Bij ons op de buik laten slapen of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door girly1984, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girly1984

girly1984 Niet meer actief

Ons zoontje is bijna 6 weken nu en vind het overdag verschrikkelijk om in zijn eigen bedje (kinderwagenbak dat naast mijn kant van ons bed staat) te slapen.
    We proberen het ritme: slapen-voeden-knuffelen-verschonen aan te houden. Soms verschonen we ook eerst voor het voeden.
    Maar na het voeden en knuffelen begint hij al een beetje te huilen. Lijkt bijna nooit tevreden na het voeden en als we hem dan in zijn eigen bedje leggen, begint hij ontzettend hard te huilen. Het is geen jengelen om in slaap te komen dus uiteindelijk pak ik hem op en houd ik hem dicht tegen me aan. Uiteindelijk wordt hij dan rustig en valt zelfs soms in slaap.
    Als ik hem dan weer in zijn bedje leg is het weer precies hetzelfde.

Dus nu slaapt hij alleen maar bij mij op zijn buikje op mijn borst en dan slaapt hij goed!
    Dit is trouwens alleen overdag. 's Nachts slaapt hij wel in zijn bedje.

Is het verkeerd om hem overdag constant bij mij (ons) te laten slapen? Sommigen zeggen namelijk dat hij moet leren om alleen in slaap te vallen en hem even moet laten huilen in zijn bedje.
    Maar ik vind dat zo zielig en zodra hij dicht tegen mij aan ligt, is hij rustig.

Kan dit problemen gaan veroorzaken rondom het alleen in slaap vallen straks als hij wat ouder is?

Wat raden jullie mij aan? Alvast bedankt voor de reacties!

2. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ga af op je gevoel :)

Er zijn hier op het forum veel verschillende mama's met nog meer verschillende meningen ;)

Mijn mening:
    Lekker bij je houden en inspelen op wat je baby nodig heeft. Hij gaat straks prima aangeven dat hij wel in zijn bedje kan slapen, maar nu heeft hij jou nodig om tot rust te komen. Maakt het ook voor jezelf veel makkelijker :)

3. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Volg hierin jullie gevoel!
    Jullie zien en voelen aan wat nu werkt!

Bij je dragen of bij je liggen is fijn en geborgen, niks mis mee.
    En ja, dat betekent dat je hem later moet leren in zijn bedje te slapen maar dat komt echt goed.
    Hoe ouder hij wordt hoe beter het gaat!

Hier mijn zoontje altijd in slaap laten vallen in mijn armen, mede door de reflux en hij slaapt nog steeds wisselend in maar wel gewoon in zijn bedje.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Blijven doen wat je nu doet, dat werkt blijkbaar.

Een baby die zich goed voelt, goed slaapt en veel liefde krijgt, zal zich later ook goed genoeg voelen om alleen te leren slapen.

Beide kinderen hier is dat gelukt. Er zijn goede manieren om later een kind zelf in slaap te laten vallen. Mocht je er tegen die tijd moeite mee hebben, onthoud mijn naam maar ;)

Een baby wil niks liever dan bij jou zijn, jij bent zijn wereld. Gewoon bij je houden hoor, slaap is het allerbelangrijkste nu. Voor jou ook!

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Zo jong zou ik me daar echt geen zorgen om maken. Als hij tegen je borst in slaap valt, dan prima toch? ;) mijn dochter wordt deze week 1 en die doet dat ook het liefst ... Als ze snacht wakker wordt dan mag ze tegen mij aan in slaap vallen (gebeurt ook vrijwel onmiddellijk :D) zodra ze diep genoeg slaapt dan hevel ik haar vaak wel over, maar soms vallen we ook zo in slaap samen.

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wetenschappelijk is ook aantoonbaar dat wat jij doet, het beste is voor moeder en kind. Huid op huid contact bevordert de band tussen jullie, en maakt goede hormonen vrij die jullie beiden goed laat voelen.
    Ingaan op de signalen van je baby is het beste wat je kunt doen, dus je doet het hartstikke goed!

7. girly1984

Bedankt voor de snelle reacties!
    Terwijl ik dit typ, ligt hij ook weer op mij te slapen.
    Mijn gevoel volgen probeer ik zo goed mogelijk, maar dat is soms zo lastig omdat je uit de omgeving en op internet andere dingen hoort en leest. Dan zeggen ze, je wilt toch niet dat je straks een kind hebt die niet alleen in slaap kan vallen en niet in zijn eigen bedje wil slapen?
    Zucht, wordt soms gek van het getwijfel of ik het wel goed doe!

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Weet je, jouw baby is zelf de graadmeter of jij het goed doet. Hij slaapt nu heerlijk bij jou, het gaat dus goed.

Ik kijk zelf niet vooruit, ik doe wat op het moment het beste lijkt te werken voor alle partijen. Als je zelf rustig bent en kijkt naar je kind, komt het op elk moment wel goed.
    Dat betekent niet dat er nooit moeilijke perioden kunnen voorkomen, maar op dat moment bekijk je weer wat in die situatie het beste werkt.

Wat voor jou wellicht lekker zal zijn is een draagdoek of ergonomische drager. Dan kun je je kindje heerlijk aanbieden wat hij wilt, en zelf wat makkelijker bewegen. Je kunt dat ook gewoon naar buiten.
    Ik droeg mijn baby's heel veel, en nu wat minderomdat ze onwijs goed slapen in bed. Wel draag ik ze gewoon voor het fijne gevoel wanneer ze wakker zijn of als ze ziek zijn.

9. gusto

gusto Niet meer actief

Je doet het hartstikke goed! Zo'n kleintje vooral lekker dicht bij je houden.

Mijn zoontje heeft de eerste 3/4 maanden alleen maar bij mij geslapen, op mijn borst, in de draagdoek, als hij maar contact had. Dat is vanzelf over gegaan. Na die tijd hoefden we hem alleen nog een paar minuutjes in slaap te wiegen en nog even daarna ging hij gewoon wakker naar bed en zelf slapen. Toen hij er klaar voor was dus, heb hem gewoon gevolgd. Nu leg ik hem gewoon weg en gaat hij zelf slapen, hij huilt nooit. Slaapt snachts 12 uur, perfecte slaper is het! Het verschilt gewoon per kind, mijn dochter sliep al vanaf 2 weken in haar eigen bedje en door, zij sliep graag alleen. Vooral je kindje volgen!

Komt echt wel goed!

10. girly1984

Daar heb je helemaal gelijk in Carino. Mijn kindje wordt rustig en slaapt goed bij mij op mijn borst dus dat laat ik hem dan ook doen.
    Maar zelf ben ik daardoor alleen maar met hem bezig de hele dag en heb m'n handen niet vrij.
    We hebben nu een draagdoek geleend van iemand om te kijken of dat fijn is. Ik vind het alleen heel lastig om hem er zelf in te krijgen nadat ik de doek heb omgebonden op de manier die ik op YouTube gevonden heb.

11. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Gewoon bij je houden! Onze oudste deed dit de eerste 3 maanden ook. Wilde alleen maar bij mij op de borst slapen. Na 3 maanden werd ze vaak onrustiger bij mij en ging ik weer proberen haar in haar bedje te leggen. En ja hoor, ging meteen goed ;)

De jongste leek ook die kant op te gaan, maar omdat ik de oudste al rond had lopen lukte dat dus echt niet altijd. Dus ben ik haar toen ze 1,5 week oud was op haar buikje gaan leggen. Overdag in de box beneden bij me en toen dat goed ging en ik er vertrouwen in had ook boven. Ze slaapt nog steeds op haar buik. Ik denk dat dit bij de oudste ook had gewerkt, die is immers ook al buikslaper sinds ze zelf kon rollen. Maar goed, het wordt afgeraden dus hier moet je je zelf natuurlijk wel goed bij voelen.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nu lekker bij jou in slaap laten vallen, betekent iig echt niet dat je kind niet leert om zelf in slaap te vallen. Dat kan ik je met 100% zekerheid zeggen ;)
    Als het voor jou dus OK is om hem bij je te houden, moet je dat lekker doen :)
    Zoals Carino al zegt, is voor jezelf een draagdoek of goede draagzak daarin mogelijk wel prettig: kan hij lekker buik-tegen-buik bij je zijn en jij kunt ondertussen ook nog wat doen :)

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

O, en wat Inge ook zegt: je zou ook eens buikligging kunnen proberen :) Werkte hier ook goed.

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik vond zelf een geweven doek veel makkelijker knopen. Ook een drager kan makkelijk aangedaan worden. ik heb hier even eenling voor je waar alles wordt uitgelegd hierover:

Kieswijzer draagzakken - SlingoMama

Mijn zoon moest rechtop slapen de eerste 4 maanden, hij sliep altijd in een drager. Ik kon dat daarna wat afbouwen en na korte tijd sliep hij perfect zelf. Vanaf 5'maanden tot nu (10 maanden) nog nooit wakker geworden 's nachts. Even een succesverhaal ;)

15. girly1984

Wat betreft de buik ligging.
    Hoe leg ik zijn armpjes dan? Onder zijn lijfje of naar boven toe langs z'n hoofd?
    Als hij op mij slaapt, ligt hij niet helemaal plat vanwege mijn borsten. Maar als ik hem in zijn bed op z'n buik zou leggen, is dat voor hem dan niet onprettig? Of moet ik een rolletje van een handdoek ofzo onder zijn lijfje leggen?

16. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Armpjes lagen hier meestal iets omhoog, in een 90 graden hoek zeg maar.

Je kunt het bedje wat voorverwarmen met een kruik zodat het niet ineens zo koud is. Ook kun je zelf met zijn beddengoed slapen een nachtje, en de dag erop in zijn bedje leggen, dan zit jouw geur er aan.

Heb je een wiegje of ledikant? Soms werkt een klein bedje beter dan een grote.

Ook het wiegje/ of Kinderwagenbak in de woonkamer laten staan, dan is hij dichtbij.

17. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Nee hoor, ik legde ze gewoon op de buik en de handjes lagen dan vaak naast het hoofd. Toen ze wat ouder werd legde ze d'r handjes ook wel eens onder haar lijfje. Je moet alleen opletten dat hij z'n hoofdje wel echt goed op kan tillen. Zodat als hij met zijn neusje in het matras komt ook echt het hoofdje op kan tillen en kan draaien. Mijn dochter was al erg snel heel sterk en draaide haar hoofde goed. Toch heb ik haar dus de eerste tijd beneden bij me gehouden om te kijken of het goed zou gaan.

18. girly1984

Ik zal hem eens proberen op z'n buik te leggen in zijn bed. Hij slaapt sinds de geboorte in de kinderwagenbak en op zijn kamer hebben we een ledikant. We hebben geen wieg dus hopelijk past hij voorlopig nog even in de kinderwagen :)

Het bedje verwarmen met een kruik doen we al. 's Nachts helpt dit, maar overdag niet. We hebben een knuffeldoekje erbij gelegd waar ik een aantal dagen mee heb geslapen. Ik zou het nog kunnen proberen met zijn beddengoed.

De kinderwagen in de woonkamer zetten hebben we ook al geprobeerd, maar zelfs dan was het flink huilen en hebben we hem er uiteindelijk toch maar weer uit gepakt.

Een enkele keer (misschien zo'n drie keer nu in zijn leventje) heeft hij overdag wel in zijn eigen bed geslapen. Maar dan sliep hij veel korter dan dat hij ok mij slaapt.

19. mirriemeis

mirriemeis Actief lid

17 okt 2011
    143
    0
    0
    doen wat jij vind dat goed voelt. hier in het begin veel gehuild en slapen overdag in zn bed ho maar. hij sliep liefst in de kinderwagenbak of op zn buik in de box. nou hebben we heerlijk gedaan. nu proberen we een beetje om en om. slaapje in bed en volgende slaapje nog heerlijk beneden. snachts ook geen probleem.

20. girly1984

Zal ik wel bij elk slaapje hem na het verschonen eerst in z'n bedje leggen om het toch te proberen?
    Heb dat vandaag tot nu toe gedaan maar toen begon hij weer hard te huilen.

Deel Deze Pagina