Hoeveel CC flesvoeding mag ik mijn kleintje per maaltijd geven, of zit daar niet echt een max. aan ( en daarmee bedoel ik; totdat ze zelf aangeeft dat ze vol zit )? Ben nog niet bij het cb geweest en heb van de kraamhulp geen schema gehad... Voor het geval ik haar toch teveel geef... en dr dus aan t vetmesten ben
Scheelt hoeveel jouw uk weegt. T is 150x t gewicht, dus bijvoorbeeld 3 kilo, dan mag hij/zij dus 450 cc drinken.
Echt? O dan zit ik volgens mij op veelste weinig.. ze drinkt nu 135cc per voeding... Moet zo toch met dr naar de dokter dus zal het daar dan ook nog eventjes navragen, bedankt!
450 cc in totaal...ik neem aan dat je nog op 6 voedingen zit..." dus 6x 135 is 835 cc...lijkt mij genoeg!
Heb t niet gevraagd, maar als ik dr maar bijvoorbeeld 450cc geef per 6 voedingen heeft ze echt niet genoeg hoor. Zal het cb wel bellen....
Hoi, Het gemiddelde is 150 ml per kilo lichaamsgewicht, maar (volgens mijn CB) mag je uitwijken naar maximaal 200 ml per kilo, als je maar maximaal 1 liter voeding per 24 uur geeft. Groetjes Saskia
Mijn vk zei dat je per dag 10 cc voeding per keer extra mag geven. Tot dag 12, dan krijgt hij dus 120 cc per voeding. Daar blijf je dan op zitten, totdat het consultatiebureau anders aangeeft. Ik heb er ook geen verstand van, maar misschien heb je hier iets aan!
ik vindt t idd ook erg moeilijk. ik ben sinds gister overgegaan op nutrilon (en dan even de vloeibare versie tot we onder de knie hebben hoeveel ze kan/mag hebben met die poeder enzo) ze is nu 4,4 kilo.volgens de verpakking mag ze dan 5 voedingen hebben van 165 maar dat vindt ik nog erg veel en erg weinig voedingen.ze had tot nu toe zo'n 7 voedingen maar dan kwam ze om de 2,5 -3 uur.maar had ze niet voldoende aan hebben we t idee.ze heeft erg veel last van veel lucht in de buik.de dokter zei dat ze net een grote gasbel was.ze spuugt af en toe ook wat terug (maar wij zijn allebij verkouden misschien dat zij daar ok wat last van heeft en niet zo lekker is) en was t ermee eens dat we in1x overgingen van bv naar fv.maar zei dat we aan moesten houden wat er op t pak stond.dus 5x 165.nu doen we t opbouwen en elke keer ietsje meer erbij. ze krijgt nu vanavond zo rond de 130 cc....en dan kijken wanneer ze vannacht komt. ben blij dat we zo ineens overgestapt zijn op fv ipv bv.werdt er gek van.na elke voeding had ze enorme krampen en liep half paars aan van t persen.ze had elke keer dat dr luier verschoont werdt een poepluier (elke keer voor een voeding,dus elke 2-3 uur,en vloeibaar)volgens de dokter erg veel als je bv geeft.nu heeft ze sinds ze fv krijgt als geen poepluier meer gehad.wel plast ze goed maar geen poep.klopt dat? vraag me ook af hoe ze van al dat lucht/gas afkomt....temp.helpt niet zozeer meer.af en toe een flinke scheet maar daar moet ze erg veel moeite voor doen....moeilijk hoor.... nu komt ze zo rond de 4 uur af en toe.vindt t moeilijk n soort schema te maken welke tijden ze t beste kan krijgen.ook snacht....laat je ze snachts gewoon doorslapen ook al is t meer als 7 uur?
Wat het aantal voedingen voor je kindje nu je kunstvoeding geeft: dat mogen er rustig 7 zijn als ze zoveel voedingen gewend is. Je moet uitgaan van ongeveer 115-150cc per kilo lichaamsgewicht per dag. Die hoeveelheid deel je gewoon door het aantal flessen. Dat betekent dat je met 7 flessen dus tussen de 75 en de 95cc per fles geeft, of met 6 flessen tussen de 85 en de 110cc per fles. 5 flessen is veel te weinig voor haar nu. Wel ontzettend jammer dat je dokter zo weinig weet over borstvoeding en wat jammer dat je de weg niet wist naar zorgverleners die je WEL goed advies konden geven! In 1 keer stoppen met borstvoeding is heel erg onverstandig. Je maakt het je kind moeilijk (moet ineens heel ander soort voeding verwerken) en vooral voor je zelf vergroot je de kans op een borstontsteking (en geloof me dat is het laatste dat je nu wilt!). Als ik lees wat je problemen waren vind ik het zo ontzettend jammer voor je! Want echt, die problemen waren echt met niet veel moeite op te lossen geweest. Op deze leeftijd is om de 2 uur drinken vrij normaal en de andere problemen die je dochter had hadden hoogstwaarschijnlijk met veel melk en een sterke toeschietreflex te maken. Allemaal dingen die met een paar trucjes overkomelijk zijn. Had je huisarts dat nou maar geweten! Of had hij je nou toch gewoon even het telefoonnummer van VBN of LLL gegeven! Dan had je niet zo lang hoeven modderen, en hadden jullie nu allebei tevreden aan de borst gezeten! Bij jonge babies hoort de poep heel dun te zijn. En de eerste weken is het ook heel normaal om bij elke voeding een poepbroek te hebben. Dat zij nu sinds hij kunstvoeding krijgt nog niet gepoept heeft is een slecht teken, van kunstvoeding kunnen kingeren heel erg verstopt raken, zeker als ze cold turkey overgaan. Waarom leg je niet gewoon weer aan? Die krampjes die ze had kun je voorkomen door als je de melk voelt toeschieten haar even los te maken, en haar weer aan te leggen als de melk niet meer spuit maar weer druppelt.
Mijn kleintje sliep vanaf 3 weken door en kreeg dus ook vanaf 3 weken 5 flessen en dus 4 uur tussen de voedingen. Ze gaf zelf aan dat ze niet meer nodig had. Daarbij als we haar meer flessen gaven werd ze onrustiger en ging ze meer spugen. Jouw kindje weet heel goed wat ze nodig heeft Inkie, vertrouw op je kind en als je het zelf niet vertrouwd, dan kan je altijd de plas en poepluiers in de gaten houden en of ze genoeg groeit. Desnoods loop je een keer extra binnen bij het CB op het weeguurtje. Ik zat vanaf 3 weken op dit schema: 6:30 - 10:30 - 14:30 - 18:30 - 22:30 Ze heeft het daar prima op gedaan tot ze 3 maanden was. Toen heeft ze even een paar tussenpozen gehad tussen de flessen van 3.5 uur, omdat ze langer sliep 's nachts en nu zit ze op 4 flessen. Het gaat prima. En als ik jou was zou ik dus gewoon doen wat je kindje aangeeft. Let er alleen op dat er overdag niet meer dan 4 uur tussen zit, voor het geval ze dag en nachtritme om gaan draaien. Dat wil je niet
Inkie1980: mijn ervaring is dat je niet op het pak af moet gaan. Martijn at tot 8 weken nog 6 a 7 voedingen per dag, soms om de 2 a 3 uur, soms om de 4. De Kinderarts zei tegen mij gewoon zoveel laten drinken als ze zelf aangeven. Martijn kwam in het begin zelfs over 1 liter per dag, dat was geen probleem bij CB, Hij poepte toen ook 8 keer per dag. Langzaam ging hij minder drinken en minder poepen. Ik voed op verzoe met de fles, en hij ging vanzelf naar om de 4 uur. Op 4 weken adviseerde de kinderarts bij het CB me om 150+5 aan te bieden en gewoon te kijken hoeveel hij wilde. Dat heb ik gedaan. Je kind geeft vanzelf aan wanneer hij meer eten wil, en wanneer hij langer zonder voeding kan. 's nachts niet langer dan 12 uur tussen de voedingen laten.
Ons mannetje zit al op 150ml met 5 schepjes. En dit 6 maal per dag, soms komt ie wel 7 keer. Ik ben van plan om binnenkort 180ml met 6 schepjes te gaan geven en maar kijken wat hij opdrinkt. Ik vind het altijd vaag dat dit soort dingen moeten afhangen van het CB. Die volgen gewoon de standaard richtlijnen en mijn kindje is uniek. Ik zie zelf wel wanneer hij honger heeft en wanneer niet. Ik laat hem niet hongerlijden omdat het volgens het boekje hij genoeg voeding krijgt. Het komt straks vanzelf. Ze zijn nu nog zo klein en hebben voeding nodig om aan te sterken en te groeien. Als ze een maandje of 3 zijn dan ga ik wel eens na de standaard richtlijnen kijken.
we geven inmiddels nutrilon A.R.1 is extra dik en wordt in de maag dikker waardoor t niet zo snel terugloopt.zijn vanmorgen bij de ha geweest (toevallig n andere als vorige wk)en die zei dat ze t beste gelijk op de AR kon overgaan.we hebben de laatste paar dagen extra goed opgelet en viel ons op dat ze na een voeding steeds heel vies keek leek alsof ze wat probeerde weg te slikken.en ze heeft alle kenmerken van reflux.kijk huilen door krampjes ...ok..hoort erbij (ook heel erg zielig maar hoort erbij).maar je kind paars aan te zien lopen van de pijn,ik kan t niet...ze gaf ook best veel terug.veel uit dr maaje.vlokkerige voeding (wat half verteerd is al) en soms geel van t maagzuur.vanmiddag de eerste keer gegeven en ging goed.zo weer eten geven,hoop dat t weer zo goed gaat....ze doet normaal tussen de 5 en 10 min.over zo'n 130 cc.vanmiddag met de AR deed ze er zo'n 20-25 min.over.en viel ze half in slaap erdoor.eigenlijk zou ze speen met 2 gaatjes mogen maar omdat ze te snel dronk gaven we t nog met 1.nu omdat dit veel dikker is ga ik zo ff met 2 gaatjes proberen.kijken hoe lang ze hier over doet.ik gaf 6 voedingen van 135 cc =810 cc p/24 uur. (minder heeft ze te weinig aan en steeds honger.)ze is 4,5 kilo nu.ze komt nu ook steeds om de 4 uur ongeveer.ze heeft altijd al wat meer gedronken.toen ze na 1 wk uit t zh meemocht dronk ze al zo'n 90 cc ipv zo'n 60 cc.