bijna 4 maanden en avond fles weigeren

Discussion in 'Flesvoeding' started by paniekertje, Jan 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

Dec 5, 2011
    1,089
    60
    48
    Hej meiden,

Mijn meisje is bijna 4 maanden en er echt 1 met een gebruiksaanwijzing. Helaas is ze haar levensweg met een sonde begonnen en het drinken is eigenlijk nooit goed geweest. Af en toe heeft ze een dag dat ze haar flessen goed drinkt, maar over het algemeen laat ze veel staan. Langzaam drinken vind ze niet fijn, maar van snel drinken krijgt ze maagkramp met als gevolg dat de fles er niet helemaal ingaat. Gemiddeld drinkt ze zo'n 700 cc op een dag en is ze nu ruim 5.5 kilo. Van het cb moet ze 100 ml per kilo lichaamsgewicht drinken, dus daar komt ze wel makkelijk aan. Wij gaven 5 flessen van 150+5 (7, 11, 15, 17 en 23 uur, maar die gingen vrijwel nooit op. meestal 130 tot 150 cc. Sinds donderdagavond weigert ze de fles van 23 uur. Donderdagavond een uur bezig geweest en uiteindelijk maar 100cc gedronken. Gisteravond niet wakker te krijgen en maar 40cc gedronken. Ben vanaf gister ook 180+6 gaan aanbieden. Uiteindelijk gister toch kleine 700 cc gedronken.
    Vandaag dus maar uitgegaan van 4 flessen. Vanmorgen om 7 uur 175cc, om half 12 weer 175cc (helaas wel 5 kwartier over gedaan) en net om 16 uur 140 cc. Ze ligt nu in bed en wil straks om 6 uur half 7 groente geven (al mee gestart in overleg met kinderarts, ze had steeds vuisten in de hand, melk drinkt ze niet, maar groente begint ze nu wel te eten, mssn melkmoe?) En dan vanavond rond 8 uur nog een papfles met rijstebloem en dan morgenochtend om 7 uur weer hetzelfde ritueel. Vind het zo jammer dat ons meisje zo moeilijk drinkt, maak me elke dag zorgen of ze wel genoeg binnen krijgt. Maar ze groeit als kool, zo'n kilo per maand. Pffff, echt mama stress geloof ik.

Nu krijgt ze ook maagzuurremmers vanwege reflux, over het algemeen verborgen, voorheen heel erg spugen. Meng ook nutriton door de fles, dus het is ook elke keer zoeken naar de goede verhoudingen en speen. Minder nutriton werkt helaas niet, dan komt het weer heel erg omhoog. Meer nutriton dan zit je weer met de speengrootte, kortom een heel gezoek. Zijn haar maagzuurremmers mssn niet sterk genoeg? Ik weet het niet meer. Iemand tips, adviezen?
    Ben sowieso van plan om dit maandag even te overleggen met de kinderarts en dinsdag naar het weeguurtje van het cb.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Verborgen reflux is als een kindje zonder 'hulpmiddelen' niet spuugt. Dus op normale (of h.a.) voeding zonder toevoegingen.
    (Gewone) reflux is als een kindje zonder 'hulpmiddelen' wel spuugt.
    Je kind heeft of verborgen reflux of gewone reflux.

Reflux verdwijnt niet door de hulpmiddelen, de symptomen verdwijnen.

Ik lees dat je rijstebloem geeft. Waarom?
    Je kindje is ten eerst nog geen 4 maand (rijstebloem is bijvoeding) en punt twee zeg je dat ze te weinig drinkt. Rijstebliem kan extra vullend zijn, maar bij een kindje wat weinig drinkt wil je dit juist niet! Puntje 3 is dat het extra druk op de maag kan geven, waardoor reflux klachten verergeren.
    Daarnaast; rijstebloem wordt weer vloeibaar in de maag, uiteindelijk, dus als je het geeft moet je evenveel nutriton geven als normaal.

Dus stoppen met rijstebloem en kijken wat er dan gebeurd.
    Liever 5 x 150/5 dan 4 x 180/6. Totaal is bijna gelijk, maar hoe groter de fles, des te meer druk op de maag dus meer reflux klachten.

En welke fles gebruik je? Sommige flessen werken in het algemeen beter dan andere.

3. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

Dec 5, 2011
    1,089
    60
    48
    Bedankt voor je antwoord.

Op advies van de kinderarts ben ik met bijvoeding begonnen.
    Ik geef alleen in de laatst fles rijstebloem, rest van de flessen nutriton.
    Door de nutriton spuugt ze nu niet meer, maar haar voeding komt nog wel omhoog, vooral als ze weer aan haar dosis maagzuurremer toe is is ze alleen maar aan het slikken. Ruikt ook enorm zuur.

5 flessen red ik niet meer omdat ze simpelweg die laatste fles niet meer wil. Ik kan het er moeilijk in proppen toch? Vandaag zit ik 175, 175, 140 en net 180. Teveel druk op het maagje heeft ze niet want ze kan zelf heel goed aangeven hoeveel ze wil. Ze geeft soms nog wel een mondje terug, maar spugen zoals voorheen doet ze gelukkig niet meer. Het gaat mij meer om het feit dat ik nu al op 4 flessen zit. Naja, maandag de ka maar even bellen.

4. Minerva

Minerva Niet meer actief

Heb je al eens comfort / omneo voeding geprobeerd? Dan hoef je geen nutriton toe te voegen. Welke fles gebruik je? Wij gebruiken nu de dr. Browns fles met de fase 2-speen. Werkt voor ons erg goed!

5. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

Dec 5, 2011
    1,089
    60
    48
    Ze zit al op nutramigen vanwege verdenking koemelkallergie.
    Wij hebben idd ook de dr brown fles, vanwege de nutriton al fase 3 speen

6. meelezer

meelezer Niet meer actief

Ik lees dat ze sv heeft gehad, en dan nu al bijvoeden?? Ws heeft ze gevoelige darmen. Kan ook niet anders. Dat zou ik echt eerst overleggen met de la, ik begrijp dat het cb dit jou heeft voorgesteld :(
    Rijstebloem vind ik persoonlijk ook geen goed idee, het heeft totaal geen nut en een kind kan onrustig worden....

Je kind is niet toe aan bijvoeding door op de handjes te sabbelen. Dat is onzin. Dat is ontwikkeling, ik snap echt niet dat een cb daar mee op de proppen komt.

Ik zou mss de reflux medicijnen iom ka ophogen en daar alles mee overleggen. Jouw cb is waardeloos zeg pfff (sorry)

7. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

Dec 5, 2011
    1,089
    60
    48
    Juist de kinderarts heeft dit geadviseerd. En het is ook wel een beetje moeder gevoel. Desalniettemin gister half 9 fles van 180 op met rijstebloem en ze wordt nu een beetje wakker. Ze is gewoon toe aan een,lange nacht

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Een kinderarts is geen dietist en weet weinig over voeding. Bij kea is de kans op allergien vergroot en (te) vroeg bijvoeden vergroot deze kans. Het wereldwijde advies is om met 6 maanden te beginnen en voor 4 maanden is uit den boze! Het is simpelweg slecht voor de darmen. Maar goed daar heb je nu niets meer aan.

Opzich mag ze best 4 flessen dat is het probleem niet, maar door rijstebloem toe te voegen zorg je doorgaans dat ze langer vol zit. Je spreekt jezelf dus tegen. Je wilt de 5e fles wel, maar als ik zeg stop met rijstebloem want dat zorgt dat ze die 5e fles niet wil luister je niet. Wat wil je dan?

Nutriton zorgt ervoor dat ze niet kan (!) spugen. Nutriton zorgt dat de voeding indikt, richting behangerslijm. Geen mondje teruggeven zegt dus dat de nutriton zijn werk doet, maar ook dat ze deze symptomen niet kan geven. Ze kan immers minder goed spugen.

Spugen is alleen het 'probleem' voor de ouders, de pijn die veroorzaakt word is voor de kinderen het probleem. Door (goede) medicatie en de leefregels voor reflux op te volgen is de pijn weg. En dus het probleem weg.

9. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

Dec 5, 2011
    1,089
    60
    48
    De rijstebloem fles ben ik pas gaan geven op het moment dat ze naar 4 flessen ging. Daarvoor gaf ik alleen nutriton door de fles voor het spugen. Maar goed, ze heeft pas 1 pap fles gehad tot nu toe. Gister was ze helemaal van slag en dronk ze haar laatste fles pas rond kwart voor 11. Dus ik stop nu even met alles en ga me richten op de 4 flessen.

Maar goed, waar ik mij dus het meeste druk om maakte was het feit dat ze nu maar 4 flessen drinkt. Maar daar hoef ik me dus geen zorgen om te maken? Ze drinkt vandaag ineens wel goed en rustig en zonder al teveel problemen. 8 uur 180 cc, 12 uur 160 cc en net om 4 uur dikke 170cc. Vanavond tussen 8 en half 9 de laatste fles en dan morgen rond 7 uur weer de eerste. Vind haar eigenlijk nog een beetje te jong voor 12 uur tussen de flessen.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Tussen de 4 en 5 maanden gaan meer kindjes naar hele nacht slapen. Mijn jongens beide ook (zonder enige bijvoeding).

De richtlijn om 'aan te sturen' op doorslapen is voor elke pond 1 uur slapen. Bij 5,5 kg betekend dit 11 uur. Dat is voor aansturen, als ze het zelf doen is, zeker bij deze leeftijd, het een ander verhaal.

Probeer te zorgen dat ze overdag voldoende binnen krijgt en er is niets aan de hand.
    Wat ze nu doet is geen garantie voor de toekomst. Sommige kindjes gaan rond de 6 of 9 maanden ineens weer vaker komen, dus ook snachts.

Share This Page