hoeveel cc melk is het minimum? (Ca 9 maand)

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 13 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik lees zoveel tegenstrijdige adviezen!
    Maar hoeveel cc opvolgmelk moet een kind tot 1 jaar minimum binnen krijgen?
    Ik lees en hoor meestal 500cc maar daar zit ik al vanaf dat mn zoontje ca 7 maanden oud is al niet meer aan en dit vond het CB goed, mits ik wel vitamine d bij geef. En dit doe ik ook :D
    Maar wanneer wordt t minimum 300cc? Vanaf 1 jaar? Vanaf 9 maanden?
    Of hou je wel een minimum aan zuivel wat je moet houden van ca 500cc? (dan zou je de opvolgmelk kunnen aanvullen met yoghurt etc)

Ik zit de laatste tijd namelijk te tobben met de flesjes. Mn zoontje drinkt zijn melk lang niet altijd op zodat ik meestal rond de 300/400 uit kom. Maar is dit genoeg?

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Tot het jaar heeft je kindje 500cc zuivel nodig, waarvan een minimum van 300cc opvolgmelk. Yoghurt, kaas, boter en smeerkaas tellen ook mee. Komt je kindje onder de 300cc opvolgmelk dan moet je vitamine d bijgeven.

vanaf het jaar is het een totaal aan 300cc zuivel, met een max van 500cc.

3. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    ik moet zeggen dat ik hier altijd veel tegenstrijdige meningen over lees, maar mijn zoontje dronk een paar weken geleden ook erg slecht zijn melk op en toen was ik net bij het cb voor de 9 maanden afspraak.

de arts zei dat er geen minimum aan verbonden zit. zij had liever dat ik hem meer brood gaf en wat yoghurt na het eten. ik zei toen dat ik dacht dat hij daardoor waarschijnlijk nog minder melk zou gaan drinken maar dit had ze toch liever.
    inderdaad wel vitamine d geven.

maar goed, ik lees hier op het forum ook altijd vaak dat andere cb's het over 400 of 500 minimaal hebben.

nu drinkt mijn zoontje trouwens weer makkelijk 600 cc op ;)

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ha! duidelijk! incl yoghurt zit ik nu op ca 500cc als mn zoontje zn avondfles van 100 cc opvolgmelk opdrinkt...
    Zat er over te denken om de avondfles weg te laten omdat die altijd tegen heug en meug gaat en ik het idee heb dat hij die niet echt nodig meer heeft, maar dan zou ik niet meer aan 500cc zuivel komen.
    Ook had het CB mij geadviseerd om smorgens brood te geven met een klein flesje, maar dan drinkt hij NOG minder melk en kom ik er helemaal niet meer aan...
    Nog maar even mee wachten dan denk ik?

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    herkenbaar!
    Mijn CB verteklde me ook dat ik smorgens wel brood kon geven met een klein flesje, hier gaan ze namelijk met 1 jaar ook naar toe. Echter: dan geef ik dus nog minder melk, dus wat willen ze nou??
    Wie weet is het inderdaad een fase? Al denk ik dat mn zoontje gewoon veel eet en daardoor geen trek meer heeft in melk?!

6. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Als je aan de 300cc opvolgmelk komt, ben je al een heel eind. tel daar een toetje bij op. stukje kaas tussendoor, dan ben je er eigenlijk al wel, hoor. het lijkt zo snel weinig, maar dat is het niet:)

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Geldt dat ook voor onder 1 jaar? Want dat zit ik er zo aan ja!

8. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Dan geldt voor onder een jaar. Het gaat om het totaal aan zuivel, dat is tot een jaar 500cc, waarvan dan die 300cc opvolgmelk. Je kijkt al snel alleen naar vloeibare zuivel, maar dat stukje kaas telt net zo hard mee, een klontje boter door het eten is ook weer zuivel. alles bij elkaar tikt het best aan als je het zo bekijkt.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, fijn, dus dan zou ik eens een keer kunnen kijken om de laatste avondfles eraf te halen!

10. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

lees even mijn vraag bij de voedingsdeskundige hier. hoeveel opvolgmelk

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Even een paar vraagjes mbt vitamine D. Hoeveel moet je daarvan geven dan? En pas als je minder dan 300cc opvolgmelk geeft? Ik dacht als je minder dan 500cc opvolgmelk geeft?

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ons CB zegt: beneden de 500cc. Maar hoor hier idd verschillende geluiden over. ik hou gewoon de 500cc aan, zeker met de winterdagen nu hij niet zo vaak buiten meer komt.
    Ik geef 5 druppels per dag vlgs de richtlijnen van het flesje (davitamon), vlgs mij is dat 10 microgram...:(

13. Polletjepiek

Ik heb hier ook een flesje van davitamon(tht-datum:07-2011) en daar staat in de bijsluiter:
    1 druppel = 1 microgram. Dus 5 druppels = 5 microgram en kinderen die weinig buiten komen of met een donkere huidskleur wordt 10 druppels aanbevolen.

Ik geef nog ca. 500cc opvolgmelk, dus ik hoef, dacht ik, nog niet bij geven.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, hier heb ik vaker discussies over gehad op het forum, dat ze 10 druppels moesten hebben. Misschien heb ik een ouder flesje oid (houdbaarheid is wel goed hoor!) maar ik volg gewoon wat er op dat flesje op de gebruiksaanwijzing staat. Meestal zit ik rond de 400cc wat mn zoontje krijgt aan opvolgmelk en daarnaast 100cc yoghurt, dus wrs heeft hij het nog niet heel hard nodig.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    ik heb ook maar een vraag aangemaakt, eens kijken wat de voedingsdeskundige erover zegt! Jouw vraag ging over het maximum, het antwoord wat ik zocht staat er niet in...

16. Polletjepiek

Ik dacht ik zet de houdbaarheid van het flesje dat ik heb er maar even bij, misschien is die veroudert ofzo, want die hadden we bij de geboorte van Lisanne al gekocht. Aangezien borstvoeding hier niet gelukt is, hebben we de vitamine d maar bewaart voor als ze minder flesvoeding gaat krijgen.

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Had mn vraag bij het forum van de voedingsdeskundige gezet maar die antwoordde ook minimaal 500cc opvolgmelk, en als dit niet lukt dan danoontje opvolgmelk of dat soort dingen geven...
    Ik kom hier nooit aan!!
    Iedereen zegt ook wat anders! Ik "troost" me met het idee dat mn zoontje wel ruim alles eet: warm eten, brood, en ik geef hem vit d, dus ik denk dat ie niks tekort komt...
    Ga begin dec pas naar het CB...

18. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Ik kom ook al heel lang (lees al minimaal 2 maanden) niet meer aan de 500cc opvolgmelk per dag. De voedingsdeskundige op deze site zei ook tegen mij minimaal 500cc per dag en anders toetjes van danoontje op basis van opvolgmelk. Ik heb die toetjes geprobeerd maar die zijn heel erg klein (Luca kan er dan wel twee op) en daar zit best wel veel suiker in. Ik ben dus maar weer overgestapt op de yoghurt dat is in ieder geval zuivel.

Ik heb hierover met mijn CB gebeld en die vertelde dat die 500cc erg mooi zou zijn maar dat er best wel veel kindjes zijn die daar niet aan komen. Ik moest proberen toch 400cc opvolgmelk te geven en daarnaast 100gram yoghurt, boter op brood, smeerkaas en een klontje boter door het avondeten. Luca drinkt nu:
    's ochtends 180cc water met 6 schepjes en 3 scheppen bambix
    's middags 120cc water met 4 schepjes (meestal drinkt hij 100cc)
    's avonds 120cc water met 4 schepjes (meestal drinkt hij 100cc).

Ik geef Luca nu 5 druppels vitamine D, volgens mijn (davitamon)gebruiksaanwijzing is dit ook 10mg.

Daarnaast drinkt hij nog maar maximaal 100cc diksap/water/thee per dag extra en wil hij met periodes (soms duurt dat een paar dagen soms zelfs 2 weken) zijn warme eten NIET eten. Luca is dus geen goeie eter en drinker.

Op hele slechte dagen zoals gisteren dan krijgt hij maar 700cc vocht binnen (200cc van de fles 's ochtends, 200cc van zijn fruit, 100cc van zijn middagfles, 100cc diksap, niks van zijn avondeten, 50cc van zijn kleine beetje yoghurt dat hij wilde eten en 50cc van avondfles).

23 november moet ik weer naar het CB en dan hoor ik wel hoeveel hij aangekomen en gegroeit is. Ik zal blij zijn als Luca 1 jaar is en zijn avondfles mag komen te vervallen en hij nog maar 300cc aan zuivel per dag nodig heeft. Dan krijgt hij ook later zijn avondeten, gelijk met ons. Als ik dit nu doe rond 18.00 uur dan wil hij zijn avondfles helemaal niet meer.
    Ik hoop dat zijn schema dan als volgt wordt:
    07.00 1 boterham met een bekertje melk van 100cc
    10.00 2 stuks fruit met wat water
    12.00 1 of 2 boterhammen met boter en beleg en een bekertje melk van 100cc
    15.30/16.00 tussendoortje met diksap
    18.00 warm eten (met de pot mee) en 100 gram yoghurt
    19.00 naar bed met eventueel nog wat lauwe thee voor het slapen

Veel liefs
    Nataly

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn verhaal lijkt erg veel op die van jouw! Met verschil dat mijn zoontje nog iets jonger is. Cb vertelde mij ook dat het niet erg was als hij niet aan 500cc opvolgmelk kwam. Zolang hij daarnaast goed eet dan krijgt hij ook voedingsstoffen uit zn eten.
    Maar omdat ik echt steeds weer wat anders hoor zou ik ook blij zijn als hij 1 jaar was en nog maar 300cc zuivel zou hoeven!
    Bij ons zit het avondeten ook dicht op zn laatste fles met als gevolg dat hij maar 100cc drinkt voor het slapen gaan. Zelfs dan spuugt hij soms omdat hij gewoon vol zit. Ik denk dat hij ook best zonder die 100cc zou kunnen wat betreft doorslapen.
    CB zei ook dat ik naar een boterham toe zou morgen smorgens met een klein flesje, maar dan krijgt hij nog minder opvolgmelk dus ik hou het nog maar even bij de pap fles. Ik hoef pas begin dec naar het CB...

hij krijgt nu:
    7:30: 200 opvolgmelk met bambix
    fruit
    12:00 1,5 boterham met 120cc melk (drinkt ie meestal niet op, meestal maar ca 100)
    tussendoortje met ca 150cc thee (vaak niet alles)
    18:00 warm eten met 100cc yoghurt
    19:30: 100cc opvolgmelk

ca 400 opvolgmelk, 500cc zuivel totaal, ca 600-650cc vocht per dag.
    Als ik de laatste fles weg zou halen of smorgens een boterham zou geven dan zit ik er bij lange na niet aan dus... ik hou het maar even zo...

20. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Lastig is het of niet dat gedoe met het drinken en eten. Je bent er de hele dag mee bezig of je kindje wel genoeg vocht en eten binnen krijgt. Ik zit met dit probleem ook al vanaf dat Luca ongeveer 7,5 a 8 maanden oud is hoor!

Ik lees dat jou kindje wel goed zijn avondeten wil eten, wees blij want hier is het elke avond afwachten of het lukt of niet. Als het niet lukt dan zit ik met een kindje wat heel hard huilt aan tafel :(:( Wil hij een paar dagen niet eten dan krijgt hij maar weer bruine bonen(zelfgemaakt prakkie van bruine bonen, tomaat, kip, appel en aardappel= een recept uit het boek opperdepop) want dat lust hij wel.

Vervolgens is het maar weer afwachten hoe hij zijn laatste fles om 19.00 uur wil drinken. Luca spuugt niet maar op slechte dagen duwt hij de speen na een paar slokjes uit zijn mond en dan lukt het echt niet om er nog wat bij in te krijgen. Wat dan ook weer op hard huilen uitdraait.

PFFFFFFFFF, nog ruim 1 maand en dan is hij 1 en dan is het eerste wat ik doe de avondfles eruit en zijn warme eten krijgt hij dan gewoon om 18.00 uur altijd gelijk met ons.

Veel liefs
    Nataly

Deel Deze Pagina