Bij 4 maanden zijn we begonnen met bijvoeden (hij is nu 5,5 maand). Eerst fruit en later ook groente. Volgens het CB hoefden het maar kleine hapjes te zijn, maar ons zoontje (net als zijn grote broer) vindt het echt heel lekker... Nou lees ik dat het slecht voor zijn niertjes is, al die bijvoeding. En ik lees ook dat hij niet minder melk moet hebben als voorheen. Maar dat krijgt hij dus nu wel.... Kan dit schema dan niet voor een baby van 5,5 maand: 7.30 fles 210/7 10.00 1/2 potje fruit 12.00 fles 180/6 14.30 1/2 potje fruit (soms met flesje water en/of diksap) 17.00 fles 180/6 18.30 1/2 potje groente 21.00 fles 210/7 Geen pap erbij, want voor het slapen helpt het toch niet, en hij is al wat aan de zware kant...
Hij mag opzich naar 4x180/6. Dat scheelt wel weer iets. Ik zie 7 eetmomenten? Meestal heb je er 5a6, dus misschien kun je het fruit in 1 keer geven? Bij mijn jochie zijn we met 5,5 begonnen met bijvoeding. En gewoon gegeven wat hij lustte. Dat was op dag 1 zo'n 100 gram groente. En dat is na de 6 maand snel richting de 150 gram gegaan. Fruit ook gewoon naar smaak vanaf 6 maand. Ik maakte dan 1 stuk klaar, en hij at het meestal wel op.. Niertjes valt wel mee met fruit/groente volgens mij. Is meer met eiwit/zoutrijk voedsel(zoals melk) dat verwerkt moet worden in het lichaam. Maar veel soorten fruit en groente zijn redelijk neutraal daarin.
Bedankt voor je reactie, toch nog iemand die reageert. Vandaag hebben we maar 1 keer een half potje gedaan. Dus hij mag in principe wel bijna de volledige potjes hebben? Dat kan geen kwaad? Want hij is elke keer boos als hij zijn halve potjes fruit en groente op heeft.... Ook hebben we de ochtend fles naar 180/6 gedaan. Want hij spuugde de laatste dagen meer dan daarvoor.
Tot 6 maand zou hij minimaal 800cc melk moeten drinken. Dus als hij netjes 4x180/6 drinkt, kun je hem wel wat meer van het potje geven. Ik zou het op verzoek doen, zolang je boven die 800 blijft zitten. Na de 6 maand ga je al snel richting 3x180/6 opvolgmelk. Dus dan heb je over 2 weken nog wat meer ruimte om uit te breiden. Heb je al eens vers (banaan, peer of appel) geprobeerd? Daar kunnen ze soms ook wat meer tevreden mee zijn, omdat het iets grover is, ook uit de staafmixer. En er zit vaak iets minder vocht in, dan in de potjes. Misschien reageert hij daar nog anders op? (naja, die van mij moest die potjes niet zo. Dus hier bijna altijd vers/vriezer)