze nog vol zit, vandaar dat ik een paar weken terug ben begonnen een half flesje aan te bieden in de nacht en dan overdag nog 4x 200cc, 5x 200cc krijg ik er hier dan niet in omdat ze er overdag ook met gemak 4 uur tussen houdt.
    Dus ben wel blij met vandaag, wie weet is dit de aanzet naar een fijn ritme, al denk ik dat ze na een droomvoeding vanavond gewoon net zo hard weer rond 5.00 komt, maar we gaan het zien. :D

16. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Dan zal je dochtertje waarschijnlijk hetzelfde ritme pakken als je zoontje destijds. Soms is het echt even zoeken.
    Als ze om 5.00 u de fles krijgt, en 730 wakker word, is dat waarschijnlijk niet omdat ze honger heeft denk ik? Omdat dat nog maar even geleden is en ze weinig drinkt. Of geeft ze aan dat ze iets wilt drinken door ergens op te sabbelen? Het zal beter werken nu je een half flesje aan bied snachts, dat hoef ik niet te proberen haha als hij namelijk nog honger heeft krijg ik hem niet terug in bed. Ik merk ook dat mijn zoontje 3 uur nu te kort op elkaar vind, terwijl ik kort geleden nog een chaotisch ritme had met drinken. Dan weer een uur, dan weer 2, dan weer 5. Geen pijl op te trekken. Nu gelukkig meer ritme omdat zn flessen wel bijna leeg gaan steeds. Als ik het eerder geef, gaan ze gewoonweg niet op. Vind het soms alleen erg lastig met fruit en groente. Mijn zoontje krijgt san bijvoorbeeld 9.00 de fles, en het beste is dan om ongeveer anderhalf tot 2 u later fruit te geven. Maar dan wil hij slapen. En zodra hij wakker word heeft hij weer honger, het komt gewoon niet erg goed uit vaak en dat vind ik zonde. Hoe doe jij dat met tijden van fruit en groente? Te kort na de fles zit hij vol en wil hij het niet. Is droomvoeding bambix of wat moet ik me er bij voorstellen? Hij ligt nu weer vanaf 20.00 u op bed en ga hem straks dus weer bambix geven, dat werkt ook wel goed.

17. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Ik snap je gedachte heel goed hoor, je wilt het allerbeste voor je kind maar overvoeden doe je echt niet. Hij kan gewoon meer hebben en heeft het ook nodig, anders zou hij het niet opdrinken. Je kunt weinig anders aangezien je al alles doet wat je kunt doen. Honger laten lijden ga je al helemaal niet doen dus het is prima zo. Zodra hij straks gaat kruipen en lopen, gaan die pondjes als hij ze dan heeft er met een tempo weer af. Je hebt dan met vaste voeding met de tijd ook weer dingen waar ze snel verzadigd van raken dus dat komt echt wel goed. Hij zal niets te kort komen en dat is ook een fijne gedachte.

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja als ik hier een volle fles gaf werd ze wakker en had niet echt trek. Tegen de tijd dat ze trek had moest ze slapen dus dronk de fles dan maar half enz. Beetje lastig, dus het toen zo opgelost. Eerder dronk ze een volledige fles om 5.00 maar sliep dan gewoon nog verder tot de volgende voeding.
    Ik ben hier nu pas sinds 2 dagen met groente begonnen en dat doe ik minstens een uur na de fles, ze kan ongeveer 2uur wakker blijven dus meestal is het dan een half uurtje voor ze weer gaat slapen.
    Droomvoeding is een voeding geven eind van de avond zonder ze wakker te maken. Eerder werkte dat bij onze dochter nooit, maar inmiddels alweer een hele poos geleden dus we proberen het maar eens, ze zit nu aan d'r fles. Rijstebloem heeft ze ruim 1,5 week gehad en dronk ze goed en lekker, maar ze ging er zeker niet langer van slapen, eerder korter dus daar ben ik sinds t weekend weer mee gestopt.

19. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Oooh hahahawat stom van mij, tuurlijk is dat slapend drinken hahhaa :D hoe krijg je dat eigenlijk voor elkaar? Ik heb net om 23.00 mijn zoontje uit bed gehaald, maar als ik dan zn luier verschoon word hij wel wakker. Niet dat dat uitmaakt, want hij gaat erna zonder pardon weer naar bed hoor. Luier moet alleen wel verschoond worden voor komende nacht.
    Ik hoor meer dat ze er niet perse langer op slapen, het verschilt hier ook heel erg. Soms lukt t me wel om fruit en groente te geven, maar heeft ook wel eens een heel kort slaapje gedaan waardoor hij 2 uur wakker blijven echt niet red en dus een keer fruit of groente overslaat. Vind het wel fijn dat er steeds meer ritme in gaat komen.

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja ik verschoon dus niet, ze kan wel door met d'r luier. Ze werd niet wakker, maar dronk wel gewoon. Ze heeft bijna 150cc gedronken en kwam nu met om 6.20 weer. Dus wel een stuk beter al dan tussen 4.00-5.00. We gaan dit maar even een paar dagen proberen voort te zetten.
    Groente en fruit is nu ook alleen nog maar voor erbij en om te oefenen, dus als t er niet van komt geeft dat niks!

Deel Deze Pagina