precies tegen de avond geen melk genoeg

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kitana, 4 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hallo iedereen

ik ben bevallen op 16 maart. van een gezonde zoon. net als bij mijn dochter geef ik borstvoeding. maar s'avonds is mijn manneke altijd lastig. is altijd naar de tepel aan het zoeken. Maar lijkt, nadat hij gedronken heeft, altijd nog honger te hebben. hij blijft maar zeuren en zoeken naar mijn borst. het is precies of ik heb tegen de avond geen melk genoeg meer.

kan iemand mij tips geven? of heeft iemand hier ervaring mee?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is heel normaal. Het heet clusteren. Heel veel babies willen in de avond vaak en kort aan de borst. Je kunt dus het beste steeds aanleggen als hij zoekt.
    Het is voor babies een manier om hun dag te verwerken en om zich goed vol te tanken voor de nacht. Het is ook erg goed om meer melk te krijgen.

3. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey dirksmama

bedankt voor de vlugge reactie. hij zeurt s'avonds soms meer dan een uur voor eten. zelfs nadat hij gedronken heeft. ik kan toch moeilijk hem twee uur aan een stuk om het kwartier aanleggen. het is echt vermoeiend

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Waarschijnlijk is dat toch wel het beste idee, om die kleine tevreden te krijgen. En om je productie lekker wat omhoog te brengen. Het is natuurlijk vermoeiend, maar het blijft gelukkig geen weken/maanden. (tenminste, hier niet). Lekker aanleggen, des te sneller zal het beter gaan! ;)

Owja, ik zou hem geen uur laten zeuren om eten, maar gewoon lekker aanleggen, maar dat had je zeker al wel begrepen? :oops:

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het kan soms slopend zijn, maar het is een fase, het gaat ook weer over. Clusteren kan er inderdaad op neerkomen dat je een paar uur op de bank zit met je kind, en elk kwartier aanlegt. Niet een uur laten zeuren hoor!
    De natuur heeft het ook ingebouwd als een soort verplicht rustmoment van de moeder. Het beste is om je er aan over te geven en je met voldoende lekkers te eten en te drinken op een makkelijke plek te installeren, met een mooi boek of de afstandsbediening en gewoon je kind te volgen en te genieten van je gedwongen rust.
    Ik lag in die periode vaak lekker met A. op bed, dat was de enige periode in haar eerste jaar dat ik aan boeken lezen toekwam, of zat met papa op de bank (en papa haalde dan steeds lekkers voor me).

Wat wel verschil kan uitmaken is om nu extra goed op het aanleggen te letten, zodat hij je borsten efficient leegdrinkt en eventueel borstcompressie toe te passen, de vettere melk is slaapverwekkend en verzadigend.

6. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey bolbuikje. ik kan het een paar dagen proberen. want ik wil zeker nog niet stoppen hoor met de borst. hij is nog geen drie weken oud en net als bij mij dochter heb ik altijd gezegt ik wil minstens drie maanden geven.

7. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey dirksmama

het lastige is dat het altijd s'avonds is dat hij dat krijgt. en de kans om te dutten heb ik ook niet want ik heb ook nog een dochter van nog geen 3 jaar die mijn aandacht vraagt. en ik wil mijn moeder er ook niet elke dag mee opzadelen

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja, idd dat maakt het wel net even wat vermoeiender!

Misschien lekker je bedje in kruipen als de kleine meid op bed gaat? En je de kleine man ook lekker mee naar je bed neemt. Kun je lekker liggen/uitrusten/even een tukkie doen. Om daarna (evt lekker in bed blijven liggen) die kleine weer tevreden te houden door hem net even wat vaker aan te leggen.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klopt de meeste babies doen het in de avond, en vaak ook nog tijdens het spitsuur als iedereen thuiskomt, wil eten, zijn verhaal wil doen etc.

Maar kan papa niet voor de grote zus zorgen in de avond?
    Je kunt haar er natuurlijk ook in betrekken, door haar lekker bij jullie te laten zitten en haar voor te lezen uit een boek dat je echt alleen maar tijdens het voeden voorleest (en dat ze wel heel leuk vindt).

Maar echt het is maar tijdelijk hoor!

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je zou ook in een draagdoek kunnen voeden. Is wel wat oefenen hoor. Maar dan kun je gewoon rondlopen en bijv. je andere kindje op bed doen enz.

11. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey dirksmama

dat is het hem juist. er is geen papa. hij heeft me laten zitten toen ik 6 maanden zwanger was voor een ander vrouw.

dus op hem kan ik niet terug vallen. dus ik ben echt op mijn moeder aangewezen als ik hulp nodig heb. ik ben blij dta ze die op uur en tijd wilt geven. maar ik wil er zeker niet van profiteren

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Auw sorry, ja dat maakt het inderdaad moeilijker.
    Toen mijn dochter clusterde was papa voor 3 maanden in Azie, dus ik had ook geen achterwacht. Ik ging dan met de 2 kinderen in het grote bed, tandjes poetsen met de oudste, en dan lekker voorlezen en tegen me aan laten liggen tot hij sliep. Jongste bleef clusteren en ik heb erg veel boeken gelezen.

13. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey dirksmama

mijn zoontje begint pas te clusteren als mijn dochtertje al in bed ligt.

ik probeer nu dit. in de loop van de dag (wanneer hij wel voldaan lijkt na een maaltijd) kolf ik na elke maaltijd nog wat af. (zo zijn mijn borsten zeker leeg) s'avonds wanneer zijn cluster moment begint leg ik hem eerst aan geef ik hem nadien (wanneer mijn borsten leeg zijn) de afgekolfde melk. dan laat ik hem een boertje en leg ik hem terug aan. (zo valt hij dan in slaap) ik heb het gisteren zo gedaan en na 5 minuten kneuten viel hij in slaap (was ongeveer 23u30) en hij sliep door tot 5u20.

Deel Deze Pagina